Byggahus.se
Tjena! Flyttade in nyligen i en nyproduktion och allt eftersom märker man ju såklart lite småfel här och där. Flammig målning var en sån sak. Felanmälan gjordes innan inflyttning, dock hade besiktningen redan gått igenom då lägenheten stått tom i cirka 6 mån.

Nu till min fråga. Vad säger ni om denna målning i hallen? Tror ni att det beror på att dom snålat med färg? Eller är väggen/spacklingen ojämn? Är det svårt att justera?

Har några målare som ska komma och förbättra målningen på vissa väggar om ett tag, men tänker kommer endast målning förbättra denna ”flammiga” vägg? Vill nog mest veta vad jag bör säga till dom/ vad man kan förvänta sig.
Rent generellt var målningen inte på topp, vissa väggar sämre än andra. Borde man förvänta sig bättre vid nyproduktioner?

Det är alltså främst väggen bredvid elskåpet jag syftar på med denna bild.

Bifogar bild nedan. Uppskattar alla svar :)

• Hall i nyproduktion med flammig och ojämn vit väggmålning bredvid elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle mer säga att vägen är dåligt spacklad.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
idag är det väl typiskt just vid nyproduktion man kan hitta riktigt dåliga arbeten.....särskilt i större byggen där de kanske har inhyrda firmor av ickesvensk karaktär som ska göra jobbet för skitlön och de ska hinna med x antal lgh varje dag annars blir det problem.........typ. Snabbt som attan ska det gå och yrkesstoltheten får man lämna hemma......

Är det släpljuset från väggens ojämnheter du menar när du säger flammigt?

För att få bort det riktigt bra behöver man ta bort elskåp och lister, bredspackla hela väggen och måla om. Börja från början helt enkelt.

Tack för svar! Kan jag förvänta mig att de åtgärdar detta? Hur petig får man vara?

Du kan förmodligen inte förvänta dig att de ska åtgärda detta. Du får inte besikta en vägg i släpljus. Du ska betrakta väggen från 2-3 meter rakt framför(I det här fallet så får du stå med ryggen mot motstående vägg). Du får göra en närmare granskning, men inte närmare än 1 meter.

Visst, det ser väldigt tråkigt ut. Men du kommer inte få något från byggaren.

Alternativen är att acceptera det eller ta in en egen målare som lägger lite extra kärlek på väggen. Men detta får du bekosta.

Hmmm, återigen tack för svar! Här är ännu en bild tagen nyss, enda ljuset är det som kommer från fönstret. Ingen stark sol. Vet inte vad som betraktas som släpljus? Men det är ju rätt tydligt att just den väggen inte är slät. Och då står jag så långt bak det går.

Men men, det kanske är som du säger. Får se vad målarna säger när dom dyker upp. Man kanske bara har lite höga förväntningar helt enkelt :)

• Vägg med ojämnheter och skuggor under dagsljus från fönster, synligt nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt spacklat!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skulle säga dåligt slipad spackel. De kanske glömde den helt enkelt.

De också. Spackla bra så behöver man inte. Lägga för.mycket energi på slipningen

• Gilla
tobbe72
  • Laddar…
Ser hemskt ut har man bara vräkt på spackel o slipat lite sen godkänn inte detta måste slipas ner spacklas o målas om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.