Byggahus.se
Hade tidigare en elpanna ctc excellent 2, med inkopplad belastningsvakt. I elcentralen sitter tre strömkännare med kablar som är terminerade i en kopplingsdosa strax utanför elcentralen.

För något år sedan byttes pannan till en nibe vvm325 som levererades med strömkännare till belastningsvakt, men latmasken till elektriker kopplade inte in den utan lämnade påsen med delarna (noratel tr3025-s) kvar. Jag var inte hemma och orkade inte bry mig om det.
Den här vintern har huvudsäkringarna börjat gå när vi lagar mat och pannan värmer varmvatten...
Vad tror ni, är strömkännarna universal så jag kan koppla från pannan till kopplingsdosan och utnyttja kännarna från gamla pannan som redan sitter där?

• Gilla
Peter_75 och 1 till
  • Laddar…
Du kan med stor sannolikhet använda de gamla direkt det är den absolut vanligaste strömtrafon i de här fallen med belastningsvakter.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Om inte elektrikern rivit kabeln som var till den G:a pannan så går det bra att använda den, titta bara i dosan vid centralen vilken färg som kännarna är kopplade till, brukar alla blå till blå och dom andra spelar ingen roll hur dom sitter. Finns ingen kabel kvar kan du ta en vanlig teleledning ekkx 4 x0,5 duger bra.

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Tack! Jo, då ser det ser bra ut, den gamla kabeln verkar bara avklippt. Ska se vad jag har för kabel liggandes.
Öppen elektrisk dosa med olika färgade kablar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick också ytterligare en idé. Om jag skaffade en (eller kanske ännu hellre tre) voltmeter och monterade i någon dosa skulle jag kunna följa momentanförbrukningen på mina tre faser om jag räknar ut vilken skala som transformatorn har. Tänker jag rätt?

edit: verkar det rimligt att nivåerna från strömkännarna ligger på 0-5 V AC?

Redigerat:
Det ser ut att inte vara skalade tampar i dosan . Sen viktigt trafona måste kortslutas i dosan, alla tampar ska ihop när inte något är anslutet. Trafona kan brinna upp invärtes annars. Inte många elektrtker som vet eller känner till detta, men står i manualerna för dom.

Edit Är nog bra att kabeln är borta, då den gamla bara hade 4 ledare och jord har används till en trafo, helt fel.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Ojdå, det lät ju inte bra. Så jag borde alltså lägga ihop alla(!) tampar i en? Eller menar du att varje transformator ska kortslutas för sig?

en stor wago eller tre små?

F fredrik.johansson skrev:
verkar det rimligt att nivåerna från strömkännarna ligger på 0-5 V AC?
Lite info om strömtrafon

• Tekniskt datablad för strömtrafon TR 3025-S med information om primärström, lastresistans och spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett diskussionsinlägg om strömtransformatorer på ett byggforum.
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
att varje transformator ska kortslutas för sig
Kortslut varje trafo för sig kanske är bäst, det syns nog vilka ledningar som går till varje trafo

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
H
Åh, tror jag också har kvar dessa i proppskåpet trots att elpatronen togs ur bruk för länge sen. Hade varit nice att kunna logga lastfördelningen via dem!

Ojdå, det lät ju inte bra. Så jag borde alltså lägga ihop alla(!) tampar i en? Eller menar du att varje transformator ska kortslutas för sig?

en stor wago eller tre små?
Det är inget du behöver bry dig om i detta fallet de klent dimensionerade transformatorerna tar ingen skada av att lämnas öppna. Koppla in dem till din nya utrustning och vill du använda dem som en grov lastindikator per fas mät spänning AC från varje mot den gemensamma punkten. Beroende på vad din vakt har för motstånd på sin ingång är det bäst att du mäter när du kopplat in och sen väljer vad du behöver för mätområde på ev instrument eller skalning efter det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är inget du behöver bry dig om i detta fallet de klent dimensionerade
Det är märkligt vad du vet mycket om strömtranformatorer, Att det är inget att bry sig , men klart att en del vet bättre gentemot andra som omskriver att strömtrafon ska kortslutas och inte gå obelastade.

J jonaserik skrev:
Det är märkligt vad du vet mycket om strömtranformatorer, Att det är inget att bry sig , men klart att en del vet bättre gentemot andra som omskriver att strömtrafon ska kortslutas och inte gå obelastade.
Som vanligt vill jag absolut inte tjafsa med dig och uppskattar mycket av dina råd mm. Men i fallet med TS trafo är det inget tema att kortsluta dem och därför inte heller oroa någon som har dessa lämnade som på bilden. Kan vara bra att skilja generella tumregler för hur man hanterar en strömtrafo från just det specifika med dessa TRxxxx för belastningsvakter med som sagt klent dimensionerade kärnor.

• Gilla
lassebrun och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
om vanligt vill jag absolut inte tjafsa med dig
Du vill inte tjafsa säger du. En strömtransformator som är tillverkad för att ge information till en mottagare, vad det vara månde ska alltid kortslutas på sekendärsidan för att inte ta skada. Detta oavsett storlek, Sen det med att säga , det är så små belastningar som blir att det gör inget om dom inte kortsluts. Det är fel det du säger.

J jonaserik skrev:
Du vill inte tjafsa säger du. En strömtransformator som är tillverkad för att ge information till en mottagare, vad det vara månde ska alltid kortslutas på sekendärsidan för att inte ta skada. Detta oavsett storlek, Sen det med att säga , det är så små belastningar som blir att det gör inget om dom inte kortsluts. Det är fel det du säger.
Nej du följer en tumregel som är vettig och hör hemma vid strömtrafos dimensionerade att replikera primärströmmen troget både till belopp och fas väl över typskyltens märkdata. Så är inte fallet här och därför ingen anledning att "skrämma" TS med att de tar skada eller att det är problem lämnat som på bilden.

Ibland brukar det tas upp här på BH och då kan du också skatta spänningen sekundärt enligt förenklat synsätt som:

U = SQRT(2) x pi x f x B x A x N med

U spänning Volt
f frekvens Hz
B magnetisk flödestäthet Tesla
A area kärna m2
N omsättning varv

x motsvarar vanlig multiplikation så det inte tolkas som några andra närliggande operationer.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej du följer en tumregel
Det med tumregel får stå för dig. Vad mätning av förbrukning via strömtrafo till mätare, Varför finns då ett måste av att kortslutningbleck ska sitta på trafon, Annars inte ett godkännande av ett montage. Det får utveckla mera din ståndpunkt om att inte kortsluta trafos .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.