Byggahus.se
Y
Är det möjligt att koppla fler strömbrytare när det i dagsläget ser ut såhär? (Hoppas på tre med hjälp av en korsbrytare). Gula cirkeln är en lampa.

Schematisk illustration av elektrisk koppling med en strömbrytare, kopplingsdosa och en lampa markerad med gul cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lampa anges det

H håbbe1961 skrev:
En lampa anges det
sorry, såg inte det men den kan knappast lysa med den ritade kopplingen

Redigerat:
Ser mörkt ut ;)

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Trappkoppling

Schematisk illustration av en trappkoppling med två strömbrytare och elektriska ledningar.
Skapa konto

• Gilla
Marilu
  • Laddar…
Y
Jag utgick ifrån att jag inte behövde rita in netural till lampan då frågan gällde strömbrytare. 3 strömbrytare. Men ska rita om bilden.
Schematisk bild av elinstallation med kopplingsdosa och tre strömbrytare i olika färger samt en markerad neutral ledning.
Skapa konto

Redigerat:
Och där har du också klippt in hur man ska koppla tre st strömbrytare med en kors i mitten.
Nu behöver du ta reda på om befintlig trappkoppling är traditionell (svart och brun är mellantrådar) eller sparkopplad (svart och brun är fas och mellantråd, eller tvärtom)

Y
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och där har du också klippt in hur man ska koppla tre st strömbrytare med en kors i mitten.
Nu behöver du ta reda på om befintlig trappkoppling är traditionell (svart och brun är mellantrådar) eller sparkopplad (svart och brun är fas och mellantråd, eller tvärtom)
Hur tar jag reda på det?
Alla ändar är lösa idag likt på bild, där linjen slutar slutar mina ledare.
Jag tog bort ett några kablar, en armatur och tror en strömbrytare inför renovering. Det var några år sedan så jag minns inte längre.

Ja, du får leta vart dessa ledare tar vägen för de kan ju inte bara gå upp i rök sådär. Om du vet att du tog bort en strömbrytare som var trappkopplad mot denna lampa så kan man göra antagandet att brun eller svart är fast fas. Vilken som är vilken ser man på hur strömbrytaren är kopplad. Där kan du också finna att strömbrytaren sluter brun och svart och att tändtråden kommer från det okända till höger- Men jag kan inte göra sådana gissningar härifrån. Du har troligen en mellantråd och en tändtråd som inte används och borde dras ur, eventuellt efter att det kopplats om lite. Du måste leta upp den dosa som ledarna går till och se hur det är kopplat där.

Y
Elektriskt kopplingsschema med två ljusströmbrytare, två lampor och nätanslutningar.
Skapa konto

Kan detta fungera?

Ser så ut.
Men det hjälper dig inte. Du måste fortfarande ta reda på hur det är kopplat hos dig.
Och då du ska sätta två nya strömbrytare rekommenderar jag den traditionella trappkopplingen.

Y
Vilka fördelar är det med den traditionella?
Det skulle innebära att jag får riva bort all det befintliga och ersätta med nytt då extraledarna är klippta och sakerna är från dåtiden som inte matchar med nytt.

Jag har monterat strömbrytare nummer 2 enligt bild lånad av jontaa
och detta fungerar.
Elektrisk kopplingsschema med två strömbrytare och färgkodade ledningar i svart, brun och svartvit.
Skapa konto

Om man bortser behörighetsbiten, vore det olämpligt att komplettera med en korsbrytare?

Den traditionella trappkopplingen är enklare att förstå, orsakar vanligen inga magnetiska fält för fasen och tändtråden har bara en väg att gå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sparkoppling.291395/

Y Yrrol skrev:
Det skulle innebära att jag får riva bort all det befintliga och ersätta med nytt då extraledarna är klippta och sakerna är från dåtiden som inte matchar med nytt.
Om jag läser mellan raderna här så har du en utanpåliggande installation med kablar? Det är första gången det nämns. Det är alltid bra att veta alla förutsättningar för att kunna ge ett relevant och tillämpbart svar. Jag vet heller ingenting om din byggnad och hur ledningarna fysiskt är förlagda i relation till kopplingsdosor, strömbrytare och lampor, och kabelavstånd. Så min allmänna rekommendation står kvar.

Har du 100% identifierat de tre ledarna från höger? Vad svart och brun är för något? Och tändtråden från höger, är den bortkopplad nu, eller går den till en annan lampa? Då har du alltså en ensam kopplingsdosa, en strömbrytare och en lampa. Jag ser inga principiellt inga problem att utföra en traditionell trappkoppling med tre strömbrytare. De praktiska problemen med detta ser jag ju inte.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.