179 353 läst · 847 svar
179k läst
847 svar
Trender som daterar huset
Dessa ser man överallt numera. Några i kvarteret har satt upp dem på sitt sekelskifteshus (givetvis med nya praktiska perspektivfönster i plast). Dessa fasadlampor verkar även mer eller mindre obligatoriska på nybyggda hus. Det ser ut som någon som håller en ficklampa under hakan för att skrämmas ..Keiller skrev:
Ek har vi både installerat och slängt ut(köksbord, hyllor ,bänkskivor osv) under de 15 år vi bott i huset. Nä, det känns daterat idag.
Golv har vi ek, där känns det tidlöst men hyllor, möbler, köksbänkar har vi tröttnat på det, men samtidigt beror det ju på huset så det behöver inte vara fel ens enligt mig. Vi hade haft en massa ek i över 15 år då vi tröttnade och bytte ut allt eftersom. Köksbänken blev nånting liknande perstorpskivan där vi faktiskt slängde ut en äkta sån från 50-talet för länge sen för att ersätta med ek. Den lever dock vidare i uthuset som planteringsbord men var inte i gott skick för att ha i kök.Viktor.J skrev:
Jag tror att tujan står sig. Inte för att den är snygg eller ful utanför att folk inte vill ha insyn. Man får inte bygga höga plank och då blir thujan ett utmärkt alternativ. Skulle man få bygga plank tror jag att 90% av alla thujahäcker skulle förvinna.M mugatu skrev:
Skulle nästan tro det, jag tror framförallt att skitdyra bänkskivor och sånt är på väg bort om du nu inte är seriöst rik och kan byta ibland. Varför 10000-tals kronor på nåt som folk förmodligen skrattar åt om 10år(men atagligen hyllar om 50år). Det jag märkt på nya hus som bekanta byggt är att det alltid blir lastpallar till trapp, en massa saker blir aldrig klart och när det väl blir det är huset 5år gammalt och wowkänslan på en hel del saker dök aldirg upp och vissa dyra fina saker nådde aldrig sin fulla potential.il_duce skrev:
Så är det nog men det är också roligt att kunna jobba lite i taget. Allt behöver inte ske direkt. Tror att man skapar mer band till huset om man jobbar lite undan för undan.V Ville_Vessla skrev:Skulle nästan tro det, jag tror framförallt att skitdyra bänkskivor och sånt är på väg bort om du nu inte är seriöst rik och kan byta ibland. Varför 10000-tals kronor på nåt som folk förmodligen skrattar åt om 10år(men atagligen hyllar om 50år). Det jag märkt på nya hus som bekanta byggt är att det alltid blir lastpallar till trapp, en massa saker blir aldrig klart och när det väl blir det är huset 5år gammalt och wowkänslan på en hel del saker dök aldirg upp och vissa dyra fina saker nådde aldrig sin fulla potential.
I år är vårt hus 4 år. Vi valde totalentreprenad och allt utom trädgården vart klart direkt. Förra sommaren gjorde vi uppfarten och då försvann lastpallarna i år gör vi baksidan. Det är kul att ha små projekt att pula med och planera för. Som par mår i alla fall vi bra av att ha gemensamma projekt.