3 384 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Hur funkar koldioxidvakten?
jag har googlat lite men inte blivit klokare, så nån här kanske vet. Antagligen är det så skitenkelt att jag borde skämmas när jag läser svaret 
Hur fungerar (rent tekniskt/mekaniskt) koldioxidvakten på en gasolkamin? Den modellen jag har är utan el, så det är ju nån slags ganska enkel kemisk/mekanisk funktion som stryper gasolen till slut. Men hur?!
Sånt här kan göra mig galen att fundera på
Hur fungerar (rent tekniskt/mekaniskt) koldioxidvakten på en gasolkamin? Den modellen jag har är utan el, så det är ju nån slags ganska enkel kemisk/mekanisk funktion som stryper gasolen till slut. Men hur?!
Sånt här kan göra mig galen att fundera på
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Instämmer med det du skriver, men alla skriver faktiskt koldioxidvakt:useless skrev:
"Merparten av alla moderna gasolvärmare har även en så kallad koldioxidvakt.
Om koldioxidhalten i luften blivit för hög så stänger koldioxidvaktens funktion av kaminen."
http://www.gasoldirekt.se/vart-att-veta
Låter ju tryggt och att de vet vad de sysslar med
Jag ber om ursäkt för att dra upp en gammal tråd, men den är högt upp på Google-svaren så jag tänkte svara efter bästa förmåga. Jag är inte utbildad inom området så detta är en kombination av vaga minnen och googlingar.
De flesta portabla kaminer har egentligen inte en koldioxidvakt utan en syremättnadsvakt som består av en så kallad pilotlåga som i grunden får lite för lite syre och om syret i luften är för lågt så kan den inte brinna alls villket via en (omvänd) mekanisk termostat släcker hela kaminen. En del av de dyrare har ett batteri som driver en fläkt och IBLAND en elektrisk koldioxid-sensor. Dessa bygget ofta på en infraröd lampa vars färg absorberas mer av koldioxid än andra gaser i luften. Det finns också katalytiska sensorer där en metallfilm ändrar sin elektriska potential beroende på koldioxidhalt.
Oavsett vilken typ av sensor den värmare man använder har så bör man antingen se till att den tar luft utifrån eller att man har ett extra koldioxidlarm i rummet då det inte är en bra idé att lägga sitt liv i händerna på endast en liten elektronisk eller mekanisk pryl som har byggts in i något annat till en kostnad av som mest en knapp hundring.
De flesta portabla kaminer har egentligen inte en koldioxidvakt utan en syremättnadsvakt som består av en så kallad pilotlåga som i grunden får lite för lite syre och om syret i luften är för lågt så kan den inte brinna alls villket via en (omvänd) mekanisk termostat släcker hela kaminen. En del av de dyrare har ett batteri som driver en fläkt och IBLAND en elektrisk koldioxid-sensor. Dessa bygget ofta på en infraröd lampa vars färg absorberas mer av koldioxid än andra gaser i luften. Det finns också katalytiska sensorer där en metallfilm ändrar sin elektriska potential beroende på koldioxidhalt.
Oavsett vilken typ av sensor den värmare man använder har så bör man antingen se till att den tar luft utifrån eller att man har ett extra koldioxidlarm i rummet då det inte är en bra idé att lägga sitt liv i händerna på endast en liten elektronisk eller mekanisk pryl som har byggts in i något annat till en kostnad av som mest en knapp hundring.
Liknande trådar
-
Försegla laminatbänkskiva Funkar både silicon, lim, latex
Kök -
Funkar denna dimmer till led
El -
Hur funkar det med lådan med ventilation rör inuti?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vattenpump, hur funkar den? Tömning?
Vatten & Avlopp -
Toastol o badkar funkar ej men handfat och dusch funkar?
Vatten & Avlopp