Byggahus.se
Hej forumet!

Har en Nibe City VX med pelletsbrännare i källaren och det verkar som att flödesvakten för tappvarmvatten har sagt upp sig.
Förra ägaren har kopplat den interna cirkulationspumpen med vanlig stickpropp till ett vägguttag och styr sedan denna med en vanlig fjärrströmbrytare.

Frågan är om jag kan låta cirkulationspumpen gå konstant till jag fått felsökt och ev utbytt flödesvakten?

Pumpen ska ju starta automatiskt vid tappning och stanna efter avslutad tappning för "bästa varmvattenkomfort"

Vad säger ni som har lite bättre koll? Detta är mitt första hus och kommer direkt från lägenhet så jag har noll koll för tillfället :geek:

skarmklipp.PNG

Hej
Fick du reda på om det var ok att låta pumpen gå hela tiden? Har också en trasig flödesvakt och undrar vad som kan hända om pumpen går hela tiden. Förutom att man slösar energi.

B BlueThumb65 skrev:
Hej
Fick du reda på om det var ok att låta pumpen gå hela tiden? Har också en trasig flödesvakt och undrar vad som kan hända om pumpen går hela tiden. Förutom att man slösar energi.
Hej

Har inte grottat ner mig speciellt mkt mer i det utan jag har helt enkelt låtit pumpen rulla på sålänge pannan är igång.
Drar några watt och ger kanske lite mer spillvärme men det kommer ju enbart källaren till nytta ändå!

• Gilla
BlueThumb65
  • Laddar…
Om man tar bort plastklossen/flödesvakten så stannar pumpen för mig, sätter man den mot röret så kör pumpen konstant. Tänker att om flödesvakten gått sönder så borde pumpen stanna eftersom ”vakten” inte registrerar något flöde. Så det känns konstigt.

min pump verkar må dåligt av att gå konstant, måste lufta den en gång i veckan.

JE888 JE888 skrev:
Om man tar bort plastklossen/flödesvakten så stannar pumpen för mig, sätter man den mot röret så kör pumpen konstant. Tänker att om flödesvakten gått sönder så borde pumpen stanna eftersom ”vakten” inte registrerar något flöde. Så det känns konstigt.

min pump verkar må dåligt av att gå konstant, måste lufta den en gång i veckan.
Det sitter en svävkropp i röret. Den kanske fastnat på grund av till exempel beläggningar. Antar att du provat flytta upp sensorn så långt det går? I mitt fall var svävkroppen i princip upplöst.

Ja jag satte sensorn på utloppsröret över pannan.

Har dålig koll på hur svävkopp fungerar. Men om den var upplöst, då antar jag att du fick byta själva rörbiten som flödesvakten sitter på?

jag får skruva loss röret som sensorn sitter på och titta hur det ser ut.

Nej jag har inte bytt. Jag byglade sensorn så pumpen går hela tiden.
Svävkroppen "svävar" upp och aktiverar sensorn när det blir ett flöde i röret. Vet inte vad det är för typ av sensor, men gissar på att det är ett tungelement. Eftersom din pump stannar när du plockar av sensorn, var mitt antagande att svävkroppen fastnat i ett övre läge (indikerar flöde fast där inte är något). Av samma anledning menade jag att sensorn kan ha glidit ner på röret, samma effekt som om svävkroppen fastnat i ett övre läge. Observera att jag killgissar nu. Det är en sån här?
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-kombipannor/city-6kw-089830/047-flodesvakt.html

Hur gick det för er?
Har också en Nibe city men den är ihop plockad med både extra varmvattenberedar och lvp, så ännu inte testat pellets.
Men fick läck igår och då bytte rörmokaren röret som "svävkroppen" låg i, eller ja de som var kvar av den. Men den integrerade pumpen var ändå inte inkopplad och verkar inte ha varit de på väldigt länge heller men det funkar tydligen ändå?

A Alexander Nyman skrev:
Hur gick det för er?
Har också en Nibe city men den är ihop plockad med både extra varmvattenberedar och lvp, så ännu inte testat pellets.
Men fick läck igår och då bytte rörmokaren röret som "svävkroppen" låg i, eller ja de som var kvar av den. Men den integrerade pumpen var ändå inte inkopplad och verkar inte ha varit de på väldigt länge heller men det funkar tydligen ändå?
jag rengjorde svävkoppen och sen funkade det. Fastnade igen efter ett tag och gjorde rent igen, sen dess har det funkat. Om interna pumpen är av så kommer varmt vatten en stund och försvinner sen.

• Gilla
Alexander Nyman
  • Laddar…
JE888 JE888 skrev:
jag rengjorde svävkoppen och sen funkade det. Fastnade igen efter ett tag och gjorde rent igen, sen dess har det funkat. Om interna pumpen är av så kommer varmt vatten en stund och försvinner sen.
Okej min är kopplade såhär så kanske därför de skippat interna pumpen, svävkroppen var som sagt nästan inget kvar av så vi skippade den, borde som sagt inte göra från eller till om inte den pumpen är igång Rörsystem med kopparledningar, ventiler och märkningar, inklusive en pump och expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JE888
  • Laddar…
A Alexander Nyman skrev:
Okej min är kopplade såhär så kanske därför de skippat interna pumpen, svävkroppen var som sagt nästan inget kvar av så vi skippade den, borde som sagt inte göra från eller till om inte den pumpen är igång[bild]
det kanske finns en cirkulationspump i varmvattenberedaren?

JE888 JE888 skrev:
det kanske finns en cirkulationspump i varmvattenberedaren?
Nä, fast vi har i för sig kommunalt vatten nu, de hade de inte när pannan sattes in i början av 00talet

Min pump går fortfarande hela tiden, och har inte haft några som helst problem. Hade faktiskt glömt bort det tills jag läste uppdateringen här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.