Byggahus.se
För några dagar sedan upptäckte vi några rosa fläckar på betonggolvet i källaren och även lite på väggen. Huset är från 1925 och källaren är ej inredd (dock ligger klinker i vissa delar) och det är endast ett rum som "drabbats" av detta. Golvet är (antagligen) oisolerat och det finns fläckar/utfällningar sedan tidigare vilket jag antar beror på att det stiger upp fukt i betonggolvet.

Det här med rosa fläckar är dock något för oss okänt. Är det någon annan som råkat ut för liknande?

• Rosa fläckar på vitmålad källarvägg med skadad betonggolv vid hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • Betonggolv i källare med rosa fläckar vid övergång till klinkerbelagt område nära en vägg.
    Skapa konto
  • Rosa fläck på oisolerat betonggolv och vitmålad källarvägg som indikerar fuktskada.
    Skapa konto
Hallå, har också rosa fläckar i vår källare som du visar i dina bilder. Kom du fram till vad det beror på?
Mvh Jesper

Tyvärr inte. Jag gissar på att det är någon form av rödmögel. Har ännu inte behandlat det men har precis införskaffat Mögel-Fri och ska gå på med detta om ett par veckor. Det tar inte bort mögelfläckar men det dödar mögel.

Jag har även sett till att luftfuktigheten är under 50% i källaren, förhoppningsvis gör det svårt för möglet (om det nu är det) att sprida sig.

M Maledictus skrev:
Tyvärr inte. Jag gissar på att det är någon form av rödmögel. Har ännu inte behandlat det men har precis införskaffat Mögel-Fri och ska gå på med detta om ett par veckor. Det tar inte bort mögelfläckar men det dödar mögel.

Jag har även sett till att luftfuktigheten är under 50% i källaren, förhoppningsvis gör det svårt för möglet (om det nu är det) att sprida sig.
Fast om nu de röda fläckarna är mögel så sprider inte det sig på det viset..........Det finns mögelsporer i luften konstant som bara väntar på rätt förutsättningar att börja gro. De kan man ändå inte utrota. Så att spraya massa medel på sånt där är oftast helt verkningslöst. Tar man bort förutsättngarna till att sånt där startat så dör det av sig själv.

S Stefan1972 skrev:
Fast om nu de röda fläckarna är mögel så sprider inte det sig på det viset..........Det finns mögelsporer i luften konstant som bara väntar på rätt förutsättningar att börja gro. De kan man ändå inte utrota. Så att spraya massa medel på sånt där är oftast helt verkningslöst. Tar man bort förutsättngarna till att sånt där startat så dör det av sig själv.
Det har du nog rätt i. Det känns mer som en extra försäkring att spraya på medlet innan jag städar bort det.

M Maledictus skrev:
Det har du nog rätt i. Det känns mer som en extra försäkring att spraya på medlet innan jag städar bort det.
Det gör iallafall tillverkarna av medlet glada.:)

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hej! Har just dragit upp ett golv i ett förråd i vår källare och hittat liknande. Vad gjorde ni till sist?

Vi har renoverat ett av rummen där detta fanns i (en liten matkällare). Jag sprayade med Mögel-Fri två gånger. På väggen som var målad med kalkfärg borstade jag bort det värsta med en stålborste.

Efter det målades väggen med silikatfärg och jag lade klinker på golvet. Hittills har jag inte sett några tendenser till att det ska ha kommit tillbaka. Det är ju dock bara 10 månader sedan detta gjordes så framtiden får utvisa hur slutresultatet blir.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.