Byggahus.se
Hej

Finns någon här som vet om det är några fördelar med att en fasighet är taxerad som jordbruksfastighet.? Det finns inga inkomster , ingen skog bara hag/betesmark. 2 bostadshus plus ekonomibyggnader.

A
Du har avdragsrätt... Oljor, maskiner mm.
Få någon att antingen hyra åkrarna som bete eller annat och ta upp som intäkt, redovisa momsen och då har du möjligheter att dra av och få tillbaka skatt och moms..

Lättare att bygga mm också då de räknas som ekonomibyggnader.. Garage till exempel..

• Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
Sen är det väl ganska frikostiga byggregler om det man bygger är kopplat till brukandet av gården.

• Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
A
Vet inte hur det ser ut nu för TS men får räkna med att bli näringsidkare i såna fall..

Bikommentar till mitt inlägg..
Dock utan surr..:))

• Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Hej

Finns någon här som vet om det är några fördelar med att en fasighet är taxerad som jordbruksfastighet.? Det finns inga inkomster , ingen skog bara hag/betesmark. 2 bostadshus plus ekonomibyggnader.
Fördelen är framförallt att du kan kvitta inkomster och förluster från olika näringsverksamheter.

Du kan alltså underhålla gården med oskattade pengar förutsatt att du har någon verksamhet som drar in pengar, jag har en kompis som har gått som hyrläkare ett tag och fixat upp allt utom boningshuset (kanske lite av det också... :) ) med oskattade pengar. Om man dessutom ligger i höglöneläge så är vinsterna ganska goda.

https://www.svd.se/garden-som-skatteparadis

• Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
A
Borde ju gå att hyra ut ena bohuset..
Ha hästar där på åkermarken..
Då har man ju 2 trevliga delar där el, elnät, avlopp mm är avdragsgillt..

Men ett varningens finger.
Ge er inte in på detta utan att ha en revisor med en skatteplan..kan bli dyrt annars..

P PurreP skrev:
Fördelen är framförallt att du kan kvitta inkomster och förluster från olika näringsverksamheter.

Du kan alltså underhålla gården med oskattade pengar förutsatt att du har någon verksamhet som drar in pengar, jag har en kompis som har gått som ett tag och fixat upp allt utom boningshuset (kanske lite av det också... :) ) med oskattade pengar. Om man dessutom ligger i höglöneläge så är vinsterna ganska goda.

[länk]
Hej! Tack för svar!
Det är min son som äger fastigheter . Han har Aktiebolag (IT konsult) men inte enskild firma.. Det är väl skillnad där kanske?

A
Nja det är främst bolagsformen och skattetrycket..

Kommer inte ihåg om AB kan äga en sådan fastighet eller om han har AB för inkomsten och enskild firma som han driver gården med. Kan ju då göra fina avdrag lättare för båda företag..

Maskintok skrev:

Kommer inte ihåg om AB kan äga en sådan fastighet eller om han har AB för inkomsten och enskild firma som han driver gården med. Kan ju då göra fina avdrag lättare för båda företag..
Maskintok skrev:

Maskintok skrev:

Tack! Han äger .fastigheten privat.. Inkomster är från konsultuppdrag

• Gilla
1
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Hej! Tack för svar!
Det är min son som äger fastigheter . Han har Aktiebolag (IT konsult) men inte enskild firma.. Det är väl skillnad där kanske?
Jag kan inte detaljerna men det borde ju gå att lösa på ett eller annat sätt. Finns säkert mycket att hitta med lite googlande och kanske även hos skatteverket?

Känns som bra förutsättningar iom att han kör eget...

• Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
A
D Daggan Maggan skrev:
Tack! Han äger .fastigheten privat.. Inkomster är från konsultuppdrag
Du kan även äga fastigheten privat fast har ju i skatteverkets öga ett till företag då man är näringsidkare.. Men det finns fastigheter utan sådana fall.. Men då är avdragsrätten borta..

Det är ju på jordbruksfastighet som man kan göra som jag skrev.

Få inkomst från annat håll..
Sedan hyr man ett kontor av jordbruksfastighetens firma.
Drar av för elen, vatten, avlopp mm.
Håller det under 50000 kr per år (tror jag att det är) och kör detta upplägg med hjälp av revisor så är det mesta på gården och i livet avdragsgillt

• Gilla
Daggan Maggan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.