Byggahus.se
Hej,

Vi har en Grundfos CPES 3-80 + en GS (150L hydrofor) Gälve Galvaniseringasfabrik

Vi har lyckats få igång pumpen/vattnet efter påfyllande i vattenkopp + luftning med nippel sedan tidigare tömning av systemet. Bra tryck i vattnet men nu verkar det inte komma in i hydroforen som sig bör?

jag vet inte om rattarna står rätt på rören till vänster om pumpen som syns i videon och går in/ut i hydroforen, samt deras betydelse. Hoppas att någon här kan ge klarhet i vad den övre/undra rören har för funktion och hur jag bör ställa in dom i nytt "startläge".

Nästa fråga är ju om hydroforen har för mycket luft, eller för lite, jag har bara tömt den på vatten i vintras rädd för frysning efter ett par strömavbrott.

Jag upplever att den inte kan få in vatten och någon backventil står till på pumpen och hydroforen?.. tömmer allt.
Om vi i detta skede öppnade trädgårdkran och huskranen så kämpade pumpen på och vi höll trädgårdskranen öppen och var trycket bra. Dvs minskadetrycket i hydroforen..

Är ju superamatör på detta och allt har funkat fint i över 10 år men vill gärna förstå hur sakerna hänger ihop så kanske det går att få till igen :)

Vad tror ni är anledning till detta? Se film.

Redigerat:
Men det sprutar ju ut från pumpens undersida... det ser inte friskt ut. Hos mig (jag har en likadan) är i alla fall de båda kranarna öppna. Den övre är vattnet nerifrån brunnen och den undre tror jag är för påfyllning av ejektorn när man har vatten i hydroforen. Jag tror inte det finns någon backventil i pumpen, men däremot finns det en i ejektorn.

Om du börjar med en tom hydrofor och sedan fyller vatten så blir det i vart fall inte tokfel.

Här är en annan tråd med en sida ur inkopplingsanvisningen. Tyvärr har jag aldrig sett hela manualen på nätet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/installera-cpes-3-pump.258362/

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Men det sprutar ju ut från pumpens undersida... det ser inte friskt ut. Hos mig (jag har en likadan) är i alla fall de båda kranarna öppna. Den övre är vattnet nerifrån brunnen och den undre tror jag är för påfyllning av ejektorn när man har vatten i hydroforen. Jag tror inte det finns någon backventil i pumpen, men däremot finns det en i ejektorn.

Om du börjar med en tom hydrofor och sedan fyller vatten så blir det i vart fall inte tokfel.

Här är en annan tråd med en sida ur inkopplingsanvisningen. Tyvärr har jag aldrig sett hela manualen på nätet.
[länk]
Hej,
Tack, vad bra info. Då ska jag prova att tömma Hydroforen helt. Har lärt mig hur man fyller och får igång "ejektorn vid torrkörning" så den biten är mest bara blöt och jobbig :D

Spontant känns det som pumpen inte får in vatten, eller att trycket är för högt, och slår av pga av någon säkerhetsspärr, varpå vattnet från hydroforen pressas tillbaka ut genom pumpen. Kan det vara möjligt om det är för mycket luft i hydroforen t.ex?

Så om jag tömt hydroforen helt så borde undra kranen vara stängd och jag fyller bara i påfyllningskoppen tills pumpen kommer igång och fyller upp hydroforen, sen bör den stå öppen för återrinning av vatten till ejektorsystemet för nästa start.

Tack för länk, ska kika lite på den med. Har letat manualen till denna pump men utan lycka.. om någon har den får de gärna meddela detta :)

Du skrev att du tömt tanken pga frysrisk? Dränerade du pumpen då??
Jag tror din Pump frostsprängt som det sprutar om den . Gamla CP pumpar kan läcka en del runt motoraxeln... Aldrig sett att det sprutar under gissar på en spricka.. eller har frosten tryckt sönder packningen/gläns.

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
E _Elman_ skrev:
Du skrev att du tömt tanken pga frysrisk? Dränerade du pumpen då??
Jag tror din Pump frostsprängt som det sprutar om den . Gamla CP pumpar kan läcka en del runt motoraxeln... Aldrig sett att det sprutar under gissar på en spricka.. eller har frosten tryckt sönder packningen/gläns.
Hej, jag känner lite på bultarna som ska hålla pumpen på plats.. bara monterad med 2 av 4 och när jag känner på den ena så var den lite lös varpå det visar sig har rostat sönder.. så nu sitter pump bara på en bult vilket förmodligen för att den glappar mot gummisulan under (packning?) Kan det vara därför den sprutar ut vattnet då den inte håller tätt mot golvet?

Hej,
Tyvärr är det nog så, som redan sagts tidigare, att din pump blivit frostsprängd. Gummimattan under kan man ha lagt dit för vibrationsdämpning eller för att få ett bättre underlag.

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Hej,
Tyvärr är det nog så, som redan sagts tidigare, att din pump blivit frostsprängd. Gummimattan under kan man ha lagt dit för vibrationsdämpning eller för att få ett bättre underlag.
Hej, tack för kommentar. Är det något jag bör be om reparation på eller byta ut helt och hållet till en ny Grundfos CR 5-11 (ersättare) eller föreslås en en dränkbar pump i borrhålet med motsvarande prestanda? Finns det fördelar eller nackdelar?

Hela pumpen är av gjutgods och tål inte frysning, botten har fryset och spruckit som sägs. röret längst ner till vänster på vidoen, har inte det lossats helt så står det vatten kvar i pumpbotten. Så det är nog bara att skruva bort allt och lämna till byte av nedre delen, eller köpa en ny. Det går även att sätta en dränkbar i hålet, använda en slang för vatten och den andra för att dra en kabel till pumpen. kostsamt blir det i båda fallen

Edit Det syns inte men pumpen kanske ståt strax vid hålet, blir lite lättare då att byta till en dränkbar då.

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hela pumpen är av gjutgods och tål inte frysning, botten har fryset och spruckit som sägs. röret längst ner till vänster på vidoen, har inte det lossats helt så står det vatten kvar i pumpbotten. Så det är nog bara att skruva bort allt och lämna till byte av nedre delen, eller köpa en ny. Det går även att sätta en dränkbar i hålet, använda en slang för vatten och den andra för att dra en kabel till pumpen. kostsamt blir det i båda fallen
Tack för all info. Trist men förmodligen rätt. Jag börjar med att ta ut behövrig VVS:are på plats och tar dialog för bästa lösning

J jonaserik skrev:

Edit Det syns inte men pumpen kanske ståt strax vid hålet, blir lite lättare då att byta till en dränkbar då.
ja pump står En grön industrivattenpump placerad nära en vägg med synliga rör och stenar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bara 50 cm ifrån..

C Crucifer skrev:
Finns det fördelar eller nackdelar
Jepp med en lika så har du frysrisk om det inte sitter i ett varmt utrymme. med en i borrhålet så kan inte pumpen frysa, bara delarna ovan jord och det går att ordna med avtappningar, Ev en PEM-slang är inte fryskänslig, men alla metallkopplingar är det. Är ni där vintertid går det att sätta en vinterkoppling i hålet och en strömbrytare strax intill , vatten finns då även vintertid med kyla. Allt detta vet en röris om. Syns inte hur det ser ut i helheten på rummet som visas nu. Ejektorpumpar används då det är djupa hål och vatten står kanske 40 - 60 meter ner och pumpar lite bättre än en dränkbar, båda kan användas, bara att en i hålet blir stor och kostar mer.lIte för dig själv, ta reda på borrdjup och har mycket vatten det finns, har du tur så finns uppgifter här och zoma in på din fastighet https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
C Crucifer skrev:
bara 50 cm ifrån..
Då är du hemma, lätt att byta till en i hålet. lite nya rördragningar blir det som vanligt. Tryckströmbrytare syns och vid ny EL så bör du ha ett kontaktormotorskydd på väggen och T-brytaren startar/stoppar pumpen, då håller T-brytaren nästan i evighet.

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp med en lika så har du frysrisk om det inte sitter i ett varmt utrymme. med en i borrhålet så kan inte pumpen frysa, bara delarna ovan jord och det går att ordna med avtappningar, Ev en PEM-slang är inte fryskänslig, men alla metallkopplingar är det. Är ni där vintertid går det att sätta en vinterkoppling i hålet och en strömbrytare strax intill , vatten finns då även vintertid med kyla. Allt detta vet en röris om. Syns inte hur det ser ut i helheten på rummet som visas nu. Ejektorpumpar används då det är djupa hål och vatten står kanske 40 - 60 meter ner och pumpar lite bättre än en dränkbar, båda kan användas, bara att en i hålet blir stor och kostar mer.lIte för dig själv, ta reda på borrdjup och har mycket vatten det finns, har du tur så finns uppgifter här och zoma in på din fastighet [länk]
Tack, haft stället över 10 år och kört vatten på vintrarna när jag varit ute över -20, aldrig tömt, bara av och på med ström. Normalt sätt alltid värme i pumphuset som är gediget byggt men strömavbrott över tid via vattenfall har förmodligen orsaken någon frysskada som sagt.. (kanske försäkring kan täcka?)

Hålet är borrat på 55m och har god tillförsel på rent dricksvatten ”tjänligt”.

C Crucifer skrev:
Hålet är borrat på 55m och har god tillförsel på rent dricksvatte
Då behövs det ingen stor pump i hålet, kolla in priser på rep och ev. nya ejektor, samt en i hålet. Med en i hålet kan aldrig pumpen frysa, oavsett vad som händer med EL ovan jord, bara dom andra delarna, men dom går tydligen att tömma på ett bra sätt.

• Gilla
Crucifer
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:

[länk]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.