Jag tänkte bygga en specialhylla men är osäker på om min konstruktion är tillräcklig.
Min tanke är att köpa ett "hyllplan" (melaminbelagd spånskiva) som ska vara hyllans ena gavel och alltså placeras lodrätt. På andra sidan kommer det inte vara någon gavel - utan här finns en vägg på vilken jag sätter vinkelbeslag för hyllplanen.
Går detta, eller blir gaveln i detta material för klen för att bära upp hyllplan i samma material? Om det går; vilka vinkelbeslag eller hyllbärare är bäst att använda för hyllplanen på denna sida?
Hyllplanen ska vara ca 60 cm breda och bära max 40 kg. Hyllplanen ska ha fasta höjder.
Går detta, eller blir gaveln i detta material för klen för att bära upp hyllplan i samma material?
Går utmärkt skulle jag säga. Sen beror det på hur långa hyllorna är och vad du anser acceptabel nerböjning. Som hyllbärare vid väggen skulle jag nog skruva fast en lämplig list under hyllplanen.
Din idé är väl inte långt ifrån en klassisk Ikea Billy även om ena gaveln i ditt fall är en befintlig vägg.
Går utmärkt skulle jag säga. Sen beror det på hur långa hyllorna är och vad du anser acceptabel nerböjning. Som hyllbärare vid väggen skulle jag nog skruva fast en lämplig list under hyllplanen.
Din idé är väl inte långt ifrån en klassisk Ikea Billy även om ena gaveln i ditt fall är en befintlig vägg.
[länk]
Jag tänker detsamma, att det av den anledningen bör hålla!
Om vi tar det ett steg längre. Ovanför det lodräta hyllplanet/gaveln ska jag ha ett långt hyllplan från vägg till nästa vägg vilket är 130 cm. Jag tänkte fästa det genom vinkelbeslag i båda väggarna. Eftersom denna hylla är lite längre, kommer jag att behöva en konsol någonstans i mitten.
Kan jag skippa konsolen och låta mitt lodräta hyllplan (alltså gaveln) vara den bärande parten i mitten? Dvs så att konstruktionen ser ut som ett T.