138 874 läst · 737 svar
139k läst
737 svar
IKEAs "Åskväder", livsfarlig?
Enligt en artikel i Elinstallatören hade de inte fått någon anmälan när de började sin marknadskontroll av IKEA Åskväder.T Troberg skrev:
När gjorde du din anmälan?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 382 inlägg
Helt klart rimligt.T Troberg skrev:
Jag tycker att vi bör se till så att @Troberg får sluten psykiatrisk vård innan hen styckmördar fler personer ute i samhället.
Anställda är en sak, ägande är en annan.D djac skrev:Du har absolut mina sympatier för din aversion mot nazism men det är inte helt lätt det här, du har ju fortfarande mycket kopplingar till detta i Sverige, det finns ju riksdagspartier med sådana och deras anhängare finns nog som anställda i nästan alla företag i dag, listan med godkända företag måste ju vara oerhört kort?
3-4 veckor sedan, give or take.P pmd skrev:
Att jämföra med Biltema är ju som att säga att något är säkrare än Tjernobyl...P Paxman skrev:
Det sagt, IKEA har haft dödsfall kopplade till produkter tidigare. Det är tex därför som deras rullgardiner nu har en liten trissa som man ska fästa snörloopen i nertill, eftersom småbarn dött då de lyckats trassla in sig och kvävas.
Det du beskriver är ju inte unikt för IKEAs produkter. Hyllor och byråer har numera varningstext och fästanordning för att säkra den i väggen bakom. Barn har klättrat och både skadat sig och i något enstaka fall dött. Men det är ju precis samma med alla rullgardiner och möbler. IKEA kommer i pressen för att de är stora och kända, sant att i USA är det populärt att stämma stora företag på stora belopp (som brukar sluta i förlikning). Med stora volymer kommer fler olycksfall. Hur många har inte skadat sig på lokalt designade och producerade bokhyllan Muhammed, Ivan eller Ying?T Troberg skrev:Anställda är en sak, ägande är en annan.
3-4 veckor sedan, give or take.
Att jämföra med Biltema är ju som att säga att något är säkrare än Tjernobyl...
Det sagt, IKEA har haft dödsfall kopplade till produkter tidigare. Det är tex därför som deras rullgardiner nu har en liten trissa som man ska fästa snörloopen i nertill, eftersom småbarn dött då de lyckats trassla in sig och kvävas.
Varför biltema inte är säkert vet jag inte. Smäckiga produkter ja, men inte nödvändigtvis osäkra. Något har väl återkallats pga säkerhet, men övriga sortiment uppfyller väl krav och regelverk? Vad är nästa bransch, bilbranschen? Ingen får köpa Dacia, alla måste köra ny Mercedes. För säkerhets skull. Och för att potentiellt rädda 200 liv om året. Jämfört med dödande av IKEA i Sverige, eller elektriska installationer.
Enligt en uppgift från 2006 var IKEA det 44:e största företaget i Världen. Hur många av de andra bolagen som säljer produkter vet jag inte, men jag gissar att flera av de andra 43 inte gör det. Med andra ord, IKEA är ett av världens största företag som säljer produkter till slutkunder. Eftersom IKEAs produkter används dagligen av miljarder människor är det inte så konstigt att det sker dödsfall...tvärt om skulle det vara mycket anmärkningsvärt om det inte gjorde det.T Troberg skrev:
Därför går det nog med ganska hög säkerhet att fastslå att IKEA är ett företag som är väldigt noga med sina produkters säkerhet, precis som de själva hävdar. Att du verkar ha något agg mot IKEA ligger nog mer på det personliga planet än verkliga fakta.
Medlem
· Stockholms Län
· 604 inlägg
Jag försöker förstå hur man skall tolka det där inlägget.Bo.Siltberg skrev:
Jag håller inte med. Jag har dock inga ambitioner att omvända dig, så vi får antagligen stanna där vid att vi har skilda åsikter
....
Så här ser det ut vid datorn hos mig. Sladden hänger löst under fönsterbrädan till vänster. Åskväder skulle kunna göra detta lite snyggare. Eller så spikar jag upp en installationskabel de 1.5 meter jag har till uttaget., men fasta uttag på bägge sidor om fönstret...tja. Det undanröjer dock inte behovet av en grenkontakt, om jag inte sätter 2-3 st fasta 4-vägsuttag.
[bild]
Först anser du inte att permanenta förgreningskontakter skall vara tillåtna.
Sedan, en bild på detta ormbo?
Jag antar att den togs under en kort test-period, kanske som underlag till när du omgående kontaktade en elektriker?
Jag gissar att du hänvisar till mitt tidigare inlägg gällande IKEA kontra Jula och Biltema. För mig handlar det om att jag tror att IKEA är mycket mer noggranna i testerna av sina produkter än de andra två. Min känsla är att Jula och Biltema (och många andra lågprisföretag) tar in produkter och så att säga chansar. Går det så går det...och går det inte tar de bort produkterna efter ett tag och i vissa mer trängande fall återkallar de produkterna.P Pin skrev:
Jag har inga siffror som stödjer detta, men IKEA säljer i princip bara sina egna produkter som de utvecklat själva, medan Jula och Biltema köper in produkter från många olika grossister. För IKEA är det långt mycket mer förödande om de skulle få stämpeln att de säljer dåliga/farliga saker eftersom, precis som du skriver, de hamnar i pressen pga sin storlek. Farliga grejer på Jula och Biltema ger inga löpsedlar direkt.
P Paxman skrev:Jag gissar att du hänvisar till mitt tidigare inlägg gällande IKEA kontra Jula och Biltema. För mig handlar det om att jag tror att IKEA är mycket mer noggranna i testerna av sina produkter än de andra två. Min känsla är att Jula och Biltema (och många andra lågprisföretag) tar in produkter och så att säga chansar. Går det så går det...och går det inte tar de bort produkterna efter ett tag och i vissa mer trängande fall återkallar de produkterna.
Jag har inga siffror som stödjer detta, men IKEA säljer i princip bara sina egna produkter som de utvecklat själva, medan Jula och Biltema köper in produkter från många olika grossister. För IKEA är det långt mycket mer förödande om de skulle få stämpeln att de säljer dåliga/farliga saker eftersom, precis som du skriver, de hamnar i pressen pga sin storlek. Farliga grejer på Jula och Biltema ger inga löpsedlar direkt.
Nej det var inte ditt inlägg jag syftade på. Om nu inte Troverg svarade på det. För det var detta stycke i inlägget jag citerade som jag besvarade:P Paxman skrev:Jag gissar att du hänvisar till mitt tidigare inlägg gällande IKEA kontra Jula och Biltema. För mig handlar det om att jag tror att IKEA är mycket mer noggranna i testerna av sina produkter än de andra två. Min känsla är att Jula och Biltema (och många andra lågprisföretag) tar in produkter och så att säga chansar. Går det så går det...och går det inte tar de bort produkterna efter ett tag och i vissa mer trängande fall återkallar de produkterna.
Att jämföra med Biltema är ju som att säga att något är säkrare än Tjernobyl...
Något överdrivet tyckte jag.
Ah, nu ser jag att Biltema nämndes i det citerade inlägget (klickade inte upp hela ska erkännasP Pin skrev:
Ja, Troberg svingar rätt rejält i sin argumentation...
Medlem
· Stockholms Län
· 604 inlägg