Byggahus.se
Jag tycker inte man kan ha denna diskussion utan att också diskutera isolering.

Hur gammalt är huset? Vet vi att isoleringen är tillfredställande?

Huset är från 1978. Ingen info om isoleringen, så jag utgår från att det är original.

H hedde skrev:
Huset är från 1978. Ingen info om isoleringen, så jag utgår från att det är original.
Då tycker jag definitivt att det är steg 1 att titta på, innan man börjar fundera på extra värmepumpar m.m

1978 var energi billigt och därför var isoleringen inte prioritet 1

Begär ut bygglovshandlingar från kommunen. För ett hus byggt 1978 så borde det finns sektionsritningar över huset är uppbyggt. Finns såklart många andra fördelar med att gå igenom de bygglovshandlingar som finns innan man skriver på kontraktet för ett hus, finns mycket matnyttigt i dem. Så kontakta kommunen och begär ut det de har registrerat på fastigheten, det är gratis (om man begär ut det i digital form) och de är skyldiga att lämna ut det skyndsamt.

J JSten skrev:
Begär ut bygglovshandlingar från kommunen. För ett hus byggt 1978 så borde det finns sektionsritningar över huset är uppbyggt. Finns såklart många andra fördelar med att gå igenom de bygglovshandlingar som finns innan man skriver på kontraktet för ett hus, finns mycket matnyttigt i dem. Så kontakta kommunen och begär ut det de har registrerat på fastigheten, det är gratis (om man begär ut det i digital form) och de är skyldiga att lämna ut det skyndsamt.
Skall försöka begära ut det imorgon. Skall även prata med besiktningsmannen imorgon o kan kolla då han gjort provtagning i väggar o golv.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.