Hej!
Vi ska installera en luft-luftvärmepump. Montören vill att vi förbereder marken där utedelen ska stå på följande vis:
Vi ska installera en luft-luftvärmepump. Montören vill att vi förbereder marken där utedelen ska stå på följande vis:
Så kort och gått hur gör jag bäst för att det ska bli stabilt? Vi har som sagt lite småbuskage att ta bort, men det är mestadels singel där den ska stå. Lägger jag bara cementplattorna på singeln eller hur gör jag det bäst?
Jag hade nog använt några murblock istället. Då kommer utedelen upp en bit från marken.
Rensa undan buskarna och placera ut blocken i våg.
Kanske kan du hitta en måttskiss på utedelen där måtten framgår,. Då kan du enkelt placera blocken på rätt plats.
Är det ett stativ som ska användas så blir det bäst med vanliga cementplattor. Dock är min uppfattning att dessa stativ är rangliga och ser inte så trevliga ut.
Kanske kan du hitta en måttskiss på utedelen där måtten framgår,. Då kan du enkelt placera blocken på rätt plats.
Är det ett stativ som ska användas så blir det bäst med vanliga cementplattor. Dock är min uppfattning att dessa stativ är rangliga och ser inte så trevliga ut.
Bör jag använda murbruk? Eller bara stapla dem vågrätt på så plan yta som möjligt?E etompau skrev:Jag hade nog använt några murblock istället. Då kommer utedelen upp en bit från marken.
Jag gjöt en liten betongplatta som är plan i kortsidorna och i mitten sluttar den utåt. Installatören hade aldrig sett en så överarbetad lösning. Nu när det är kallt hamnar mest is på utsidan och inte in mot huset... slipper tråg med värme osv.
Det kan bli rätt mycket kondensvatten från utedelen, många liter per dygn. Så ett tips är att verkligen se till så att vattnet leds bort från huset. Vi hade fuktgenomslag i vår källare från värmepumpen. Det är i och för sig en luft till vatten pump, som gissningsvis har typ dubbelt så stor effekt, men ändå.
Bägge mina utdelar står på egenbyggda träbockar och cementplattor .
De närmast grunden (plattor) för respektive hus / byggnad står på väldrenerad makadam .
Visst blir det is under men inget som stör funktionen , träbockarna är 65 cm höga .
De närmast grunden (plattor) för respektive hus / byggnad står på väldrenerad makadam .
Visst blir det is under men inget som stör funktionen , träbockarna är 65 cm höga .
Liknande trådar
-
Hur förbereda för nästa generation på bostadsmarknaden?
Bostadspolitik -
Förbereda mark för öppen plintgrund, vad krävs?
Tillbyggnad -
Förbereda altan, markarbete
Altan & Uteplats -
Förbereda för el anslutning i platta på mark
Grund & Markarbeten -
Förbereda mark för trädgård inför husbygge
Grund & Markarbeten