Byggahus.se
P
Jag äter för lite ketchup för att ha en särskild märkespreferens (igår slängde min fru en liten ketchupflaska som hade stått många år i kylskåpet och som inte såg ätlig ut), så mitt enda, och orubbliga, krav är att flaskan ska vara uppochnervänd, dvs den ska stå stadigt på sin kork. Då slipper man den ökända effekten som uppstår pga att ketchup är tixotrop.

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är uppfödd på Slotts.
Nuförtiden är det Felix osockrade ekologiska.
Osockrad? Är den sötad med aspartan eller cyklamat istället? Osötad ketchup kan man väl inte kalla för ketchup? Det borde bli mer som en slags tomatpuré med vinäger.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Innan körde vi på Heinz för att det känns mer proffsigt, men sedan vi flyttade till Skåne har vi gått över till Felix, som i alla fall tidigare gjorde sin ketchup i Eslöv. Känns mer genuint tycker jag nu. Egentligen tycker jag att de smakar precis likadant. Mer skillnad är det då på majonäs. Hellmans är mycket godare än Findus. :)
Hos oss serveras det bara Felix ketchup. Den tillverkas i Fågelmara, Blekinge. Tror aldrig de har tillverkat ketchup i Eslöv?

Skyr dock den osötade och den med mindre socker som pesten. Då väljer jag hellre Heinz ;)

I min ungdom fanns en ketchup som hette Bjäre Ketchup i små runda plast flaskor eller i plåtburk för storkök, det var fina grejor. Nu är det Heinz som gäller.

T tanaris skrev:
Heinz, alla gånger. Felix är ju vämjelig.

Mina barn fick varsin varmkorv av mina föräldrar när de var riktigt små, båda vägrade äta efter en tugga. Visade sig att det var Felix, men de hade en gammal flaska Heniz också så jag skrapade av och bytte och då gick det bra. De såg aldrig flaskorna, så blindtest på riktigt (om än inte riktigt dubbelblint) :)
Klart barnen gillade Heinz, riktigt mycket socker i den. Lika bra att börja tidigt så dom hinner bli feta till skolstarten.

E
Chilisås.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Då jag var liten (på 80 talet) var min favorit Felix, men tyckte den blev sämre med åren, då jag tyckte om den såg den ut såhär, då flaskorna ändrade design tyckte jag också smaken blev sämre ungefär samma tid, 90 talet var en mörk tid. Sen på 2000 talet kom heinz och det smakade helt enkelt bättre. Såpass att det inte gick att dra hemåt och det blev att köpa jänkarketchupen.

Felix%2BKetchup%2B00800.jpg

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Intressant diskussion. Felix som gäller här.

HH är det som gäller här, och då inte Helly Hansen eller hyllning till den mustaschprydde tysken. Heinz ketchup och Hellmans majonnäs är snäppet godare än alla andra, men inte så heliga att andra märken ratas. Frun äter ketchup till nästan allt, där duger det med vilken skit som helst och det är hemskt att se någon förstöra en portion oxfilé och hasselbackspotatis med ketchup...

• Wow
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ketchup är barnmat, så att Heinz enligt alla rimliga parametrar är bättre spelar liksom ingen roll. På samma vis som det inte spelar någon roll att chorizo är godare än Dennis-korv.

Man kan ju inte bara hålla med mat som passar en själv.

P pmd skrev:
Osockrad? Är den sötad med aspartan eller cyklamat istället? Osötad ketchup kan man väl inte kalla för ketchup? Det borde bli mer som en slags tomatpuré med vinäger.
Närbild av en Felix osötad tomatketchup-flaska med näringsinnehåll och ingredienser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar jättebra, jag smakar bara skillnad om man direkt jämför dem.
Dessutom har man bara ketchupen för att få den rostade löken att fästa ;)

• Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dessutom har man bara ketchupen för att få den rostade löken att fästa
+1

Hurra! Påskens ketchupkrig är i gång! Gillar både Heinz och Felix. Sämsta ketchupen = Coop, tätt följt av änglamark. I stort sett oätligt. Min bubblare: kania ekologiskt. Jättegod!
Flaska av Kania ekologisk biotomatketchup på 500 ml med etikett och tomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stugmannen och 1 till
  • Laddar…
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Klart barnen gillade Heinz, riktigt mycket socker i den. Lika bra att börja tidigt så dom hinner bli feta till skolstarten.
Det verkar inte ha fungerat särskilt bra, alla mina tre barn är mer eller mindre underviktiga...

Och skillnaden mellan Heinz och Felix är ca 20 kcal, tror inte riktigt att det är den stora boven när det gäller feta barn.

• Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det verkar inte ha fungerat särskilt bra, alla mina tre barn är mer eller mindre underviktiga...

Och skillnaden mellan Heinz och Felix är ca 20 kcal, tror inte riktigt att det är den stora boven när det gäller feta barn.
jo men det vet du väl.....nuförtiden är barn feta av att de äter ketchup, bregott, vanlig mjölk och oboy. Det är tydligen ett stort problem idag och dietisterna är visst alla eniga och försöker styra upp allt med smalare alternativ. :rolleyes:

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.