3 856 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
jordbruksfastighet
Hej
Finns någon här som vet om det är några fördelar med att en fasighet är taxerad som jordbruksfastighet.? Det finns inga inkomster , ingen skog bara hag/betesmark. 2 bostadshus plus ekonomibyggnader.
Finns någon här som vet om det är några fördelar med att en fasighet är taxerad som jordbruksfastighet.? Det finns inga inkomster , ingen skog bara hag/betesmark. 2 bostadshus plus ekonomibyggnader.
Du har avdragsrätt... Oljor, maskiner mm.
Få någon att antingen hyra åkrarna som bete eller annat och ta upp som intäkt, redovisa momsen och då har du möjligheter att dra av och få tillbaka skatt och moms..
Lättare att bygga mm också då de räknas som ekonomibyggnader.. Garage till exempel..
Få någon att antingen hyra åkrarna som bete eller annat och ta upp som intäkt, redovisa momsen och då har du möjligheter att dra av och få tillbaka skatt och moms..
Lättare att bygga mm också då de räknas som ekonomibyggnader.. Garage till exempel..
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Sen är det väl ganska frikostiga byggregler om det man bygger är kopplat till brukandet av gården.
Fördelen är framförallt att du kan kvitta inkomster och förluster från olika näringsverksamheter.D Daggan Maggan skrev:
Du kan alltså underhålla gården med oskattade pengar förutsatt att du har någon verksamhet som drar in pengar, jag har en kompis som har gått som hyrläkare ett tag och fixat upp allt utom boningshuset (kanske lite av det också...
https://www.svd.se/garden-som-skatteparadis
Borde ju gå att hyra ut ena bohuset..
Ha hästar där på åkermarken..
Då har man ju 2 trevliga delar där el, elnät, avlopp mm är avdragsgillt..
Men ett varningens finger.
Ge er inte in på detta utan att ha en revisor med en skatteplan..kan bli dyrt annars..
Ha hästar där på åkermarken..
Då har man ju 2 trevliga delar där el, elnät, avlopp mm är avdragsgillt..
Men ett varningens finger.
Ge er inte in på detta utan att ha en revisor med en skatteplan..kan bli dyrt annars..
Hej! Tack för svar!P PurreP skrev:Fördelen är framförallt att du kan kvitta inkomster och förluster från olika näringsverksamheter.
Du kan alltså underhålla gården med oskattade pengar förutsatt att du har någon verksamhet som drar in pengar, jag har en kompis som har gått som ett tag och fixat upp allt utom boningshuset (kanske lite av det också...) med oskattade pengar. Om man dessutom ligger i höglöneläge så är vinsterna ganska goda.
[länk]
Det är min son som äger fastigheter . Han har Aktiebolag (IT konsult) men inte enskild firma.. Det är väl skillnad där kanske?
Maskintok skrev:
Maskintok skrev:
Tack! Han äger .fastigheten privat.. Inkomster är från konsultuppdragMaskintok skrev:
Jag kan inte detaljerna men det borde ju gå att lösa på ett eller annat sätt. Finns säkert mycket att hitta med lite googlande och kanske även hos skatteverket?D Daggan Maggan skrev:
Känns som bra förutsättningar iom att han kör eget...
Du kan även äga fastigheten privat fast har ju i skatteverkets öga ett till företag då man är näringsidkare.. Men det finns fastigheter utan sådana fall.. Men då är avdragsrätten borta..D Daggan Maggan skrev:
Det är ju på jordbruksfastighet som man kan göra som jag skrev.
Få inkomst från annat håll..
Sedan hyr man ett kontor av jordbruksfastighetens firma.
Drar av för elen, vatten, avlopp mm.
Håller det under 50000 kr per år (tror jag att det är) och kör detta upplägg med hjälp av revisor så är det mesta på gården och i livet avdragsgillt