På så vis blir fastsättningen i väggarna osynlig, eftersom blocket försvinner in utrymmet. Blocken tillverkade jag i längd så att de exakt gick in i mellanrummet - så att man inte ska kunna skjuta lavarna fram och tillbaka.
Men blir inte det konstigt? Vet inte om jag missförstår något, men hela belastningen på bänken vilar alltså på dina lavbrädor och inte på regelstommen?
Men blir inte det konstigt? Vet inte om jag missförstår något, men hela belastningen på bänken vilar alltså på dina lavbrädor och inte på regelstommen?
Sant, men å andra sidan är det ju på bastulavarna jag sitter - alltså där kraften är. Stommen hindrar lavarna att svikta vid belastning ändå. Har iofs inte börjat använda bastun än så det kanske händer ngt som jag inte tänkt på, men isåfall fixar jag bara till stommen så att den går ända ut på lavändarna, så laven vilar på de.
En annan sak som nu också går är att kunna flytta ner överlaven till sidan av nederlaven, så att en sängplats bildas.
Har du ytterligare "block" på väggen, alltså flera än vad bilden visar? Eller hur fäster du annars överlaven bredvid nederlaven för sängplats?
Eeztoril skrev:
Blocken tillverkade jag i längd så att de exakt gick in i mellanrummet - så att man inte ska kunna skjuta lavarna fram och tillbaka.
Är det för eller nackdel? Tänker mig att det kan vara bra ibland att skjuta in nederlaven lite under överlaven för mer plats framför, och bra ibland att dra ut den lite för mer plats på laven.
Sant, men å andra sidan är det ju på bastulavarna jag sitter - alltså där kraften är. Stommen hindrar lavarna att svikta vid belastning ändå. Har iofs inte börjat använda bastun än så det kanske händer ngt som jag inte tänkt på, men isåfall fixar jag bara till stommen så att den går ända ut på lavändarna, så laven vilar på de.
/Martin
Det är inte helt det samma. Stödjer man lavarna från stommen, så är det stommen med klart mera solid material som bär vikten och bastulavmaterialet ökär styvheten när den är skruvat på toppen. Hänger du laven från lavens plankor så är det BARA styvheten i planken som bär vikt, stommen hänger bara under(klart de bidrar något om den är gott fäst, men laven är nog mera svajig
Mvh
Sakke
Har du ytterligare "block" på väggen, alltså flera än vad bilden visar? Eller hur fäster du annars överlaven bredvid nederlaven för sängplats?
Är det för eller nackdel? Tänker mig att det kan vara bra ibland att skjuta in nederlaven lite under överlaven för mer plats framför, och bra ibland att dra ut den lite för mer plats på laven.
Sant. Jag har ännu inte satt dit blocken som ska hålla överlaven bredvid nederlaven. Som du kan se har jag lite rördragning där också så jag tänkte att ha de inre "sängblocken" lite högre upp (för att klara mig ovanför rören) och då ha lösa klossar liggandes på de fasta klossarna. Om dessa lösa klossar inte överstiger 70mm kommer nederlaven vid sängläge hållas fast av stommens reglar ändå, tänker jag.
Som du säger, om man låter främre, nedre klossparet vara lite mindre långa kan man skjuta nederlaven lite inunder överlaven om man vill. Nackdelen är möjligtvis (har inte testat) att nederlaven kan kännas lite lösare och kan då glida oavsiktligt fram och tillbaka. Men egentyngden kanske är så stor att det inte är ngt problem?
Det är inte helt det samma. Stödjer man lavarna från stommen, så är det stommen med klart mera solid material som bär vikten och bastulavmaterialet ökär styvheten när den är skruvat på toppen. Hänger du laven från lavens plankor så är det BARA styvheten i planken som bär vikt, stommen hänger bara under(klart de bidrar något om den är gott fäst, men laven är nog mera svajig
Mvh
Sakke
Sant. Får se om jag upplever ngt problem. Mina lavbrädor är ju lite grövre, 28 mm tjocka, så det hjälper. Fördelen är som sagt att det blir en osynlig upphängning.
Känner idag att det känns mkt stabilt och styvt när jag provsitter, men om det visar sig bli ngt problem får jag helt enkelt låta klossarna vila på stommen istället, med nackdelen att upphängningen då syns.
Ytterligare en sak att tänka på är hur många skruvar du använder till varje bräda. Nu ser det ut som att du använt en skruv per bräda och regel/kortling. Då finns risken att brädorna slår sig, man brukar sätta två för undvika vridna och/eller kupade brädor.
Ytterligare en sak att tänka på är hur många skruvar du använder till varje bräda. Nu ser det ut som att du använt en skruv per bräda och regel/kortling. Då finns risken att brädorna slår sig, man brukar sätta två för undvika vridna och/eller kupade brädor.
God tanke! Tack för den! Ja, idag har jag en centrerad skruv på varje bräda/kortling. Jag sätter då en extra skruv intill varje centrerad skruv. Då de nu redan är centrerade får jag ju välja sida med den nya skruven => asymmetriskt. Min tanke är då att sätta skruven med lika mycket avstånd till centrumskruv som till regelkant, på ena sidan. Blir det bra?
Eller ska jag gå "all in" och köra med tre skruvar, alltså en på vardera sida om centrumskruven?
Av de alternativen du presenterar skulle jag gå på tre skruvar. Fast min lösning skulle vara att först sätta en skruv i kanten och sedan flytta den i mitten till andra kanten.
Av de alternativen du presenterar skulle jag gå på tre skruvar. Fast min lösning skulle vara att först sätta en skruv i kanten och sedan flytta den i mitten till andra kanten.
Tack. Så gjorde jag. Blev ett par fula hål, men det syns inte:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att jag nu satt dit frontbrädan som täcker regeln i framkant.
Notera också att jag påbygget av 21x45 list i kanten. För att ha möjlighet att temporärt höja laven genom att sätta in lösa block som vilar på de fasta, "förstorar" jag klossarnas "väggar" så att jag nu kan maximera den högsta höjd som jag temporört kant välja - med bibehållen stabilitet.
Vill komplettera min del i denna tråd med hur slutresultatet blev. Lavarna känns oändligt stabila! Inga problem alls! Dock, rätt så tunga att flytta på, som sagt, men det gör man ju sällan.
Jag lade in klossar permanant för att höja både neder- och överlaven några cm, eftersom de kändes lite för låga annars.
Nu är de perfekta i höjd och inget syns av upphängningen.
Behandlade de också med två lager av transparant bastuvax. Även ryggstöden fick sin behandling. Ingen färgskiftning att tala om.
Vill komplettera min del i denna tråd med hur slutresultatet blev. Lavarna känns oändligt stabila! Inga problem alls! Dock, rätt så tunga att flytta på, som sagt, men det gör man ju sällan.
Jag lade in klossar permanant för att höja både neder- och överlaven några cm, eftersom de kändes lite för låga annars.
Nu är de perfekta i höjd och inget syns av upphängningen.
Behandlade de också med två lager av transparant bastuvax. Även ryggstöden fick sin behandling. Ingen färgskiftning att tala om.
[bild]
/Martin
Riktigt snyggt!
Tänkte också bygga ett par lavar och gillar din ritning. Hur långa skruvar använde du för att fästa lavbrädorna i ramen av reglar? Tänker att man vill ha så mkt skruv i lavbrädan som möljigt utan att den riskerar att gå igenom...
Tack!
Jag tror att jag använde 90 mm-skruvar. 70mm är ju regeltjockleken så minst 20mm gick in i lavbrädorna. Då mina lavbrädor har tjockleken 28mm, skruvade jag in 90-mm-skruvarna någon mm längre in i regeln. Därför gick varje skruv 21-22 mm in i lavbrädan.
Körde med snabbtvingar i spänn väldigt nära där jag skruvade för att undvika att få ngn springa mellan lavbrädan och regeln.
Som ngn gav mig tips om så körde jag med två skruv vid varje fästpunkt, för att förhindra att lavbrädan kan böja/slå sig/bukta som en banan med tiden.
Lycka till! Hittills är jag väldigt nöjd med bygget, nu efter ca. ett års användning.
Lite drygt 12 år senare och frekvent användning så kan jag bara meddela att jag inte ändrat en enda detalj sedan jag byggde bastun. Supernöjd och snittar ca 100 bastubad per år och har därmed passerat 1000 användningar med råge. Bland de bästa investeringar jag gjort skall erkännas.
Lite drygt 12 år senare och frekvent användning så kan jag bara meddela att jag inte ändrat en enda detalj sedan jag byggde bastun. Supernöjd och snittar ca 100 bastubad per år och har därmed passerat 1000 användningar med råge. Bland de bästa investeringar jag gjort skall erkännas.
Skönt att fler än jag lurkar omkring och läser gamla trådar Kanske inte snittat 100 bad de senaste 12 åren men är inne på tredje bastun. Den senaste är nu fyra år och lavarna är inte byggda än, ett provisorium står kvar; två trädgårdsstolar med lav uppe på. Vet inte hur jag skall göra det lika bekvämt med med en ny lösning