Byggahus.se
Hej,
Jag undrar om det här är Parkslide. Vikten kändes väldigt lätt...skickar flera bilder på växten.

• Person håller ett avbrutet, ihåligt växtskaft i en skogsmiljö, frågar om det är Parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en torkad växtgren framför suddig bakgrund av brunna buskar och en metallkant.
    Skapa konto
  • Hand håller upp en ihålig växtstjälk mot en asfalterad mark.
    Skapa konto
  • Lätt, torr växtgren mot en bakgrund av grått grovkornigt underlag som kan misstänkas vara Parkslide.
    Skapa konto
  • En hand håller en ihålig stam av en växt nära kameran med fler stjälkar på asfalterat underlag i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller ett torkat växtskaft mot en bakgrund av löv och gräs på marken.
    Skapa konto
  • Hand som håller en lång, torr och ihålig växtstjälk med vissnat gräs och löv i bakgrunden.
    Skapa konto
Det är snudd på omöjligt att identifiera en växt baserat på endast torkade växtdelar men det ser definitivt inte ut som parkslide. Fel form på stammen och fel blomstälningar.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Ja, döda växtdelar är svåra att identifiera men parkslide är det inte. Resterna från blomman tyder på hundkäx.

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det är snudd på omöjligt att identifiera en växt baserat på endast torkade växtdelar men det ser definitivt inte ut som parkslide. Fel form på stammen och fel blomstälningar.
Tack för snabbt svar!

A Abies koreana skrev:
Ja, döda växtdelar är svåra att identifiera men parkslide är det inte. Resterna från blomman tyder på hundkäx.
Tack för snabbt och informativt svar!

Krilleman
Jag gissar också på hundkex/hundloka/jätteloka.

Tänk på att jättelokan är farlig!

Jag hade mycket av denna planta runt sommarstugan på sommarloven när jag var mindre...

Stugan är tråkigt nog numera inte i familjens ägor. (Och det var länge sen jag hade sommarlov) :thumbdown:

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

Jag hade mycket av denna planta runt sommarstugan på sommarloven när jag var mindre...

Stugan är tråkigt nog numera inte i familjens ägor. (Och det var länge sen jag hade sommarlov) :thumbdown:
Tack

Jag ställer mig till tidigare svar i tråden. Min känsla just nu är att stammarna på parksliden har ett mycket rundare och jämnare tvärsnitt. Jag tror inte heller att det är det. Vi har rätt mycket parkslide runt sommarstugan.

• Gilla
NelleOne
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Jag ställer mig till tidigare svar i tråden. Min känsla just nu är att stammarna på parksliden har ett mycket rundare och jämnare tvärsnitt. Jag tror inte heller att det är det. Vi har rätt mycket parkslide runt sommarstugan.
Tack för svaret. Hoppas att det går ok med er parkslide vid sommarstugan.

N NelleOne skrev:
Tack för svaret. Hoppas att det går ok med er parkslide vid sommarstugan.
Det har funnits i området och på vår tomt i minst 50 år. Det är faktiskt först på senare år som jag sett en spridning i området och att det nog är läge att rejält hålla efter det. Vi har haft en hel del i kanterna av gräsmatten, för några år sedan bestämde vi oss för att köra över dem med gräsklipparen och det har tagit död på dem där. Så min tro är att man kommer långt med ihärdigt klippande, men jag har ingen annan erfarenhet än vår gräsmatta.

• Gilla
NelleOne
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Det har funnits i området och på vår tomt i minst 50 år. Det är faktiskt först på senare år som jag sett en spridning i området och att det nog är läge att rejält hålla efter det. Vi har haft en hel del i kanterna av gräsmatten, för några år sedan bestämde vi oss för att köra över dem med gräsklipparen och det har tagit död på dem där. Så min tro är att man kommer långt med ihärdigt klippande, men jag har ingen annan erfarenhet än vår gräsmatta.
Vad skönt att det verkar vara relativt lätt att hålla det i schack om man klipper ner det. Media verkar ge en bild av att parkslide är värre än det egentligen är...

Det är nog väldigt olika hur illa det är. Det finns många gamla bestånd där folk har satt dem i nån skreva på tomten för att de tyckte att den var en fin trädgårdsväxt. Därifrån sprider de sig inte särskilt lätt och ställer inte till något besvär om man inte vill byta ut dem mot en annan växt. Jobbigare blir det om någon tidigare trädgårdsägare har satt dem som en snabbväxande häck längs med hela tomten... Börjar man bråka med dem så kan man nog förvänta sig en mångårig hård kamp. Det finns en monstertråd på det temat på det här forumet som man kan läsa om man vill få mardrömmar.

• Gilla
NelleOne och 1 till
  • Laddar…
O
Krilleman Krilleman skrev:

Jättelokan är flera meter hög. Det på bilden är inte jätteloka.

• Gilla
NelleOne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.