Byggahus.se
Ska bygga altan. Konstruktionen sitter inte fast i huset utan består av tre rader bärlinor längs med huset, 45x170. Samt vinkelrät mot huset 45x170 spikreglar uppe på bärlinorna. Kör 170 hela vägen, dels för att jag kommer ha ca 60-70 cm överhäng in mot huset och dels för att enkelt nå rätt höjd. Främst det förra.
Det kommer bli en del skarvande i bärlinan eftersom altanen är lång. Detta görs i plinten med 50 cm överlapp på båda sidor (Kör 95mm stolpkor på allt) Skruvar sätts i stolpskon samt mot ändarns till i överlappen.

1. Vilken skruv rekommenderar ni till infästning i plintarna, 10x75 eller 10x90 fransk? Blir ju mellanlägg med spillbit i skon där ingen skarv görs.

2. Kör samma som ovan i skarvningarna.

3. Om jag skråskruvar spikreglarna, vilka skruvar? Eller är det bättre med vinkeljärn och 40mm ankarskruv. Hur många ankarskruv är minimum, 4 på varje sida?

Redigerat:
Verkar stabilt!
1. När du ändå bygger så ordentligt så kan du lika gärna sätta genomgående. Det hade jag gjort :)

2. se 1

3. det är rätt höga bärlinor så kanske bättre med vinklar. Kostar några tior, fast det kanske man får igen på de annars dyra långa rostfria konstruktionsskruvarna du hade behövt köpa :thinking:

Jag byggde altan precis som du beskriver (fast lägre profil och mycket lecablock under), körde vinklar ändå för att det var enkelt och stabilt.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Verkar stabilt!
1. När du ändå bygger så ordentligt så kan du lika gärna sätta genomgående. Det hade jag gjort :)

2. se 1

3. det är rätt höga bärlinor så kanske bättre med vinklar. Kostar några tior, fast det kanske man får igen på de annars dyra långa rostfria konstruktionsskruvarna du hade behövt köpa :thinking:

Jag byggde altan precis som du beskriver (fast lägre profil och mycket lecablock under), körde vinklar ändå för att det var enkelt och stabilt.
Tack för svar. Jag hade nog kört med 145 reglar men tog i lite för överhänget. Höjden kommer landa på dryga halvmetern är tanken.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Och skruvar per vinkel... 4 på varje (sida)!räcker säkert. Jag har kört 4-5 på mina 45x195 takbalkar och det sitter fint.

• Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Och skruvar per vinkel... 4 på varje (sida)!räcker säkert. Jag har kört 4-5 på mina 45x195 takbalkar och det sitter fint.
En annan fråga. Hade tidigare funderingar på markskruv men det blir plint. Vilken dimension hade du på makadamen i botten och återfyllde du med grus eller enbart jord?

S Skåning82 skrev:
En annan fråga. Hade tidigare funderingar på markskruv men det blir plint. Vilken dimension hade du på makadamen i botten och återfyllde du med grus eller enbart jord?
Insåg att du hade leca under, men kanske vet ändå?

Jag satte plintar i ytterkant faktiskt. Jag hade ganska kompakt underlag, jord uppblandad med bärlager så jag behövde inte fylla på med något. Jag återfyllde med jord, sten och grus som fanns tillgängligt och vattnade ner det med vattenslang, fyllde på tills det blev lagom. Har aldrig rört sig.
Vi grävde ner plintar till en bekant som satte staket en gång. Där återfyllde vi med sand och en påse grovbetong. Blandade inte ens betongen, bara hällde ner och vattnade. Hans staket står fortsatt kvar :)
Håller för tillfället på att spika förråd som står i ren sand i princip. Där är det inte lönt att lägga i makadam eller liknande, det skulle bara försvinna ändå. Har satsat på att ha fler plintar istället och få ett jämnt tryck på dem. Gjutit några kragar på två extra utsatta plintar dock.

så... beror lite på underlag, men du kanske har fått lite idéer :)

vi satte ganska många meter staket för någotnår sedan. Då tog vi hit en firma som skruvade ner 90-skruvar i backen. Har hållt jättebra. Beroende på hur många plintar du skall ha ner så kan det vara värt att ta in offert på det. Ju fler skruvar ju bättre pris brukar man kunna få...

Du ska ju ändå sätta kortlingar så behövs verkligen vinklar om man skråskruvar?
6x80 & 6x100 använde jag till skråskruvningen, vet ej vad fackmännen säger men jag tyckte det blev bra.

Jag satte plintar i ytterkant faktiskt. Jag hade ganska kompakt underlag, jord uppblandad med bärlager så jag behövde inte fylla på med något. Jag återfyllde med jord, sten och grus som fanns tillgängligt och vattnade ner det med vattenslang, fyllde på tills det blev lagom. Har aldrig rört sig.
Vi grävde ner plintar till en bekant som satte staket en gång. Där återfyllde vi med sand och en påse grovbetong. Blandade inte ens betongen, bara hällde ner och vattnade. Hans staket står fortsatt kvar :)
Håller för tillfället på att spika förråd som står i ren sand i princip. Där är det inte lönt att lägga i makadam eller liknande, det skulle bara försvinna ändå. Har satsat på att ha fler plintar istället och få ett jämnt tryck på dem. Gjutit några kragar på två extra utsatta plintar dock.

så... beror lite på underlag, men du kanske har fått lite idéer :)

vi satte ganska många meter staket för någotnår sedan. Då tog vi hit en firma som skruvade ner 90-skruvar i backen. Har hållt jättebra. Beroende på hur många plintar du skall ha ner så kan det vara värt att ta in offert på det. Ju fler skruvar ju bättre pris brukar man kunna få...
Det kommer bli en del men det är bitvis lite sandigt så det får vara värt jobbet med plintar. Låter som jag kan återfylla med jord och bara köpa makadam att lägga i botten.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.