Byggahus.se
Hej,

Vi sitter i en liten konstig sits och vet inte hur vi ska gå vidare så det blir bra för båda parter a.

Vi ska bygga ett hus från älvsbyhus i södra Sverige. Vi har valt allt till huset. Vilka spröjs, färger, takkupa mm.. Allt är beställt och vi väntar på leverans

Vi har gjort det efter hur vi vill ha vårat hus.

Till saken nu, det är inte vi som äger tomten som huset ska byggas på nu. Vi skulle få köpa allt när huset var komplett och klart, först skulle vi skriva ett kontrakt där vi skulle stå som köpare när huset står klart. Men nu känner hus byggaren/han som säljer att det inte behövs för dem inte vill ha tidspress och att om vi inte vill ha huset sen när det är klart.

Vi har kommit fram med en summa nu som båda parterna har gått med på men inte skriftligt. Det kommer även komma lite små extra tillägg som vi har räknat med.

Men våran oro är att vi har redan lag ner en så pass lång tid och hoppat över andra husvisningar för just detta då vi vill bo där.
Vi får en känsla av att dem kommer sälja det till högst bjudande om vi inte vill ge en högre summa.

Därför vill vi ha ett kontrakt som binder oss till ett fast pris till huset men att det inte är en fast datum då huset ska vara klart.

Hoppas ni förstår och ursäkta för långt inlägg.

• Gilla
uffen
  • Laddar…
Jag hoppas för din egen skull att affären inte är lika rörig som din trådstart.

• Gilla
olni65 och 6 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag hoppas för din egen skull att affären inte är lika rörig som din trådstart.
Tack för ditt onödiga svar. Är du en sådan människa som hoppar in i konversationer som du inte har att göra med?

• Haha
Festlund
  • Laddar…
Men vänta nu, ni äger inte tomten, ni har angett hur huset skall se ut, inget är påskrivet ännu, huset är beställt, ni misstänker att det skall säljas till högstbjudande när det är klart.

Mer frågetecken är svar faktiskt, vem har egentligen beställt huset?!
Ni eller markägaren?!
Det låter absurt att ni skall beställa ett hus till sk ofri grund. Dvs, mark ni inte äger.
Hur skall ”han” kunna sälja om ni äger huset!?

Jag tolkar det som att markägaren har beställt ett hus till sin mark enligt era specifikationer och önskemål och ni har nått lätt muntligt om pris för köp när det står klart!?

Om så är fallet så har markägaren rätt att sälja till vem han vill och till det pris han anser vara skäligt - Ett skrivet kontrakt måste definitivt till!

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Har @slacker rätt i sin tolkning av ditt inlägg - att ni inte köpt eller beställt något alls, utan ni har kommit med era önskemål till den som äger fastigheten och ska bygga huset, och att inget skriftligt avtal finns mellan er och fastighetsägaren?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
SarB
Jag tolkar det likadant som @slacker ovan. Ni har inte beställt eller äger något alls i dagsläget alltså, och har inget kontrakt skrivet på någonting alls?

Ursäkta för rörigt inlägg. Men jag försökte få med så mycket info som jag kan. Vi har bara kommit överens muntligt att vi ska köpa det. Vi har valt hus och tillval själva men vi har inte betalat för huset eller tomten. Vi vill få till ett kontrakt då byggaren känner att det inte behövs för vi är halvt bekanta men vi känner oro för att bli blåsta och ha slösat ett halvår på huset som kanske inte bli vårt.

Kontrakt oavsett om ni känner varandra sedan tidigare. Business is business! Ni vet aldrig vad som händer imorgon annars...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Markägaren vill inte skriva kontrakt pga han inte vill känna tidspress på att bli klar ett visst datum. Men kan man gör ett annorlunda kontrakt då? Tex att vi köper det för en summa när huset står klart utan att sätta ett fast datum på huset?

Ettt sådant avtal kan max skrivas 24 mån fram i tiden då det borde gå.

G Graddde skrev:
Ursäkta för rörigt inlägg. Men jag försökte få med så mycket info som jag kan. Vi har bara kommit överens muntligt att vi ska köpa det. Vi har valt hus och tillval själva men vi har inte betalat för huset eller tomten. Vi vill få till ett kontrakt då byggaren känner att det inte behövs för vi är halvt bekanta men vi känner oro för att bli blåsta och ha slösat ett halvår på huset som kanske inte bli vårt.
Om ni verkligen vara säkra på att det blir ert så måste ett avtal till. Sätt er ned, förklara er oro, i all välmening och skriv ned nått på papper. Vill ni ha det helt torrt om fötterna så kan det vara läge att blanda in en jurist för att få bombsäkert.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Om ni verkligen vara säkra på att det blir ert så måste ett avtal till. Sätt er ned, förklara er oro, i all välmening och skriv ned nått på papper. Vill ni ha det helt torrt om fötterna så kan det vara läge att blanda in en jurist för att få bombsäkert.
Det var de jag misstänkte. Tack för snabbt svar.

Det kan vara bra att veta att vid fastighetsaffärer är muntliga avtal per definition ogiltiga. I andra sammanhang kan man ha muntliga avtal, de är bara svåra att bevisa. Vid en fastighetsaffär kan en part gladeligen ”erkänna” att vi har ett muntligt avtal, men kan lugnt säga ”jag ljög”.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
G Graddde skrev:
Markägaren vill inte skriva kontrakt pga han inte vill känna tidspress på att bli klar ett visst datum. Men kan man gör ett annorlunda kontrakt då? Tex att vi köper det för en summa när huset står klart utan att sätta ett fast datum på huset?
Varför inte köpa marken och sedan skriva ett avtal om husbygget?

R Räknenisse skrev:
Varför inte köpa marken och sedan skriva ett avtal om husbygget?
Han som äger marken har även en egen snickarfirma och vill göra bygget också. Han har byggt några älvsbyhus tidigare så vi tyckte att det funkade bra då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.