Byggahus.se
E
P Paxman skrev:
Vad är det som inte är solklart menar du?

Onda ögon och nedlåtande kommentarer har ju ingen juridisk bäring, så sånt är ju inget att bry sig om.
Ja, detta har ju varit en sådan ickefråga som folk genom åren alltid haft olika åsikter om.

Tror inte heller det har någon faktisk betydelse för något.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, detta har ju varit en sådan ickefråga som folk genom åren alltid haft olika åsikter om.

Tror inte heller det har någon faktisk betydelse för något.
Förstår inte vart du vill komma...men vi kan släppa det. För mig är det solklart efter ha läst Cecilia Axelssons svar i "Elinstallatören". Jag kommer göra av med väldigt många kabelklammer framöver vilket kommer leda till att minska snubbelrisken, vår dammsugarrobot kommer kunna komma åt mycket bättre och vi får ett snyggare hem! (y)

• Gilla
  • Haha
jnse och 3 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Förstår inte vart du vill komma...men vi kan släppa det. För mig är det solklart efter ha läst Cecilia Axelssons svar i "Elinstallatören". Jag kommer göra av med väldigt många kabelklammer framöver vilket kommer leda till att minska snubbelrisken, vår dammsugarrobot kommer kunna komma åt mycket bättre och vi får ett snyggare hem! (y)
Du har nog glömt att länka.
Men Cecilia är ny på IN och kommer bidra med mycket bra kunskap, det är jag övertygad om. Men jag har för mig denna fråga var löst redan för några år sen.

Vi släpper det som sagt, inget är förändrat i sakfrågan.

P Paxman skrev:
Jag kommer göra av med väldigt många kabelklammer framöver vilket kommer leda till att minska snubbelrisken
Det låter på dig som att du kommer att överdriva användningen av Ikeas åskväder, och att även använda den som ersättning för fasta vägguttag. Detta är precis vad Troberg och jag m.fl hyser en viss oro för. Men det behöver inte bli dåligt. Med sunt förnuft är det en utmärkt produkt som kommer att underlätta för folk vid datorn och TVn etc.

E El-Löken66 skrev:
Du har nog glömt att länka.
Men Cecilia är ny på IN och kommer bidra med mycket bra kunskap, det är jag övertygad om. Men jag har för mig denna fråga var löst redan för några år sen.

Vi släpper det som sagt, inget är förändrat i sakfrågan.
Länken finns i inlägg #341.

Frågan må ha varit löst sedan några år sedan, men det är fortfarande många elektriker som inte förstått det...vilket inte minst syns här på forumet när frågan kommer upp. Det har tom i denna tråd antytts att det skulle vara förbjudet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter på dig som att du kommer att överdriva användningen av Ikeas åskväder...
Förklara gärna hur du kommer till den slutsatsen.

E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter på dig som att du kommer att överdriva användningen av Ikeas åskväder, och att även använda den som ersättning för fasta vägguttag. Detta är precis vad Troberg och jag m.fl hyser en viss oro för. Men det behöver inte bli dåligt. Med sunt förnuft är det en utmärkt produkt som kommer att underlätta för folk vid datorn och TVn etc.
Det är just vad många i detta forum efterfrågat, möjlighet att dra lite kabel och få till lite nya uttagsbrunnar.

Brinner det blir det ju ändå troligen inte i den fasta installationen.

T
Demmpa Demmpa skrev:
Den har fått grönt ljus från ESV.
[länk]
Det är alldeles uppenbart att ESV inte läst och tagit till sig uppgifter från den här tråden. Det är väl ganska allvarligt?

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vad skulle kunna vara ett "kvalitetsfel" som inte påverkar funktionen på en sådan här produkt?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad skulle kunna vara ett "kvalitetsfel" som inte påverkar funktionen på en sådan här produkt?
Färg, förpackning, manualen, form, slutfinish, och kan säkerligen komma på fler alternativ.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Färg, förpackning, manualen, form, slutfinish, och kan säkerligen komma på fler alternativ.
Färg och förpackning köper jag, men manualen, form och slutfinish känns ju som att det skulle kunna påverka säkerheten? Men ok, då fattar jag.

E
Barnarbete. De dumpar miljarder ton biprodukter till fiskarna i de kinesiska sjöarna.
Plasten deformeras med tiden och inom ett år kommer inte någon kunna få i stickproppen och Ikea måste göra återköp i mängder.

T tanaris skrev:
Det är alldeles uppenbart att ESV inte läst och tagit till sig uppgifter från den här tråden. Det är väl ganska allvarligt?
tror inte esvs beslut bygger på underlag härifrån. Vad är allvarligt menar du?

T.ex. att det blir permanenta missfärgningar efter fettfläckar, när man tagit i plasten med feta händer ;)

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Barnarbete. De dumpar miljarder ton biprodukter till fiskarna i de kinesiska sjöarna.
Plasten deformeras med tiden och inom ett år kommer inte någon kunna få i stickproppen och Ikea måste göra återköp i mängder.
Deformerad stickpropp måste ju vara ett funktionsfel?

P Paxman skrev:
Frågan må ha varit löst sedan några år sedan, men det är fortfarande många elektriker som inte förstått det...vilket inte minst syns här på forumet när frågan kommer upp. Det har tom i denna tråd antytts att det skulle vara förbjudet.
Det är i häradet 30-40 år sedan du kunde hitta några detaljerade regler eller "förbud" i mer konkret mening mot detta du så gärna vill göra. På salig SIND och till dels STEV tid kunde nedslag göras direkt och med enkel backning via regelverk. Sen dess har du kunnat bruka ditt sunda förnuft i frågan men givetvis som du nämner dröjer det kvar i branschen lång tid som "regel" likt förr även att det ändrats och luckrats upp. Det är inte helt fel heller att man håller det på rätt nivå och då inte sett till klamring, uppfästning som är positivt utan undvika för omfattande "sladdinstallationer" ibland via felslutet att man då inte gjort olaglig elinstallation.

System likt Åskväder kan ju ytterligare ge möjligheter att ordna det vettigt i nutida uttagskrävande delar med liten belastning. De individer som felanvänder rår man knappast på oavsett hur det utformas och inte via regler åtminstone. Sen kanske du ska se upp med att hänga ditt väl och ve på Elinstallatörens spalter och tillverkares anvisningar låt allt passera din egen tolkning också det kunde du gjort länge i just detta fallet.

• Gilla
Warleod och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.