1 114 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Husbygge på distans, svårvärderade fakturor.
Hej! Jag bygger ett fritidshus i södra Sverige. Har tyvärr inte möjlighet att vara närvarande under byggtiden.
Gör dock besök med jämna mellanrum.
Jag har tidigare haft en känsla av att en hantverkare fakturerar mer tid än det egentligen gjorts av med.
Efter senaste besöket har han fakturerat en veckas arbete för två personer och vad, jag kan bedöma, bör det arbetet ha tagit max två dagar.
Hantverkaren har jag fått rekommenderad, och står i viss beroendeställning till eftersom jag vill få klart huset innan sommaren.
Hur ska jag ta upp detta med hantverkaren?
Gör dock besök med jämna mellanrum.
Jag har tidigare haft en känsla av att en hantverkare fakturerar mer tid än det egentligen gjorts av med.
Efter senaste besöket har han fakturerat en veckas arbete för två personer och vad, jag kan bedöma, bör det arbetet ha tagit max två dagar.
Hantverkaren har jag fått rekommenderad, och står i viss beroendeställning till eftersom jag vill få klart huset innan sommaren.
Hur ska jag ta upp detta med hantverkaren?
Ibland kan det ju vara svårt att bedöma vad som gjorts med vissa arbetsuppgifter som alltid tar längre tid än vad man kan tro.
Är du så pass insatt i byggprocessen att du känner dig säker i din bedömning kanske du kan ta upp det icke konfrontativt med byggaren för att höra vad de svarar?
Eller be dem föra en kort bygglogg med vara en två meningar i slutet av varje dag kring vad som gjorts och få dem skickade dagligen så de inte går att korrigera i efterhand.
Är du så pass insatt i byggprocessen att du känner dig säker i din bedömning kanske du kan ta upp det icke konfrontativt med byggaren för att höra vad de svarar?
Eller be dem föra en kort bygglogg med vara en två meningar i slutet av varje dag kring vad som gjorts och få dem skickade dagligen så de inte går att korrigera i efterhand.
Tack för svaret.L Thyrfalk skrev:Ibland kan det ju vara svårt att bedöma vad som gjorts med vissa arbetsuppgifter som alltid tar längre tid än vad man kan tro.
Jo, jag har bra koll själv.
Sedan har de gjort exakt samma moment i huset, betydligt snabbare.
De har också lovat skicka bilder (som logg) men just den veckan har det inte gjorts.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det kan ju vara så att de gjort många mindre saker samtidigt, som är svåra att beskriva.