Byggahus.se
Köpte nya radiatorer till huset för en tid sedan. När jag skulle börja montera dem märkte jag att det var 380 v i de gamla och jag hade köpt 230-radiatorer.

Huset är byggt i slutet av 60-talet och tydligen var det vanligt att dra fram 380 då.

Har dessvärre ingen möjlighet att lämna tillbaka mina radiatorer då tiden för öppet köp gått ut. Det är oljefyllda elradiatorer.

Du kan inte koppla elementen på 400 volt ( det är inte 380-volt längre), så du behöver dra dit en nolla om det inte redan finns framdraget.

S
Om du tänkt dig att byta ut ALLA radiatorer på en gång så skulle det ju gå att bygga om elsystemet för dina nya oljefyllda. Annars är det nog bara för dig att dra nya kablar från centralen.

S
jon_h skrev:
Du kan inte koppla elementen på 400 volt ( det är inte 380-volt längre), så du behöver dra dit en nolla om det inte redan finns framdraget.
Nej, det är inte så bara att blanda 400 med 230 volt på samma ledning.

sawsaw skrev:
Nej, det är inte så bara att blanda 400 med 230 volt på samma ledning.
Förlåt, nu hänger jag inte med, blanda 400 med 230 volt på samma ledning?

S
Vad jag menar är att det inte bara är att dra fram en blå nolla och ansluta den nya oljefyllda radiatorn om man har tänkt sig att samtidigt använda andra 400V-radiatorer på samma grupp..

Ah, okej. Nej, jag menade inte att han skulle göra så heller. Min poäng till honom var att han måste ansluta elementen mellan fas och nolla, att det inte gick att köra dem på 400V, men jag gav inte någon anvisning för hur han skulle göra.

Beroende på hur kablarna är dragna, och hur det är kopplat så kanske det går att använda en av dom gamla fasledarna som nolla. Givetvis bör då någon elektriker se över det hela.

För övrigt tycker jag det är dumt att man gör allt i 230 nuförtiden, tvättmaskiner, cirkpumpar, radiatorer etc. Framförallt motorer blir effektivare, och det blir mycket lättare att få jämn belastning med trefas.

Om det inte går att lösa utan att dra nya kablar, kanske det blir billigare för dig att sälja elementen och köpa nya som passar direkt.

Mr Frenzy.

Jag håller med dig, mera trefas. Jag grät när den nya tvättmaskinen var enfas.

Nu har det inte så stor betydelse med elvärme, det går att få jämn belastning med 230 volts element också. Dessutom blir det lite lättare att upptäcka trasiga säkringar då elementen blir kalla vid säkringsfel.

Prototypen

Öppetköp innebär att man får pengarna tillbaka.

Så om du har kvittot kvar och elementen står i embalaget (säljbara) så borde en säljare kunna byta ut dom till 400 V.
Det skulle jag satsa på!

/Farbror Melker

Se Robert ursprungsfråga: Säg att det är skyddsjord och en brun och en svart i vp röret. Varför kan man inte bara dra i en ny blå och dra ur t.ex. den bruna och lägga ut 230V? Varför pratar ni om att blanda 400/230 ovan? Jag är nog för dum för att förstå, men kanske någon vill försöka hjälpa mig? Samt: Vad bör elektrikern titta eltekniskt på i detta sammanhang förutom att det är snyggt gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.