Byggahus.se
H Harmagedon skrev:
Jag brukar faktiskt gå förbi en trädgård som är helt i betong och konstgräs. De har ingen häck men har små plastträd i gjutna blomlådor fyllda med pinjebark och fejkmurgröna på spaljé. Och plastpelargoner som går i den där blå färgen som grön plast får av solen. Den är väl så nära underhållsfri man kan komma...men om den är njutbar måste man nog fråga ägarna om. För mig känns det som ett sår i ögat bara av att se den.
engs engs skrev:
Mycke gnäll på thuja tycker jag, slår vad om att de som klagar skulle uppskatta den om det var en raritet och inte så vanlig.

Låter precis som musiksnobbar, knivnördar eller vilket område som helst. Allt som får genomslag hos ”svensson” ska sablas ner av de mest inbitna nördarna. Eller i vilket fall en stor subkategori av dessa. Även om det de sablar ner skulle vara uppskattat av nördarna även om produkten / fenomenet vore identiskt, förutom populariteten.

Kan / vill man inte bygga plank är det få saker som kan skapa insynsskydd lika effektivt.
I Sverige vill alla bo i villa men inte ha trädgård. Varför?
Vad gör man då? Jo, man tror att gräsmatta och tujahäck är underhållsfritt. Gräsmatta är bland det svåraste man kan ha - om man vill ha en grön och ogräsfri. Det är inget fel på tuja, bara på ” svenssons” fantasi, intresse och kunskap.
Lägg aningen mer tid och aningen per pengar så får du en trädgård att njuta av istället.

• Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Pellegnillot71
A AlexHo skrev:
Bor i ett område som är helt fri från löv, bara tre tallar i närheten. Den häck jag är ute efter är:
- grön även på vintern (ser finast ut tycker jag)
- drar inte till sig massa djur och insekter
- inte allt för djup, ca 50 cm
- vill klippa så den blir rak och fin
- tätt
- kan bli 1,80 m hög
- lättskött (behöver bara pyssla vår o höst)
Förstår att det är svårt att få med allt men vad skulle ni rekommendera?
Inte thuja i alla fall. Sköter du inte den minutiöst så är den snart 3 meter bred. Och det där med att den slutar växa på höjden när man toppar den är bara skitsnack. Vi var uppe och klättrade på stege varje år. Den bara fortsatte växa!

Redigerat:
  • Gilla
Myasi och 1 till
  • Laddar…
engs
M Myasi skrev:
I Sverige vill alla bo i villa men inte ha trädgård. Varför?
Vad gör man då? Jo, man tror att gräsmatta och tujahäck är underhållsfritt. Gräsmatta är bland det svåraste man kan ha - om man vill ha en grön och ogräsfri. Det är inget fel på tuja, bara på ” svenssons” fantasi, intresse och kunskap.
Lägg aningen mer tid och aningen per pengar så får du en trädgård att njuta av istället.
Har inte sagt ett ord om underhållsfritt. Har tre olika häckar totalt varav en är thuja (allt från tidigare ägare).
Alla tre kräver likvärdigt med underhåll.

engs engs skrev:
Har inte sagt ett ord om underhållsfritt. Har tre olika häckar totalt varav en är thuja (allt från tidigare ägare).
Alla tre kräver likvärdigt med underhåll.
Det stämmer, det gjorde du inte. Det var jag som tog din tankegång vidare kring varför folk ser ner på tujor.(vilket jag inte gör, det är bara fantasilöst)

A AlexHo skrev:
Frågor från en som kan noll om trädgård.
När bygget är klart har vi tänkt vänta 2 mån med att flytta för att få trädgården helt perfekt innan inflyttningen. Därför tänkt köpa färdigt gräs och fullvuxna häckar (typ 1,5 m höga och gröna på vintern).

Behöver ca 500 kvm gräs och 140 m häck. Förstår att det är svårt att svara på frågorna när jag inte preciserar bättre men kan som sagt inget om trädgård. Tror ni att en budget på 250k är realistisk att ta in en firma som fixar allt?
Det är viktigt med grund arbetet vi läggning av ny gräs yta
Vi lägger ner mycket tid på bra grund arbete

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Skippa gräsmattan, anlägg ett väl tilltaget poolområde istället. Då slipper du underhållet av gräset och kan anordna häftiga poolpartyn på somrarna och det går säkert att hitta nån som kan ta hand om poolen när det behövs.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Skippa gräsmattan, anlägg ett väl tilltaget poolområde istället. Då slipper du underhållet av gräset och kan anordna häftiga poolpartyn på somrarna och det går säkert att hitta nån som kan ta hand om poolen när det behövs.
Ska ha en pool inne i atriumet. Är en ganska osocial familj, därför vill ha höga häckar och så lite insyn som möjligt
Arkitektonisk planritning av ett hus med atrium avsedd för inbyggd pool, omgivet av höga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AlexHo skrev:
n
A AlexHo skrev:
Är en ganska osocial familj, därför vill ha höga häckar och så lite insyn som möjligt
Funderat på att flytta ut på landet? Finns fastigheter utan grannar ;)

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Funderat på att flytta ut på landet? Finns fastigheter utan grannar ;)
Känns lite läbbigt för en stadsbo :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.