Byggahus.se
T tank77 skrev:
Vet inte riktigt då jag brukar vara för snäll när kunderna kommer dragandes med 60x60cm så får dom samma pris som vanliga plattor. Men jag vet att andra firmor som tar allt ifrån 250-500 kr extra per kvm om det är 60x60cm och uppåt.

30x60cm är en normal platta för mig.........
Ok, då hänger jag med. 500 kr låter spontant dyrt, varför ska firman ta 500 kr extra per kvm om själva jobbet bara tar dubbelt så lång tid? 500 kr extra per kvadrat lär ju addera upp till klart mer än dubbla arbetskostnaden så att säga. Är verkligen det extra materialet som krävs för 60x60 så mycket kostsammare?

Materialet som krävs för stora plattor antar jag är nivåsystem samt bakstrykning varje platta?

Lägg till laserskuret och självklart blir det dyrare.

Det går inte att jämföra med en "vanlig" platta. Sen om priset är bra eller ej vet jag inte

Ursäkta att jag kapar tråden lite, vi står inför samma funderingar..
Och nu när det är kunniga människor här så passar jag på :) Hoppas det är ok.

Vi skulle vilja lägga klinker på en yta ca 70 kvm i ett rum ca 10x7meter. Vardagsrum/kök.

Vi tänkte att 60*60 med 1-2 mm fog rak kant, med en ganska enhetlig platta skulle uppfattas som ett homogent golv?
Eller ska man gå på en 30x60? eller större för att göra processen smidigare?

Ska man tänka kvadratiskt eller rektangulärt för upplevelsen? på en yta som denna?

T
Margut Margut skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden lite, vi står inför samma funderingar..
Och nu när det är kunniga människor här så passar jag på :) Hoppas det är ok.

Vi skulle vilja lägga klinker på en yta ca 70 kvm i ett rum ca 10x7meter. Vardagsrum/kök.

Vi tänkte att 60*60 med 1-2 mm fog rak kant, med en ganska enhetlig platta skulle uppfattas som ett homogent golv?
Eller ska man gå på en 30x60? eller större för att göra processen smidigare?

Ska man tänka kvadratiskt eller rektangulärt för upplevelsen? på en yta som denna?
Helt klart 60x60 med rak fogföljd är snyggast enligt mig, ju mindre fog desto bättre.

• Gilla
Herr Klocka
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Helt klart 60x60 med rak fogföljd är snyggast enligt mig, ju mindre fog desto bättre.

Tusen tack, då är vi inne på rätt spår verkar det som. :)

Hur ser det ut på en köksvägg som skall läggas plattor på, kan man lägga 60*120 då det blir lättare?
Tänker att det är nyprod och jämt och fint underlag, till skillnad från betongplattor som kan variera en del. ?

Rör sig om 8 kvm där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.