1 191 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Vettigt med gjutjärnsbadkar?
Vi sitter och funderar på det här med hur vettigt det är att installera ett nytt gjutjärnsbadkar på övervåningen i ett 30-talshus.
det jag mest är fundersam kring är själva vikten av ett sådant badkar som gärna väger en hel del. Som då skulle behöva ta sig upp för en trappa med 2 svängar.
CC30 blir ju ett givet krav eftersom det blir en hel del vikt på 4 små punkter när den väl är på plats...
Är det någon här som har någon erfarenhet av detta som kan säga ifall detta är en bra eller dålig idé?
det jag mest är fundersam kring är själva vikten av ett sådant badkar som gärna väger en hel del. Som då skulle behöva ta sig upp för en trappa med 2 svängar.
CC30 blir ju ett givet krav eftersom det blir en hel del vikt på 4 små punkter när den väl är på plats...
Är det någon här som har någon erfarenhet av detta som kan säga ifall detta är en bra eller dålig idé?
Jag har ett gjutjärnsbadkar på 130kg tomt, stående i mitt badrum på markplan. Skulle aldrig drömma om att lyfta upp det på övervåningen själv, då hade jag tagit in flytthjälp. Lyfte in det på 3 personer och det var svårt nog att ta sig från parkeringen, 40m grusgång och in genom 3 rum utan att repa det. När det väl står där uppe lär det knappast spela nån roll med 100kg extra.
Som badkar är det fantastiskt, stort, djupt och håller värmen bra.
Som badkar är det fantastiskt, stort, djupt och håller värmen bra.
Liknande trådar
-
Elda sly i kamin? Vettigt?
Ved, Pellets, Flis -
Hur bli av med "schaktmassor" till vettigt pris?
Grund & Markarbeten -
Hur laga i dörrfoder mot golv på ett vettigt sätt.
Fönster & Dörrar -
Är det vettigt att ha mer än en cirkulationspump?
Värme allmänt -
Duschväggar/duschhörn av bra kvalite till vettigt pris
Badrum