8 160 läst · 64 svar
8k läst
64 svar
Hus med dolt mögel - vad göra?
Nu har jag som sagt jobbat med detta och därför ger jag ett tips om HUR man kan göra för att hitta problemet. Och det tar ingen längre tid då du lägger ut tygstyckena samtidigt och efter en vecka tar ut alla och sniffar på dom utomhus. En mycket säkrare metod. När jag jobbade med detta så kom jag in i huset, kände hur det luktade mögel. Men sen så luktade allt lika dant.SågspånPappspikEternit skrev:
Visst blir näsan avtrubbad efter en stund i en viss miljö. Men att det inte skulle funka att göra enligt mitt förslag, bygger på premissen att det luktar likadant i hela huset, och det är det inte säkert att det gör. När du kommer in i ett nytt rum som luktar på ett nytt sätt är det klart att du känner det!
Det är iofs mer effektivt att göra med tygbitar som du föreslog, men det tar också längre tid.
Som jag beskrev är enda möjligheten att mörka någon skillnad mellan olika rum. Är du inne i huset så avtrubbas ovh vänjer sig luktsinnet så du märker ingen skillnad alls.
GoC skrev:
Det är inte så att du har gamla spånskivor från 70-talet med formaldehyd i. De ger liknande symptomen som mögel. Mögel känner man. Lägg ut några ullplagg i huset i en vecka. Packa in i en plastpåse och ta ut från huset.
När du varit ute i friska luften några timmar öppnar du plastpåsen och luktar, då lär du känna om det luktar mögel av plagget.
Det är en väl fungerande metod för att detektera om du har mögel i huset, efter några minuter i huset har du vant dig vid ”hemmadoften”
SågspånPappspikEternit skrev:
Mm... jo om jag inte bestämmer mig för att sälja så får det bli en totalrenovering av det rummet... men det känns som att problemet isf sitter i ytterväggen, vet inte varför. Då får man typ riva hela väggen? Sen har ju ventilation varit ett problem i det rummet. Så om man har tur sitter det typ under brädorna i taket eller nåt. Har också funnits mkt möss i de väggarna, kanske ligger ett musbo där o ruttnar eller nåt, ingen aning. Vind och krypgrund ska va okej enligt flera som tittat på dem.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja men du kan väl kolla om det är spånskivor eller gips i innerväggarna.L Lou333 skrev:
Är ju bara att borra ett hål eller försöka trycka in ett häftstift. En gipsskiva är porös och du kan enkelt trycka in häftstiftet, spånskiva rejält hård så häftstiftet böjer sig.
L Lou333 skrev:Mm... jo om jag inte bestämmer mig för att sälja så får det bli en totalrenovering av det rummet... men det känns som att problemet isf sitter i ytterväggen, vet inte varför. Då får man typ riva hela väggen? Sen har ju ventilation varit ett problem i det rummet. Så om man har tur sitter det typ under brädorna i taket eller nåt. Har också funnits mkt möss i de väggarna, kanske ligger ett musbo där o ruttnar eller nåt, ingen aning. Vind och krypgrund ska va okej enligt flera som tittat på dem.
Ah oki, och om det är spånskiva kan det vara dem som är problemet? Finns redan ett hål borrat så kan kolla det imorgon. Ett större hål då alltså.GoC skrev:
Möss är äckligt och luktar apa. Dom slinker in över allt. Kolla speciellt vid alla foder runt fönster och dörrar på en timmer stuga. Minsta lilla glipa och dom slinker in.L Lou333 skrev:Mm... jo om jag inte bestämmer mig för att sälja så får det bli en totalrenovering av det rummet... men det känns som att problemet isf sitter i ytterväggen, vet inte varför. Då får man typ riva hela väggen? Sen har ju ventilation varit ett problem i det rummet. Så om man har tur sitter det typ under brädorna i taket eller nåt. Har också funnits mkt möss i de väggarna, kanske ligger ett musbo där o ruttnar eller nåt, ingen aning. Vind och krypgrund ska va okej enligt flera som tittat på dem.
Min kusin har en stiga som varit ett ”råttbo” i somras stod vi och pratade när jag såg en mus smita in bakom dörrfodret. Det bröts bort och där fanns en Autobhan för möss mellan karm och timmerstommen. Det har dom slitit med i 50 års tid, när det nu uppdagades och stängdes till med rostfritt stålnät så blev mössen husvilla. Ingen mus i huset.
Så mussäkra huset är bra.
Men jag tror fortfarande inte att du har ett mögelproblem. Verkar vara en gedigen timmerstomme och så mycket trä borde fixa att absorbera fukt så inte mögel blir ett problem.
Alltså... så klart jag har testat att vädraS johd01 skrev:Vad hade du för boende innan och hur ser din mors boende ut? Min mor är överkänslig och bor själv i ett riktigt sosse betong radhus där hon mår bra. Men så fort hon är i ett gammalt hus så får hon beskymmer. Hon är även överkänslig mot andra saker och ting såsom läkemedel, alkohol och dofter. Är du det också?
Hur är det om du har öppet fönster?
MM och jag läste någonstans att mössens urin kan ge allergisk reaktion. Men jag är som sagt inte van vid att reagera såhär starkt. Har aldrig varit allergisk mot något tidigare. Så därav att jag tänker mögel. Och för att jag känner illamående, yrsel, heshet osv. Men visst... är det ngt annat är det ju antagligen lättare att fixa. Ja mussäkra skulle jag vilja göra, men känns svårt när de kan ta sig igenom i princip allt. Tror jag har en autobahn i väggen med, lät så förra våren iaf då det var musår deluxe dessutom.GoC skrev:
Möss är äckligt och luktar apa. Dom slinker in över allt. Kolla speciellt vid alla foder runt fönster och dörrar på en timmer stuga. Minsta lilla glipa och dom slinker in.
Min kusin har en stiga som varit ett ”råttbo” i somras stod vi och pratade när jag såg en mus smita in bakom dörrfodret. Det bröts bort och där fanns en Autobhan för möss mellan karm och timmerstommen. Det har dom slitit med i 50 års tid, när det nu uppdagades och stängdes till med rostfritt stålnät så blev mössen husvilla. Ingen mus i huset.
Så mussäkra huset är bra.
Men jag tror fortfarande inte att du har ett mögelproblem. Verkar vara en gedigen timmerstomme och så mycket trä borde fixa att absorbera fukt så inte mögel blir ett problem.
Du känner väl om du skruvar en skruv i gips eller spånskiva? Eller har du aldrig skruvat eller spikat i väggarna? Men absolut kan gamla spånskivor med formaldehyd vara ett problem. Det får du ventilera bort. Då du säger att det är en gammal sommarstuga så är troligen ventilationen obefintlig. En fläkt som går kontinuerligt på toan är en bra början.L Lou333 skrev:
GoC skrev:
Du känner väl om du skruvar en skruv i gips eller spånskiva? Eller har du aldrig skruvat eller spikat i väggarna? Men absolut kan gamla spånskivor med formaldehyd vara ett problem. Det får du ventilera bort. Då du säger att det är en gammal sommarstuga så är troligen ventilationen obefintlig. En fläkt som går kontinuerligt på toan är en bra början.
Ok, men det är ett bra tips att kolla det. Jag har inte koll på sånt, bara spikar och är glad.GoC skrev:
Du känner väl om du skruvar en skruv i gips eller spånskiva? Eller har du aldrig skruvat eller spikat i väggarna? Men absolut kan gamla spånskivor med formaldehyd vara ett problem. Det får du ventilera bort. Då du säger att det är en gammal sommarstuga så är troligen ventilationen obefintlig. En fläkt som går kontinuerligt på toan är en bra början.
Detta med mögel är inte lätt, går man till läkarn får man göra ett allergitest och är man inte allergisk så kan inte problemen bero på mögel och googlar man så dör man av det vare sig möglet är dött eller levande, värst är firmor som sysslar med fuktteknik tills man köpt dyra produkter av dem, sen finns det de som menar att är det dött och torrt så är det bara att bygga igen vilket man kan se både på nybyggen och renoveringar på bilder här, tv-program och i verkligheten. Men att bli sjuk av nåt utan att veta vad och inte kunna få hjälp av nån är ett helvete.L Lou333 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Har du själv kollat i grunden och varit uppe på vinden?L Lou333 skrev:
Att sätta igång och riva slumpmässigt utvalda väggar, golv och tak är inte det bästa sättet att hitta problemet. Om du reagerar allergiskt på emissioner från byggmaterial kan inte det som går att se under en riven vägg vara till någon ledning, tyvärr. Fukt- och mögelskador går visserligen att se med blotta ögat, men det gäller att veta ungefär var du ska leta.
Ja, lite så känns det. Man blir liten och hjälplös. Och alla säger olika, och tar bra betalt för att göra lite halvhjärtade insater och utlåtanden så man inte vet vad man ska tro till slut. Jag har dessutom precis läkt ut från andra hälsoproblem som tagit flera år av mitt liv, så denna situation är minst sagt tärande.M martin h82 skrev:Detta med mögel är inte lätt, går man till läkarn får man göra ett allergitest och är man inte allergisk så kan inte problemen bero på mögel och googlar man så dör man av det vare sig möglet är dött eller levande, värst är firmor som sysslar med fuktteknik tills man köpt dyra produkter av dem, sen finns det de som menar att är det dött och torrt så är det bara att bygga igen vilket man kan se både på nybyggen och renoveringar på bilder här, tv-program och i verkligheten. Men att bli sjuk av nåt utan att veta vad och inte kunna få hjälp av nån är ett helvete.
Ja, har varit både på vinden och kollat grunden. Vinden har haft problem förr ser man, då de har sprayat med massa grejer, men nu är det lugnt vad jag kan se. Även grunden är ok, flera som kollat och jag går där med jämna mellanrum. Öppet med dörr in så inga problem att kolla där.SågspånPappspikEternit skrev:
Har du själv kollat i grunden och varit uppe på vinden?
Att sätta igång och riva slumpmässigt utvalda väggar, golv och tak är inte det bästa sättet att hitta problemet. Om du reagerar allergiskt på emissioner från byggmaterial kan inte det som går att se under en riven vägg vara till någon ledning, tyvärr. Fukt- och mögelskador går visserligen att se med blotta ögat, men det gäller att veta ungefär var du ska leta.