Hur menar du att lösa 24v kablar inte är fackmannamässigt?
Att som yrkesman förlägga kablar löst liggande inuti ett skåp, utan dragavlastning är inte fackmässigt ens om det är spänningslöst. huruvda det är fackmannamässigt är ointressant. Till syvende och sist är det rättsväsendet som avgör vad som är fackmässighet, om det nu går så långt.
Skjuta in vinglas på fot, som aldrig kommer nudda kablarna, klart som korvspad att en liten list skulle lösa ”problemet”
Jag kommenterar inte kablarna utan valet av skruvar i botten av skåpet. Du kan titta på bilden i inlägget jag citerar. Ser nu att det ser än värre ut. Skivan är ju också på tok för liten. Den ska ju vara lika stor som botten i skåpet och ha samma form. Ser ut som att dessa hantverkare blivit just hantverkare snarare för att de inte kunde bli något annat. Inte för att de faktiskt är bra på och gillar det de gör.
Korkat skriver isobarik som inte kan läsa ordentligt och missat hela poängen med tråden. Jag köpte ju nya täckskivor för att dragningen skulle göras om. Det satt en ful täcklist under överskåpen med halogenlampor och sladdar som hängde ner. Köket var annars i bra skick och onödigt att byta. Jag frågade här i forumet om hur detta kunnat lösas snyggt på annat sätt (att ta ned skåpen var skrivet som
en frågeställning och motsvarar vad elektriker och snickare gjorde i min förra lägenhet - jag hade både och på plats även nu) och har fått några tips som var betydligt bättre än vad idioterna ställt till med hos mig.
Varför sprida din galla på BH över vad idioterna ställt till med?
Troligtvis har ni båda ett ansvar och du borde förklarat för elektrikern var du önskat kablarna. Men tydligen har ni brustit i kommunikationen och elektrikern har dragit kablarna enklaste och billigaste vägen för dig
Troligtvis har ni båda ett ansvar och du borde förklarat för elektrikern var du önskat kablarna. Men tydligen har ni brustit i kommunikationen och elektrikern har dragit kablarna enklaste och billigaste vägen för dig
Syftet med tråden var att fråga hur detta kunde gjorts bättre och utan att förstöra skåpen, samt om man skulle kunna reklamera arbetet.
Har som sagt fått ett par tips här, och det bästa av dem var uppenbarligen att fräsa in kabeln på ovansidan av den nya täckskivan.
Det retliga är ju att elektrikern ringde och frågade arbetsledaren hur han skulle göra, men arbetsledaren som var min kontakt struntade i att stämma av med mig.
Vid slutbesiktningen visade jag denna bild för arbetsledaren som Mobile94 postat i tråden. ”Ja, så hade man också kunnat göra”, var svaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst borde jag kommunicerat tydligare och kontrollerat arbetet mer noggrant, eftersom hantverkaren var inkompetent och arbetsledaren var så nonchalant.
Man ska inte behöva säga allt man inte vill att de gör. Det ska räcka med "det här vill jag få gjort och jag vill få det gjort fackmannamässigt=snyggt". Kanske med extra tydligt "jag vill inte att några kablar ska synas alls", på sin höjd. Man ska inte behöva säga "jag vill inte ha lösa kablar liggandes eller hängandes, som inte är fastsatta" lika lite som att man inte ska behöva säga att "jag vill inte att ni väljer rosa eller ens svarta clips i mitt f.ö vita kök"
T.o.m de värsta hantverkarna jag har haft att göra med där massor av saker har gått fel har iaf haft vettet att fråga "hur vill du att vi drar kablarna?, bakom skåpen, i skåpen, infrästa I väggen (=dyrare)?, infrästa i täckskiva i skåpet eller under skåpet?"
Så här blev det till slut. Lite snyggare utvändigt, dom satte en 20x20 mm hörnlist framför kablarna, lämnade ett kabeltrassel vid fläkten som arbetsledaren vägrar fixa utan extra debitering och 10 hål i hörnskåpet med förvisso nedsänkta skruvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här såg det ut innan:
Logga in
Skapa konto
Tyckte balkongtrallen blev bra tills jag såg detta idag Snett sågade reglar i olika längder som sticker ut.
Nej ingen fråga från dem om det naturligtvis Det hade varit snyggare, men kanske inte lika givet som att inte sabotera köksskåpen I förra lägenheten gav jag snickarna en ritning och där blev det bättre: