Byggahus.se
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det vore katastrof. Då skulle dåliga inte rensa ut sig själva.
Det skulle dom väl? Då det inte hjälper för dom dåliga att ha lägre timpenning.

Staten skriver upp vad elektriker och rörmokar firmor ska ha för timdebitering.

Smidigt som tusan!

richardtenggren
L larsson r skrev:
Har du tänkt på att som en fullutbildad elektriker har längre studietid å lärlingstid än en advokat
Det säger väl mer om nivån på de som ”utbildar” sig till Elektriker i så fall?
Hur lång räknar du din utbildning som?

B Bobbo90 skrev:
Är du ett troll? Vilken riktig VVS montör råder en kund att köpa ikea blandare?
Intressant att veta vilken firma du jobbar på.
Ska jag anlita en tjomme att byta blandare för 5000 är det klart blandaren inte kan kosta 500.

Byter jag den själv finns ingen anledning att betala mer än 500 för en blandare. Pajjar den efter 5 år köper jag en ny.

T TechChad skrev:
Men visst skulle du (om du innan du börja jobba på ambulansen) valt att börja jobba på en annan ambulans i exakt samma stad med exakt samma förutsättningar om du även där fick en lön som var 10.000kr mer i månaden?
Antagligen ja, men vad är det värt.
Pengar inte är allt, många flyttar till vårt distrikt för vi har det lite bättre/lugnare men mindre I lön. Vi lever längre och vårt distrikt dör du inte före eller kort efter pension som är vanligt hos granndistrikten. Det var stort när granndistriktet hade en som började i ung ålder och gick i pension (början av 2000-talet), alla andra hade flyttat på sig eller dött av före pension.

Bara tänker att en medellön i Sverige är 31 700. Många tjänar mindre än så och då är det inte konstigt att man får prioritera och inte vill att hantverkaren ska lägga på en massa konstiga summor för att tjäna betydligt mer jämfört med andra gymnasieutbildningjobb.
En bra hantverkare är värd att betala för, för att denne kan saker jag inte kan.
Men inte på konstiga tillägg och fikapauser, normala för en arbetare är 5min fikapaus/timme och 30-60min obetald lunch osv...

Man känner sig lurad, inte det att ni inte ska få tjäna pengar, handlar om utbud och efterfrågan.

Men alla pålägg som många av de här hantverkare man läser om får för en icke hantverkare att se det som fulmetoder. Normalt räknar den oinvigde (bland annat jag före jag hittade forumet) på att timlön var allt inräknat +material. (Givetvis allt arbete då med planering, inhandling osv)

Jag har inga problem att betala för något jag tycker det är värt och tror det blir bra, men blir mindre glad om jag åker på dyra framkörningsavgifter, påslag osv som andra yrken bara kunde drömma om att ta betalt för då de vet att de förlorar kunderna. Känns lite kartellaktigt. Särskilt när jantelagen kommer in och man ser hur bra lön och arbetsvillkor många hantverkare har jämfört med andra jobb.

Ja, jag vet det är jantelagen, men det sticker ändock ibland ;)

• Gilla
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
T
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det säger väl mer om nivån på de som ”utbildar” sig till Elektriker i så fall?
Hur lång räknar du din utbildning som?
Utbildningen pågår hela livet.

richardtenggren
T TechChad skrev:
Klart man lär så länge man lever, oavsett yrke :)

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
G Gurrakrog skrev:
Antagligen ja, men vad är det värt.
Pengar inte är allt, många flyttar till vårt distrikt för vi har det lite bättre/lugnare men mindre I lön. Vi lever längre och vårt distrikt dör du inte före eller kort efter pension som är vanligt hos granndistrikten. Det var stort när granndistriktet hade en som började i ung ålder och gick i pension (början av 2000-talet), alla andra hade flyttat på sig eller dött av före pension.

Bara tänker att en medellön i Sverige är 31 700. Många tjänar mindre än så och då är det inte konstigt att man får prioritera och inte vill att hantverkaren ska lägga på en massa konstiga summor för att tjäna betydligt mer jämfört med andra gymnasieutbildningjobb.
En bra hantverkare är värd att betala för, för att denne kan saker jag inte kan.
Men inte på konstiga tillägg och fikapauser, normala för en arbetare är 5min fikapaus/timme och 30-60min obetald lunch osv...

Man känner sig lurad, inte det att ni inte ska få tjäna pengar, handlar om utbud och efterfrågan.

Men alla pålägg som många av de här hantverkare man läser om får för en icke hantverkare att se det som fulmetoder. Normalt räknar den oinvigde (bland annat jag före jag hittade forumet) på att timlön var allt inräknat +material. (Givetvis allt arbete då med planering, inhandling osv)

Jag har inga problem att betala för något jag tycker det är värt och tror det blir bra, men blir mindre glad om jag åker på dyra framkörningsavgifter, påslag osv som andra yrken bara kunde drömma om att ta betalt för då de vet att de förlorar kunderna. Känns lite kartellaktigt. Särskilt när jantelagen kommer in och man ser hur bra lön och arbetsvillkor många hantverkare har jämfört med andra jobb.

Ja, jag vet det är jantelagen, men det sticker ändock ibland ;)
Men om pengar inte är allt, då gör det ju inte så mkt om du får betala överpris? Då blir ju hantverkaren glad som har mentaliteten att pengar är allt.

B
T tergo skrev:
kanske inte helt fel råd ikea har 10 års garanti på sina blandare, det är det inte många som har
Jag skulle vilja se hur det garantiärendet H år till, tar du med dig blandaren till varuutlämmningen? Där garantiärenden generellt sker.

T TechChad skrev:
Utbildning för en som inte är hantverkare innebär CSN-lån och ingen lön.
Lärlingstid och lära under arbete är fortfarande jobb som innebär lön.
Men ja, man lär sig så länge man lever.

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
T
G Gurrakrog skrev:
Utbildning för en som inte är hantverkare innebär CSN-lån och ingen lön.
Lärlingstid och lära under arbete är fortfarande jobb som innebär lön.
Men ja, man lär sig så länge man lever.
Skulle nog säga att titeln (ja den är skyddad) "Lärling" säger en hel del om vad den innebär. Man håller på och lär sig.

T TechChad skrev:
Men om pengar inte är allt, då gör det ju inte så mkt om du får betala överpris? Då blir ju hantverkaren glad som har mentaliteten att pengar är allt.
Nä pengar är inte allt, men en stor och viktig del.
Tar hantverkaren överpris tar jag ju någon annan och finns det ingen annan eller ingen annan lika bra som kan får jag fundera om det är värt det priset eller inte.

• Gilla
Mr.Vain
  • Laddar…
T
G Gurrakrog skrev:
Tar hantverkaren överpris tar jag ju någon annan och finns det ingen annan eller ingen annan lika bra som kan får jag fundera om det är värt det priset eller inte.
Absolut! Så är det ju med många saker, är det dyrt och man inte tycker det är värt det så avstår man ofta.

S
B Bobbo90 skrev:
Har du köpt skiten själv, då kan du även montera själv
Tar du med mat till restaurangen?
Bildelar till verkstan?
Jävla tomte.... Ja jag är Rörmokare

:thinking: hoppas jag aldrig stöter på dig

• Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
A
N nissenhj skrev:
Då tar de ut fel timmersättning!
Varför skall (I huvudsak två brancher) lura kunderna mef okerpriser på materialet?

G Gurrakrog skrev:

G Gurrakrog skrev:
Ett jobb för 5000 närmar sig en veckas inkomst för många. Problemet är inte överdebiterande hantverkare i sig, utan att betala någons inkomst som ska skattas på, med sina egna skattade pengar.

Ska jag jobba 8h för att kunna ha råd med en hantverkare 1h? Därför har vi en armé med hemmapulare på gott och ont.

• Gilla
Gurrakrog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.