5 618 läst · 11 svar
6k läst
11 svar
Hylla fastklistrad på målad vägg
Hej!
Vi ska flytta snart så jag tänkte skruva ner en hylla från väggen i köket. Skruvade bort alla skruvar och inser då att hyllan är som limmad mot väggen även om jag drar i den. Kommer behöva dra väldigt hårt för att ta av den och då kommer den garanterat ta med sig massa färg från väggen.
Några tips på hur man som smidigast och med minimal skada kan ta ner hyllan?
Vi ska flytta snart så jag tänkte skruva ner en hylla från väggen i köket. Skruvade bort alla skruvar och inser då att hyllan är som limmad mot väggen även om jag drar i den. Kommer behöva dra väldigt hårt för att ta av den och då kommer den garanterat ta med sig massa färg från väggen.
Några tips på hur man som smidigast och med minimal skada kan ta ner hyllan?
Om du måste ta ner hyllan så lär du som du skriver troligen orsaka en skada på både färgskiktet och ev bakomvarande vägg. Så att du åker på att spackla o måla om är nog att förvänta.
Hyllan kanske skruvades upp innan underliggande färg hade härdat/torkat färdigt?
Är det nåt som hindrar att du låter hyllan sitta kvar?
Hyllan kanske skruvades upp innan underliggande färg hade härdat/torkat färdigt?
Ånga borde kunna fungera om man gör det rätt och ger det lite tid. Hyllan kanske blir skev och fuktskadad. Sätt tillbaks skruvarna igen utan att spänna dem till max. Sen får man nog ånga på en bra stund, lämpligen med vattenkokare med öppet lock. Sen lossa skruvarna lite och känna på hyllan. Mvh
Den skruvades upp ca 6 månader efter att väggen hade målats. Ja, det är en hyresrätt, pratade med dem idag och dem vill att vi tar bort denD doubleH skrev:Om du måste ta ner hyllan så lär du som du skriver troligen orsaka en skada på både färgskiktet och ev bakomvarande vägg. Så att du åker på att spackla o måla om är nog att förvänta.
Tack för tipset! Ska jag skära direkt på väggen eller bara försöka tränga in kniven mellan vägg o hylla och sedan dra med kniven?Mats-S skrev:
Väldigt bra idé, vi har faktiskt en liten ångtvätts maskin hemma. Inga problem om hyllan blir skadad, men tror du att färgen på väggen kommer vara okej?M Micke R. skrev:
Innan du ångar ... kolla att det inte är tapeter under målningen. Ångar du på gamla tapeter så släpper dom ... och då har du skaffat dig massa extra jobb för att återställa väggen, kanske inte precis det som du har tänkt digM Mg123 skrev:
Inga tapeter under, så det var inga problem. Men ångan i sig hjälpte inte så pass mycket, färgen blev bara lite extra klibbig när vi tog bort hyllplanet. Så nu ska vi försöka spackla och fixa.Mats-S skrev:
Men en fråga gällande spackel, vad innebär det att spacklet har en mycket hög ytfinish? Tänkte köpa denna från biltema då den är vit i färgen: https://www.biltema.se/bygg/farg/spackel/vaggspackel-lf-2000030566
Hög ytfinnish = fyllnadsmaterialet i spacklet är finkornigt så när du slipar det så går det att få en slät yta.
Till skillnad mot grovspackel som används för att fylla större håligheter/ojämnheter.
Grovspacklet behöver täckas med ett finspackel för att kunna få en jämn yta med hög ytfinnish.
Till skillnad mot grovspackel som används för att fylla större håligheter/ojämnheter.
Grovspacklet behöver täckas med ett finspackel för att kunna få en jämn yta med hög ytfinnish.
Tack för det utförliga svaret, Biltemas kundtjänst kunde knappt svara på den frågan!D doubleH skrev:
Liknande trådar
-
Vad ska jag halkbekämpning min målade betongtrappa med?
Trädgård allmänt -
Rostprickar på nymålade element
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Sätta gips över målad ytterpanel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på hur jag kan lösa trasig kommod hylla?
Badrum -
Fula märken efter Elkohylla på målad betong
Färg, Måla & Tapetsera