Byggahus.se
Har du talat med någon ur styrelsen i din förening? Det här problemet är kanske känt och man har bra koll på vad som är fel och förslag på lämpliga åtgärder.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Har du talat med någon ur styrelsen i din förening? Det här problemet är kanske känt och man har bra koll på vad som är fel och förslag på lämpliga åtgärder.
nej har inte hunnit det, kanske får hot om att renovera badrummet omgående då och vart ska vi då bo..

Det är inga problem att bo kvar under en renovering. Dessutom är det du som renoverar så alternativboende är upp till dig att lösa även om föreningen kan ha en ledig lägenhet/övernattningslokal som du kan få lite billigare under tiden.
Men hur gammal är fastigheten? Byggmaterial?
Och knacka på hos grannen under dig och säg att du är lite orolig över sprickorna hos dig och fråga hur deras tak ser ut. Är det inget synligt där så är det nog lugnt med tanke på åldern.

Ställ in en duschkabin.

• Gilla
K@tten
  • Laddar…
FannyAML FannyAML skrev:
nej har inte hunnit det, kanske får hot om att renovera badrummet omgående då och vart ska vi då bo..
Den risken tror jag du kan bortse ifrån. Men de kanske upplyser dig om en förestående stamrenovering.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det är inga problem att bo kvar under en renovering. Dessutom är det du som renoverar så alternativboende är upp till dig att lösa även om föreningen kan ha en ledig lägenhet/övernattningslokal som du kan få lite billigare under tiden.
Men hur gammal är fastigheten? Byggmaterial?
Och knacka på hos grannen under dig och säg att du är lite orolig över sprickorna hos dig och fråga hur deras tak ser ut. Är det inget synligt där så är det nog lugnt med tanke på åldern.
vi har ju bara en toalett så att bi kvar just nu är inte aktuellt, från maj kan vi vara på landet :) jo jag vet att det är mitt ansvar, jag ville bara beklaga mig över vad som ev skulle kunna hända och att det är lite jobbigt med en 6 åring och en bebis på väg.

P Pallewea skrev:
Den risken tror jag du kan bortse ifrån. Men de kanske upplyser dig om en förestående stamrenovering.
det gjordes 93-94 när badrummet byggdes, tror du det kan vara dags redan?

P Pallewea skrev:
försöker få tag på någon därifrån. Det finns bara kontaktuppg till facilitetsservice och SBC, Sen är det namn och adress till de som sitter i styrelsen men ingen mail/telnr..

FannyAML FannyAML skrev:
det gjordes 93-94 när badrummet byggdes, tror du det kan vara dags redan?
Nej, inte om det var korrekt utfört men här i tråden finns säkert personer med yrkeskunskap som kan svara bättre.

FannyAML FannyAML skrev:
försöker få tag på någon därifrån. Det finns bara kontaktuppg till facilitetsservice och SBC, Sen är det namn och adress till de som sitter i styrelsen men ingen mail/telnr..
I de föreningar jag är med finns det en brevlåda till styrelsen i någon av trappuppgångarna och/eller så har man en facebookgrupp där man kan få kontakt. Har själv haft styrelseuppdrag och förstår varför man är restriktiv med tfn.

Claes Sörmland
P Pallewea skrev:
En lika trolig utveckling är att styrelsens medlemmar blir rädda för skador på byggnaden och kräver omedelbar renovering av badrummet av TS. Om TS inte vidtar omedelbara åtgärder så har styrelsen rätt att renoverar badrummet på TS bekostnad. Men det kräver ju en nästan osvensk agens.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Det ska mycket till innan styrelsen kan tvinga fram en renovering, förhoppningsvis kan ägaren/TS ordna detta själv om det kommer fram att det är ett måstekrav.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En lika trolig utveckling är att styrelsens medlemmar blir rädda för skador på byggnaden och kräver omedelbar renovering av badrummet av TS. Om TS inte vidtar omedelbara åtgärder så har styrelsen rätt att renoverar badrummet på TS bekostnad. Men det kräver ju en nästan osvensk agens.
Nu skräms du i onödan, det är en äldre fastighet som stamrenoverades på 90-talet. Dvs troligen en 50-60tals fastighet som troligen varit med om både det ena och det andra så det behöver inte bli panik i styrelsen. Dessutom har de SBC i ryggen som de kan rådgöra med.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Nu skräms du i onödan, det är en äldre fastighet som stamrenoverades på 90-talet. Dvs troligen en 50-60tals fastighet som troligen varit med om både det ena och det andra så det behöver inte bli panik i styrelsen. Dessutom har de SBC i ryggen som de kan rådgöra med.
ja huset är byggt -47 och flera lägenheter har sålts med badrum som vårt efter att vi köpte i aug, har kontaktat styrelsen iaf så får vi se vad som händer

T
FannyAML FannyAML skrev:
. Men aja, som vanligt dryga och otrevliga svar i det här forumet ‍♀️
Men aja, som vanligt trådskapare som har köpt något jättedyrt utan att ens kolla vad köper, vill att någon annan ska betala för problemen och blir sura när de inte får medhåll i det här forumet...

• Gilla
  • Haha
K@tten och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.