Byggahus.se
C Christian-johansson skrev:
Vad jag kan se på bilderna så ser det ut som att pappen inte är svetsad ordentligt. Kan du ta en tydligare bild? Vilken papp är det som ligger där? Mvh takläggare
Är det vanligt att man lägger pappen åt olika håll på taket sådär? Vågrät på ena sidan lodrät på andra?

• Gilla
ejvegard
  • Laddar…
Ja, ytpapp och underlagspapp läggs så. Det är ju inte klart på bilderna när det ser ut så att det är olika på sidorna.

Stefan N Stefan N skrev:
Ja, ytpapp och underlagspapp läggs så. Det är ju inte klart på bilderna när det ser ut så att det är olika på sidorna.
Ja nu ser jag! För små bilder :rofl:

• Gilla
P-A Lindqvist
  • Laddar…
Varför lägga ny råspont över den gamla och göra en luftspalt mellan den gamla och nya råsponten? Luftspalten ska vara på undersidan in mot vinden för att ventilera bort eventuell fukt från den uppvärmda bostaden! Eller...?

• Gilla
kakanvh och 5 till
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Vet inte om jag har missuppfattat luftspalt.
Men ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Nu är det ju [bild] stängt där.
Hej, Skulle behöva en fuktmätning på råspånten. Finn sådana som tar på djupet utan att penetrera ytskiktet.
Efter 2 år borde inte nått resa sig så jag sätter min sista lakritspeng på att detta är ett problem med luftcirkulation. Solen värmer taket som får mer fukt att rymma i utrymmet som verkar sakna avluftning i nock

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…

Pappen är i luften på många ställen.
Det är bara på norra sidan som det rest sig, inte södra.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 10 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Skulle behöva en fuktmätning på råspånten. Finn sådana som tar på djupet utan att penetrera ytskiktet.
Efter 2 år borde inte nått resa sig så jag sätter min sista lakritspeng på att detta är ett problem med luftcirkulation. Solen värmer taket som får mer fukt att rymma i utrymmet som verkar sakna avluftning i nock
Menar du att deras luftspalt är fel?

• Gilla
Hammaren15
  • Laddar…
Luftspalten har dom satt igen med brädor.
Ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Eller har jag missuppfattat luftspalt?
Frågan är också om dom har beräknat vikten för ytterligare ett lager råspont?
Mina takstolar är bara 120 mm.
Hustak med stängd luftspalt av brädor bakom hängränna, fråga om ventilation och bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dåligt utförd, den norra sidan är kallare så där sätter sig kondens på undersidan men blir matad med var fuktig luft från södra sidan. Luftström en borde nog ha avslutas vid nock från båda håll

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
T
Vid så lite luftning och så tätt tak brukar vi göra 2 huvar som hjälper luftningen, dessa placeras på nocken, gärna med en dragförbättrare så man skapar ett undertryck (suger ut luften) som sätter fart på cirkulationen.
Nu måste luften tryckas från ena sidan , upp via nocken och sedan ner och ut vid andra takfoten , detta brukar fungera dåligt vid gamla hus som släpper ut mycket värme via taket, mycket troligt är det just kondens som bildas, värmen stannar under ändsponten har ingenstans att ta vägen.
Man brukar lämna öppningar i reglarna uppe vid nocken ( luftningen fortsätter löpa ) så luften kan cirkulera ut via takstosarna med dragförbättrare.
Just nu har du mest troligt stilla stående luft som är varm i luftningen, vilket orsakar problemet att ändsponten sväller.

• Gilla
LarssonBygger och 5 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar.
Då har jag något att gå på.
Hoppas bara att besiktningsmannen är på samma linje.

Mugmaz MugAssMaz skrev:
[video]
Pappen är i luften på många ställen.
Det är bara på norra sidan som det rest sig, inte södra.
Som rickard skrev så är detta någon typ att självttäck papp klisterkant. Detta är ingen svetspapp som svetsas ihop med gasol och brännare. Vad är detta för amatörer hoppas dom åker dit och river upp allt och gör rätt för sig. Om dom lagt den pappen horisontellt skulle dom kanske klarat sig från detta problem.

• Gilla
Andersh92 och 3 till
  • Laddar…
Kan hantverkare själv bestämma garantitid eller finns det lagstadgad tid?

T
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Många vet inte om varför vi lämnar 10 år , I grunden är reklamationstiden tre år i konsumenttjänstlagen ,men så här säjer lagen:
Reklamation
17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

• Gilla
johannord och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Garanti är frivilligt, reklamationsrätten är lagstadgad.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.