Hej,
Min kollega nämnde idag att jag inte bör sälja fritidshuset förns jag har ägt det i minst 2år. Annars behöver jag skatta.
Vad är detta för skatt? Vinstskatt behöver jag betala oavsett. Finns det ngn regel om att det räknas som näringsverksamhet om jag äger det under 2år?
Det handlar om att om du inte bedöms ha utnyttjat huset som privatbostad (alltså i princip köpt och sålt på spekulation) så gäller inte den reducerade reavinstskatten för bostadsförsäljningar (22%). Då skall man istället betala 27% reavinstskatt, eller i värsta fall bedöms det som näringsverksamhet om det handlar om mer omfattande affärer.
Man brukar höra att om du ägt huset i två år så är det 22% som gäller. Men det finns mig veterligen ingen formell tidsgräns, utan det är i grund och botten omständigheterna som avgör. Eventuellt kanske man kan behöva argumentera för att man inte köpt/sålt det på spekulation, men i normalfallet tror jag knappast det är ett problem.
Eventuellt blandar man ihop detta med våra grannländer där man inte betalar någon vinstskatt alls om man ägt bostaden ett visst antal år.