Byggahus.se
nikasp
Jag har krängt en jäkla massa grejer på senaste. Allt från cykelvagn för 9000 till nåt litet UV-tält för 80 spänn. Det mesta har jag inte kört på Blocket utan via Facebook Marketplace i ca 8 grupper för norra delen av Stockholm nära oss. Sätter det pris jag vill ha, mycket rimligt, och skriver att jag inte prutar på priset, först till kvarn gäller pga otur med köpare som inte dykt upp förut. Ej telefonnummer så kan jag själv sålla och slipper bli nerringd. Man kan dessutom se betyg både på säljare och köpare vilket är kanon, särskilt om man ska köpa.

Det har funkat otroligt bra faktiskt. Enda lilla var nån som undrade om jag kunde hjälpa med montering av en cykelsits. Svarade tillbaka med bild från manual om vilka cyklar den inte passar på osv. Inte ett pip tillbaka = störande. Kom istället en trevlig gube som jobbar för SIDA och skulle till Moçambique strax med frun som fick st och stampa då vi snackade om en massa (frun från Burträsk = norröver = bra folk samt att de själva var cykelintresserade och cyklat lite överallt).

Viss skillnad mot hon som ”lurade” mig att hålla en dyr Jensen-säng då hon absolut skulle ha den och maken var polis osv. Nog fan ändrade hon sig och jag hade sagt nej till ett par andra. Så fintad som jag kände mig då vill jag inte bli igen.

nikasp
Nu fick jag ett meddelande med två siffror i. 50. För ett par helt nya och oanvända knäskydd som kostar 200 med text om ej prut. Haha, vad är det med folk.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Lite städning hemma av både barngrejer och elektronik så jag provat både blocket och bortskänkes.se . Jag tycker att de som kommer via bortskänkes är mycket svårare att veta om de kommer, krånglar mer etc medan de som köper nått för typ 50:- via blocket är mer benägna att komma när de sagt att de ska komma. Jag misstänker att de som sitter och tittar på bortskänkes hugger på allt som läggs ut gratis innan de vet om de vill ha grejen medan 50-lappen sollar bort den gruppen som inte kan motstå saker bara för att det är gratis.

Har en grej just nu ute på bortskänkes som jag fått 10-tal hugg på. Jag svarar att den finns kvar, skickar adress och ber dem höra av sig om de vill hämta nu under helgen. Inga svar på de mailen.

Liknande grej via blocket la jag ut för struntsumma, 45min så var den avhämtas och klar.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Jag säljer bara mot hämtning och betalt i kontanter. De flesta av mina kunder är trevliga. Kompiserbjudandena är få och går att stå ut med. Drygast är svenskar som inte kan inse att först till kvarn gäller, alltså först på gården med pengar.

Man kan råka ut för motsatsen också.
Vi fick barn tätt och hade en dubbelvagn som vi sedan satte ut på blocket för en struntsumma (för ett antal år sen).
Det ringde ett trevligt par som kom tittade på den och sa: här är några 100:- extra, ni säljer den alldeles för billigt.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M MagHam skrev:
Man kan råka ut för motsatsen också.
Vi fick barn tätt och hade en dubbelvagn som vi sedan satte ut på blocket för en struntsumma (för ett antal år sen).
Det ringde ett trevligt par som kom tittade på den och sa: här är några 100:- extra, ni säljer den alldeles för billigt.
Så har jag också gjort, när jag köpte växtbelysning.

Staffan

Hus tomte
Ja slänger hellre än skänker bort skiten pga alla idioter som vill pruta till noll kronor å sen kan dom inte hämta sakerna för dom är på semester i Thailand i 3v till..

Och när man ska köpa nått från blocket så svarar dom inte å när dom svarar så har dom inte tid för dom e på semester eller så ska dom kolla me frun/gubben om dom hinner visa objektet..

E lixom samma j.vla dilemma varenda gång så ja slänger nog d fortare än tänker låta min tid gå åt till alla idioter där ute..

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Konstigt att ni gör så konstiga erfarenheter. Jag tycker det är roligt att sälja via blocket. Och visst finns det konstiga människor.
Skulle sälja ett chasssi till en åkgräsklippare och så ringde en från några mil borta ooch undrade om jag kunde skicka det med posten! Eller dom som alltid bjuder hälften på en bil som är till salu.
Det är liksom kryddan i processen.
Om jag har något som jag tänke kånka till tippen så är det ju skönt om det kommer någon, hämtar det, lämnar en slant och saken blir återanvänd. Alla vinner.
Jag är inte rädd att bli lurat för jag säljer alltid kontant på gården. Funkar kanonbra.

• Gilla
fäboden och 4 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Som jag förstår har ni inte råd att betala rätt värde för varan / varorna. Så meddela säljaren att ni är fattig och ber om almosa för att kunna överleva. Jag har skänkt mycket till behövande i mina dagar... Man vill ju hjälpa människor i nöd...

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Ö Örjan Johansson skrev:
Som jag förstår har ni inte råd att betala rätt värde för varan / varorna. Så meddela säljaren att ni är fattig och ber om almosa för att kunna överleva. Jag har skänkt mycket till behövande i mina dagar... Man vill ju hjälpa människor i nöd...
Rätt värde på en vara är det man får för den vid en ev försäljning, varken mer el mindre och inte förrän just då

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Det beror väl på hur man värderar sin egen fritid och hur lång tid det tar i anspråk att "skänka bort" prylarna. Man behöver troligen även boka in en tid (och hoppas att den andra personen håller den) som begränsar fritiden.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Ö Örjan Johansson skrev:
Inlägget du citerar är väl säljaren?

Tycker jag bara har bra erfarenheter av att sälja på blocket. En gång sålde jag en soffa. Köparen hade åkt nästan 10 mil med släp.

Försökte pruta på plats men har man lagt ner så mycket tid o pengar på resan redan så har man inte så bra förhandlingsläge:)

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Exakt.
Därför telefonprutar jag alltid, när det är långt att åka, med just din motivering.

Staffan

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Inlägget du citerar är väl säljaren?
Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.