Byggahus.se
S Seet skrev:
Hej!
Jag ska sälja mitt hus och har en köpare jag kommit överens om ett pris med. Allt har skett på blocket utan mäklare.
Jag hade dock velat ha hjälp av jurist/bank/mäklare med att skriva kontraktet. Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?

Någon som vet hur jag kan gå till väga och vem jag ska kontakta?
Din bank kanske kan hjälpa dig...har du frågat ?

• Gilla
Seet
  • Laddar…
J joppe joppe skrev:
Din bank kanske kan hjälpa dig...har du frågat ?
Jo men de ville ha 25 000 för det och huset säljs för endast 300k så kändes alldeles för dyrt.

• Arg
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tänker att om jag skriver av ett kontrakt, ex mitt gamla, som mäklare gjort, byter ut namnen, datumen och antal pantbrev osv, då borde väl kontraktet bli giltligt.

Den aktuella köparen behöver inte lånelöfte, men han har börjat pruta på priset, så är rädd att han drar sig ur. Ev kan det vara så att budare nr 2 behöver lånelöfte och då kanske kan inte får det av sin bank då om jag inte har en mäklare som läser igenom och godkänner kontraktet innan/skriver kontraktet själv, om jag förstått det rätt?

Utan lånelöfte för köparen har jag ju ingen köpare så att säga.

BirgitS
S Seet skrev:
Tänker att om jag skriver av ett kontrakt, ex mitt gamla, som mäklare gjort, byter ut namnen, datumen och antal pantbrev osv, då borde väl kontraktet bli giltligt.
Beror ju på hur gammalt det är. Lagar och normer ändras lite då och då, t.ex. efter en del domstolsutslag.

• Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Jo, jag kontaktade min bank, men de skulle ha 25000kr för att skriva ett kontrakt (swedbank) vilket är dyrare än vad ett mäklararvode hade varit eftersom huset är så billigt.
Ta in en mäklare då så blir det billigare! :)

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag tog hjälp av min bank vid sälj av bostadsrätt till en bekant. Minns inte om det var gratis, men dyrt var det iallafall inte.

S Seet skrev:
Hej!
Jag ska sälja mitt hus och har en köpare jag kommit överens om ett pris med. Allt har skett på blocket utan mäklare.
Jag hade dock velat ha hjälp av jurist/bank/mäklare med att skriva kontraktet. Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?

• Gilla
Seet
  • Laddar…
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hej!
Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Kolla med någon annan mäklare som inte är ansluten till de stora drakarna.
När jag jobbade som mäklare tog jag 3 000:- för att bara skriva ett kontrakt och köpebrev. Skulle jag närvara vid tillträdet kostade det ytterligare 2 000:-.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En mäklare har ju vissa juridiska skyldigheter som att kolla upp vissa vissa saker hos myndigheter och dels tar det lite tid och dels betyder det att de måste ha en försäkring utifall att de gör fel.
nej en mäklare har inget ansvar

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
S Seet skrev:

Den aktuella köparen behöver inte lånelöfte, men han har börjat pruta på priset, så är rädd att han drar sig ur. Ev kan det vara så att budare nr 2 behöver lånelöfte och då kanske kan inte får det av sin bank då om jag inte har en mäklare som läser igenom och godkänner kontraktet innan/skriver kontraktet själv, om jag förstått det rätt?

Utan lånelöfte för köparen har jag ju ingen köpare så att säga.
S Seet skrev:
Hej!

Gå med i Villaägarna
Kolla deras blanketter
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/avtal--infoskrifter/fastighet/

• Gilla
Seet
  • Laddar…
När vi sålde min mors hus skippade vi mäklare och hämtade kontrakt från nätet.
Köpare betalade handpenning på 10 % och resten vid tillträde via banköverföring i mobilen. Han behövde iofs inte låna pengar i banken
Mäklaren skulle ha 45000 + annonskostnad för att sälja ett hus som de värderade till 140000 (32 % i arvode ! ), tyckte det var hutlöst drygt och sålde själv på Blocket för 170000.

• Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Beror ju på hur gammalt det är. Lagar och normer ändras lite då och då, t.ex. efter en del domstolsutslag.
Jag har bara haft huset i två år, så det är ett relativt nytt kontrakt

S Sir Duke skrev:
Ta in en mäklare då så blir det billigare! :)
Jo, men känns ju onödigt att ta in en mäklare då jag redan gjort fotning, annonsering, visning, budgivning och hittat en köpare.

• Gilla
hansan
  • Laddar…
R rasti skrev:
Jag tog hjälp av min bank vid sälj av bostadsrätt till en bekant. Minns inte om det var gratis, men dyrt var det iallafall inte.
Ja jag hade också verkligen väntat mig att swedbank skulle hjälpa till med detta, för nån tusenlapp, men tydligen inte

Y Yderfält skrev:
[länk]

Sen är det väl att bevisa att det inte finns några pantsättningar etc. och att du löser ev. sådana som är det kluriga på det hela. Men det är väl bara att begära ut kvitton på att ev. panter blivit lösta.
Själva pantbreven följer med fastigheten.

Sen ska du få bevis om att du fått pengar mm bara...
Jo vilka pantbrev som finns vet jag ju, men att det skulle vara pantsatt på något annat sätt än via pantbreven tror jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.