3 041 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Inkoppling/utökning av begagnat system
A andersbanders skrev:Åter igen mycket bra feedback! jag har uppdaterat ritningen med bådas input, värmen tas nu från toppen, lämnar röd koppling mellan tankarna för bättre spridning av värmen mellan tankarna enligt länkad pdf. Sen var det en mycket bra poäng med att flytta returen från växlarna till den bortre tanken, irriterande att jag inte tänkt på den självTack!
/Anders

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
typ så är bättre
Ser vitsen med att retur från radiator kopplas enligt förslag, dock har jag svårt att tro att det har någon betydelse att pannretur inte delar samma ledning.A andersbanders skrev:
Säkert ingen nackdel förutom röråtgången heller.
/A
/
Jag hänvisar återigen till Laddomats inkopplings förslag "För att få samma motstånd skall man eftersträva att det är ungefär lika rörlängd till tankarna, detta uppnås genom att: 1. Laddningskretsen inkopplas diagonalt, A–A. 2. Radiatorkretsen inkopplas diagonalt, B–B."A Aka55 skrev:
Systemet blir med förutsebart med deras förslag. Man slippar värmebehållning i pannan eller att retur vattnet vill åker runt pannan istället när den inte är igång.
Nästan klar med allt nu och snart redo att tända pannan, en fråga som dock uppstod gäller slingorna som fins i den primära tanken. Det sitter 3 slingor i tekniktanken, jag kommer inte använda dessa och tänkte därför plugga dessa, jag satte dit klämringskopplingar och ändlock i änden på dom och drog åt, efter detta började jag fundera på vad som händer med luften i det instängda utrymmet när tankarna blir varma. Fins det en risk att trycket blir väldigt högt? Anledningen att jag drog åt var mest tanken på om slingorna någon gång skulle erodera sönder i tanken så skulle dom inte läcka utanför tanken. Men frågan är då fins det en risk med att sluta dessa slingor med luft i?
Tack för svar!
Pannan är en Effecta lambda 35
Pannan är en Effecta lambda 35
Du får ursäkta men 35 kw är lika lika med noll då det gäller att ladda tankarna paralellt. du kommer att ha en laddning till dina tankar i paralellt som kvarstår tills returen ökar , det blir inte många liter per minut eller timma som det laddar hur mycket tank är det totalt..
Du får utveckla lite det du skriver är inte direkt begripligt, sammanhängande..
OK kanske var lite för teknisk. vill inte måla gubben på väggen, men finns många sätt att kopplas tankar och pannan tillsammans. 4X750 L = 3 m3 och då att ha dom paralellt så kommer det att vara mycket kallvatten till pannan och det blir inte många liters flöde från den, pannan ska lyfta tempen från minsta temp , kanske ca 45 C till ca 72 C som är normalt för en laddomat och upp till ca 90 C senare när returen blir högre från tankar. En panna kan inte ge mer än den är stämplad för oavsett om den sprängeldas, bara kråkorna som får sitt med hög rökgastemp. Ska du elda för VV höst och vår eller sommar kommer det inte att fungera bra då allt ska värmas. Då ska den första tanken och kanske den andra värmas till temp som ger VV. Då måste dom två första separeras från dom andra på ett bra sätt, med en form av reglering. Det går att utveckla allt, även vedeldning, i övrigt så kommer det att fungera med att bara elda på.
Tänkte att jag skulle avsluta denna tråden med att tacka alla som bidragit med bra svar. Panna och tankar är inkopplade och systemet är proveldat med gott resultat! Tack alla som bidragit med konstruktiva idéer. Som avslutning tänkte jag dela med mig av lite bilder på den app jag kodade för att få lite koll på systemet. Nu ska jag bara isolera tankar och koppla in växlare mm innan det tas i drift på riktigt... Ja o så klyva lite ved förstås... Men vedboden är snart klar den med.. 
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-