Byggahus.se
Hejsan,
Hur förklaras en prisskillnad på ca. 950 kr mellan likadan färg/volym om man jämför Bauhaus Norge med Bauhaus Sverige? 40% billigare i Norge ! Har vi så få färgtillverkare i Sverige så konkurrensen är ur spel eller är det kartellbildning? Någon som kan förklara?

Jämförelse av Jotun Optimal färgpris: SEK 2295 i butik och NOK 1349 online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
Ingen aning, KÖP!

Tja, Norge är inte med i EU således blir det väl tull och svensk moms på priserna!?
Med tanke på att Jotun tillverkas i Norge så borde det vara svar på din fråga - Svenska produkter är definitivt dyrare i Norge än i Sverige...

• Gilla
Amadeusfrick och 1 till
  • Laddar…
Ursvenska Beckers fasadfärg är ju inte sådär jättebillig trots svensk produktion , borde ju kunna konkurrera ut Jotun med hästlängder i Sverige.
Blir nog en sväng till Norge för att köpa billig Jotun-färg då Bauhaus blåser mig på nästan 1000 spänn burken om jag köper i Sverige.
( Helt otroligt - finns det något annat som är billigare i Norge ? Tvivlar....).
Hink med Beckers Perfekt Plus fasadfärg, vit, 10 liter, på Bauhaus webbsida med pris.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
W woodrat skrev:
Ursvenska Beckers fasadfärg är ju inte sådär jättebillig trots svensk produktion , borde ju kunna konkurrera ut Jotun med hästlängder i Sverige.
Blir nog en sväng till Norge för att köpa billig Jotun-färg då Bauhaus blåser mig på nästan 1000 spänn burken om jag köper i Sverige.
( Helt otroligt - finns det något annat som är billigare i Norge ? Tvivlar....).
[bild]
Blöjor, det är billigare i Norge. Väger inte så mycket så du kanske kan fylla ut lite tomrum om du far över gränsen o sälja på svarta marknaden

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Min känsla är att färg är en av få produkter som alltid varit billigare i Norge. T o m före vi gick med i EU.
Dessutom tror jag att man i Norge har lite generösare miljökrav. Har hört att färghandlaren har ”riktig medicin” mot mögelangrepp som de kan blanda i, om man nu önskar detta.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L lindquist_o skrev:
Min känsla är att färg är en av få produkter som alltid varit billigare i Norge. T o m före vi gick med i EU.
Dessutom tror jag att man i Norge har lite generösare miljökrav. Har hört att färghandlaren har ”riktig medicin” mot mögelangrepp som de kan blanda i, om man nu önskar detta.
Inte längre. Jag har frågat.

Staffan

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Norge tillverkar ju mycket kvalitetsfärg som Jotun, gjöco etc.
Och så kanske de inte har någon kemikalieskatt heller.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Norge tillverkar ju mycket kvalitetsfärg som Jotun, gjöco etc.
Och så kanske de inte har någon kemikalieskatt heller.
Kemikalieskatt? Skatt som läggs på elektronik/vitvaror som innehåller vissa kemikalier....tror inte det gäller färg!? Skärmdump från webbsida om kemikalieskatt på elektronik med text och rubriker.
Skapa konto

Skrev kanske just eftersom jag inte var säker på om färg ingick.

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skrev kanske just eftersom jag inte var säker på om färg ingick.
Hejsan , jag vart inte säker på förklaringen med kemikalieskatt men nu vet vi båda att den inte påverkar färgprisskillnaden! Tack för input iallafall, kunde ju varit en möjlig förklaring.

slacker slacker skrev:
Tja, Norge är inte med i EU således blir det väl tull och svensk moms på priserna!?
Med tanke på att Jotun tillverkas i Norge så borde det vara svar på din fråga - Svenska produkter är definitivt dyrare i Norge än i Sverige...
Svenska produkter är inte dyrare i Norge , iallafall inte färg.
Ursvenska Beckers får du för mindre än halva priset i Norge.....
( Momsen I Sverige vs Norge är lika 25% så det förklarar inte prisskillnaden).

Jämförelse av pris för Beckers färg, vänster bild visar svensk butikssida med priset 2075 SEK, höger bild norsk butikssida med priset 779,40 NOK.
Skapa konto

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
Jämförde svart och vit färg i förra inlägget men det är samma prisskillnad oavsett kulör.

Fasadfärg i sverige kostar mer än single malt per liter... Kör själv Norden Paint som har lite mer humanare priser men man behöver lite framförhållning.

W woodrat skrev:
[bild]
Kan det hela ligga i något så simpelt som konkurrens på marknaden!?
Hoppas du inte tänker måla i närtid med tanke på eventuella karantänregler vid överfart.

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.