8 781 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Golv direkt på golvvärme spårad spånskiva
Om du har 75 cc så räcker du en kortling emellan. Så längde du omge ska ha klinkers. Då brukar det krävas 30 ccP Porsche84 skrev:ok, låter rimligt, kortla på en jäkla massa reglar är ju inte så svårt eller jobbigt, vad skulle du säga cc måtten skulle vara på kortlingarna?
Till själva förläggandet sen tänker jag att man förskjuter varje ny rad så nästa rad korlingar hamnar i mitten av kortlingarna i raden ovanför, borde bli bäst bärighet!?
Krille-72 skrev:
Ok, mkt bra tips, i hallen tänkte vi klinker så där får det bli taijtare!L Leafy skrev:Jag gjorde på samma sätt som Janus82 där jag lagt in vinylgolv, har vattenburen golvvärme i spårad spånskiva och på det la jag 12mm renoveringsspån som skruvades i befintligt spån och sen la jag Pergos vinylklick ovanpå detta utan någon foam emellan. Helt ok enligt Pergo och har fungerat bra.
I andra rum ligger det foam och laminatklick rakt på den spårade spånskivan med golvvärme och inga problem där heller.
Läste din originaltråd när du stod inför beslutet med mellangolv/mellanlägg.L Leafy skrev:
ringde Pergo nyss, hon jag pratade med fick prata först med en kollega men svaret blev att inte lägga spånskiva som mellangolv utan att lägga deras mellanlägg direkt på golvvärmen och sen vinylen på det. Fördelen är väl att det bygger ju inte lika mkt som 12mm spånskiva och värmen borde ta sig igenom än bättre men man blir ju alltid lite osäker när det inte är supertydligt hur man ”ska” göra
Skulle precis svara att då hat vi fått olika svar av samma leverantör men som du själv sa när du fick prata med den andra så står det i deras beskrivning att det ska vara minst 9mm mellan golvvärme och golvetP Porsche84 skrev:
Janus82 skrev:
Vi har lagt ett av Pergos vinylgolv (klick alltså) i köket där vi har golvvärme i spårad spånskiva. Pergos vinylgolv är inte lika bärande som vanliga parkettgolv så vi har lagt 12mm (tror jag kan ha varit något annat mått) golvspån över hela golvet först. Det blir ju ett extra lager som ökar bygghöjden lite men det är inte så många millimeter att det spelar någon roll i verkligheten.
Då är det dags att lägga Pergos vinylklick golv på 10mm spånskiva som ligger över spårade spånskivor med golvvärme.
En fråga, körde du med något mellanlägg/foam på spånet innan du la golvet? Jag tänker det ökar värme resistensen något. Har pratat med Pergo och det går att lägga vinylklicken direkt på spånskivan för att ha så lite resistens som möjligt, men då med lite avkall på ljuddämpning och ”gå-komfort”.
Leafy, samma fråga blir till dig som Janus, se ovan! Tack för alla tips, har varit betryggande.L Leafy skrev:
Mitt vinylgolv ligger direkt på spånskivan efter samtal själv med Pergo där de sa samma sak att det går finfint att lägga direkt på spånet.P Porsche84 skrev:
Tycker vinylgolvet i sig självt känns ganska mjukt och skönt. Lillgrabben har inte gnällt iaf när han hoppar från loftsängen ner på golvet
När jag la golvet och innan allt hade gottat till sig tillsammans med golvlister m.m. så hörde jag och kände ett klappljud när man gick fram o tillbaka över det men så fort alla golvbitar var på plats och socklarna var satta så försvann det för mig.
Jag lade Pergos blå foam under mitt vinylgolv. Jag upplever inte att det brimsar värmen på något nämnvärt sett. Rummet blir varmt under vintern så vi är nöjda. Personligen så skulle jag inte våga att strunta i foamen. Att få stegljud skulle vara fruktansvärt frustrerande så jag har gärna en millimeter med isolering extra. Jag tror inte att det gör så stor skillnad på uppvärmningen.
Jag kan bara hålla med, tror inte att det gör någonting alls, som jämförelse har jag 12mm spånskiva mot dina 10mm och golvvärmen klarar det så bra så.Janus82 skrev:
Jag lade Pergos blå foam under mitt vinylgolv. Jag upplever inte att det brimsar värmen på något nämnvärt sett. Rummet blir varmt under vintern så vi är nöjda. Personligen så skulle jag inte våga att strunta i foamen. Att få stegljud skulle vara fruktansvärt frustrerande så jag har gärna en millimeter med isolering extra. Jag tror inte att det gör så stor skillnad på uppvärmningen.
Så nu har du 2 alternativ att välja på så kör på det du känner för helt enkelt
Grymt, tack för snabba och beskrivande svar!
Hos byggvaruhuset nu, det blir Pergos mellanlägg för vinylgolv.
Nu är det bara att åka hem å börja. På torsdag kommer bergvärmepump och radiatorer, blir skönt att få allt klart snart! Har kämpat dagligen i 2v än så länge, 1,5v semester kvar å målet är att 60kvm vinyl, 11kvm klinker och 40kvm innertakpaneler ska vara på plats!
Nu är det bara att åka hem å börja. På torsdag kommer bergvärmepump och radiatorer, blir skönt att få allt klart snart! Har kämpat dagligen i 2v än så länge, 1,5v semester kvar å målet är att 60kvm vinyl, 11kvm klinker och 40kvm innertakpaneler ska vara på plats!
Gott, kommer bli super!P Porsche84 skrev:Grymt, tack för snabba och beskrivande svar!
Vinylgolvet går snabbt, en vass kniv så går det snabbt att skära till vinylgolvet.
Vad blir det för takpanel?
Är ett hus på landet med högt i tak och mycket pärlspont, men vi valde fejkade pärlspontskivor efter diskussion här hemma, sambon vann.L Leafy skrev:
Moelvens Regina Komb Pärlspont, vit, blev det. Jag hade hellre satt riktig pärlspont men det blir nog bra
Pärlspont är fintP Porsche84 skrev:
Fotat från mitt "hemmakontor" precis

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder