57 604 läst · 187 svar
58k läst
187 svar
Hur vinner vi ”vårt” hus?!
Jag har ett flertal ggr lagt ett bud under begärt pris och gissa om mäklaren går i spinn men stå på er, bjud 1700000 och tag det därifrånEllue skrev:
Nu har huset som vi letat efter dykt upp på Hemnet igen!
I somras/höstas var vi på visning men blev lite skrämda över husets skick. Så vi gick vidare från det till avdrag visningar och tänkte just inte så mycket på det. Nu är huset tillbaka på Hemnet (blev alltså inte sålt) och nu känner vi verkligen att vi vill ha det!
Utgångspriset är 2 195 000
Huset är litet (85 kvm) och slitet, + sidobyggnaderna är väldigt nedgångna. Dock är marken på ca 2 hektar, vilket såklart drar upp priset.
Huset har som sagt varit ute för försäljning tidigare i år, vet inte om det budades eller inte, eller varför det inte blev sålt.
Har kontaktat mäklaren via mejl, (pga. helg och vill inte vänta tills måndag ) med förfrågan om att diskutera förhandsbud med säljarna, som är ett par i övre 80-års åldern som redan flyttat ut.
Vad tror ni? Hur är våra chanser? Vi vill så gärna ha huset, men skulle samtidigt vilja lägga ett bud liiite under utgångspriset med tanke på hur mycket som behöver göras på det. Är det skamligt att fråga om de kan tänka sig ett förhandsbud på 1 900 000....?
I hopp om att de vill ha en snabb affär och eftersom de redan haft huset ute innan. Eller är det skambud... vill inte stöta mig med di äldre!
Förstår att det är jättesvårt för er att veta, men hör gärna historier om hur liknande affärer gått till, samt tar tacksamt emot alla tips!
Skickar gärna länken om nån är intresserad, vet inte om man får posta den i tråden.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Men hallå? Hur många av er som tycker att TS ska lägga ett skambud före visning fast de väldigt gärna vill ha den lilla gården, har lyckats med den taktiken själva? Har ni lagt bud långt under begärt pris och säljaren bara 'jamen det blir bra, klart vi ställer in visningen och skriver kontrakt med er nu när ni bjudit 300 000 under det utgångspriset, det blir kanon!'. Ni får gärna berätta i så fall!
(Men tillåt mig tvivla...)
Det är ju ett bud, antingen tar säljaren det el då får man höja lite, jag har alltid bjudit under begärt pris, ibland lyckas man, ibland inte oSågspånPappspikEternit skrev:
Men hallå? Hur många av er som tycker att TS ska lägga ett skambud före visning fast de väldigt gärna vill ha den lilla gården, har lyckats med den taktiken själva? Har ni lagt bud långt under begärt pris och säljaren bara 'jamen det blir bra, klart vi ställer in visningen och skriver kontrakt med er nu när ni bjudit 300 000 under det utgångspriset, det blir kanon!'. Ni får gärna berätta i så fall!
Nej. Om du lägger ett bud så indikerar du på vad det egentligen är värt, du kanske kan mycket, andra får kalla fötter, eller så kanske säljare får sig en funderare eller är trött på heja skiten o tar budetC cpalm skrev:
Och så finns det inga skambud, bara bud, om nu säljare tar ett lågt bud så var det just det fastigheten var värd varken mer el mindreSågspånPappspikEternit skrev:
Om man är så säker på vad det verkligen är värt så kan man väl i så fall lugna sig till efter visningen och lägga sitt bud då?K kortis skrev:
Att det är säljarens marknad är en sanning med modifikation och bara sant om både säljare och spekulanter tror på den.
Jag förstår att säljaren väljer det högsta priset i en budgivning, men blir det ingen budgivning blir det ju köpslagande eller prutning om man vill, dvs säljaren kommer med ett prisförslag och sedan kommer spekulanten med ett lägre motbud och förhandlingen går ut på att hamna någonstans i mitten.
Och då är 15% under begärt pris ett lågt bud, men inget skambud. Skulle säljaren då svara att man inte ens vill sälja för begärd pris men vill ha 10% mer, blir säljaren i mina ögon en opålitlig partner som inte står vid sitt ord/bud och skulle jag ha svårt att göra affärer med säljaren.
Troligtvis skulle jag blåsa av affären och rekommendera säljaren att lägga ut hus med rätt pris igen.
Jag förstår att säljaren väljer det högsta priset i en budgivning, men blir det ingen budgivning blir det ju köpslagande eller prutning om man vill, dvs säljaren kommer med ett prisförslag och sedan kommer spekulanten med ett lägre motbud och förhandlingen går ut på att hamna någonstans i mitten.
Och då är 15% under begärt pris ett lågt bud, men inget skambud. Skulle säljaren då svara att man inte ens vill sälja för begärd pris men vill ha 10% mer, blir säljaren i mina ögon en opålitlig partner som inte står vid sitt ord/bud och skulle jag ha svårt att göra affärer med säljaren.
Troligtvis skulle jag blåsa av affären och rekommendera säljaren att lägga ut hus med rätt pris igen.
Skatteverket har ett riktmärke att en fastighet kan/bör säljas för ca 70% över taxeringsvärdet. Om det var fastigheten som länkades till tidigare i tråden, så är taxeringsvärdet 1.446000 och den ligger ute för 2,2 miljoner. Det är under riktvärdet,
(2,458 milj) så det bör finnas goda skäl om ni vill lägga ett bud under. Men det är alltid lättare om ni kan motivera för mäklaren/säljarna varför ni lägger det lägre budet. T.ex: " Fastigheten ligger under riktvärdet i utgångspris, men den är samtidigt i stort behov av renovering av det och det och det. Därutöver har vi sett att avloppet måste bytas och att det betyder en kostnad på 200.000 kr, därför vill vi lägga ett lite lägre bud än utgångspriset."
Det är svårare för en säljare att förarga sig på ett välmotiverat skambud.
Går det så går det.
(2,458 milj) så det bör finnas goda skäl om ni vill lägga ett bud under. Men det är alltid lättare om ni kan motivera för mäklaren/säljarna varför ni lägger det lägre budet. T.ex: " Fastigheten ligger under riktvärdet i utgångspris, men den är samtidigt i stort behov av renovering av det och det och det. Därutöver har vi sett att avloppet måste bytas och att det betyder en kostnad på 200.000 kr, därför vill vi lägga ett lite lägre bud än utgångspriset."
Det är svårare för en säljare att förarga sig på ett välmotiverat skambud.
Går det så går det.
Hej som gammal mäklare så har jag några tips. Be gärna mäklaren berätta om vilka ni är och att ni älskar huset =lite fjäsk
Sen är det ju bra om ni inte har några krångliga villkor med besiktning och liknande.
Var också flexibel med att ni inte behöver ha det flyttstädat ni kan ta över det som finns i huset om de vill och att ni är flexibla med tillträdes dagen
det vill säga var enkla köpare
då kan säljaren välja er även om priset skulle vara lite lägre.
Lycka till.!
Sen är det ju bra om ni inte har några krångliga villkor med besiktning och liknande.
Var också flexibel med att ni inte behöver ha det flyttstädat ni kan ta över det som finns i huset om de vill och att ni är flexibla med tillträdes dagen
det vill säga var enkla köpare
då kan säljaren välja er även om priset skulle vara lite lägre.
Lycka till.!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Kan vi inte skapa en omröstning för hur många som tror det gör för utgångspris eller mer, respektive mindre än utgångspris.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Jaha, hur många husaffärer är det fråga om, och i hur många fall har du fått köpa efter att ha lagt ett lågt bud och i hur många fall har du fått långfingret av säljaren?K kortis skrev:
Upprepar frågan, har du också lagt skambud före visning och ändå fått köpa?
Jag budade på ett hus som låg ute för 590000kr. Mäklaren sänkte priset redan i telefon till 490000kr. Jag gav ett bud på 450000kr. Vilket mäklaren kallade "seriöst". Det blev inget köp, för jag hittade ett ännu bättre och billigare hus. Andra tider. Javisst. Men samma reptilhjärnor då som nu. Trots det, inte ett ord om någon "skam". Hussäljarna verkar av beskrivningarna här, drabbats av samma kejsarvansinne, som hantverkarna. Troligtvis i båda fallen pga dåligt fungerande marknader.SågspånPappspikEternit skrev:
Staffan "Den skamlige"