Byggahus.se
Bor i Jämtland och det har ju kommit rejält med snö de senaste två veckorna. Snön har rasat en gång på framsidan. Inget alls på baksidan. Nu snöar det igen. Jag ser att det är is i stuprännorna. Vi hade läckage in i huset för några år sedan när det var så här mycket snö pga isen som smälte under snön och sen letade sig in under skruvarna i ett snörasskydd. Men taket är bytt sedan dess (utan snörasskydd denna gång) och förhoppningsvis händer inte det igen. Nu börjar det gå mot 0 grader ute. Ska jag hoppas att snön far av sig själv eller är det dags att skotta? Man vill ju inte vakna av att taket rasar in Skottar ni era tak?

Beror ju helt på, men ett hus ska ju vara byggt för att klara snölasten. Har man typ ett brotak som sticker ut kan det ju vara bra att skotta så det inte går sönder när all annan snö trycker på från taket.

Ja, man hoppas ju att det är byggt för det. Men känns lite nojigt när det är så galet mycket snö Jag har ett "vanligt" tak.

S
Hur fungerar detta med dimentionering av tak, räknar man med ett jämnt lager snö på hela taket då? Krafterna blir ju helt annat än man tex har 1 m snö på ena sidan och inget på den andra, nu är det kanske inte så vanligt men det kan väl hända? Jag bara spånar lite nu

• Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur mycket snö du har på ditt tak, men det kan vara lämpligt att skotta även andra sidan om snön har åkt av från ena sidan då det blir en snedbelastning på takstolarna.

N NoOne2k skrev:
Nu vet jag inte hur mycket snö du har på ditt tak, men det kan vara lämpligt att skotta även andra sidan om snön har åkt av från ena sidan då det blir en snedbelastning på takstolarna.
Ja, sant. All snö åkte dock inte av och nu har det fortsatt snöa och blåsa så det är nog ganska likvärdigt på båda sidor.

Vi skottar vårat tak om det samlas mycket i hörnen (huset ser ut som ett T). Samlas lätt där när det drevar samtidigt, då kan det bli över 1 m i hörnet och då känns det bättre att skotta. Tar dock inte mer än där det drevat som mest, lite snö får ju taket hålla.

S Screew skrev:
Hur fungerar detta med dimentionering av tak, räknar man med ett jämnt lager snö på hela taket då? Krafterna blir ju helt annat än man tex har 1 m snö på ena sidan och inget på den andra, nu är det kanske inte så vanligt men det kan väl hända? Jag bara spånar lite nu
När man dimensionerar exempelvis sadeltak för snölast ska man ta hänsyn till viss snödrift. Att dimensionera för full snölast på ena sidan och ingen på andra sidan är inget normen anger. Nedan, formfaktorer för snölast på sadeltak enligt EKS 11.
Diagram över formfaktorer för snölast på sadeltak och illustration av lastfördelning.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
S
B bossespecial skrev:
När man dimensionerar exempelvis sadeltak för snölast ska man ta hänsyn till viss snödrift. Att dimensionera för full snölast på ena sidan och ingen på andra sidan är inget normen anger. Nedan, formfaktorer för snölast på sadeltak enligt EKS 11.
[bild]
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag! Tack!

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Förut när jag hade eternittak så hyvlade jag av snön pga ta ner det kontrollerat.
Annars kunde det samla hela vintern och när det blev plusgrader kunde det fara när som helst.
Lät som hela huset bröts på mitten när det for.

Nu har jag ett sandat plåttak och hyvlar bara ner när huven för köksfläkten "försvinner" det har jag som mått på att det är dags att ta ner :)

Man får inget på försäkring om taket rasar in pga man låter hela vinterns snö ligga.

En liten anekdot:
Vintern 2009 - 2010 snöade det mycket i Göteborg.
På vår gata i Påvelund, hade alla likadana hus och garage med platta, låglutande tak.
Den ena grannen efter den andra, och jag också, gav sig upp på garagetaket och skottade och borstade ner snön från plåttaket.
Utom en granne, som skrattade överlägset åt oss och vårt ängsliga agerande.
En dag senare var även denna granne uppe och skottade på garaget.
En av takets balkar hade knäckts, och han skrattade inte överlägset längre.
Grannen var professor i trä- och betongbyggnadsteknik på Chalmers :geek:
Garagets takbalkar var ursågade där de vilade på väggarnas bärlinor, och en hade alltså spruckit så här:
Schematisk bild som visar en sprucken takbalk med en röd linje som markerar sprickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda linjen är hur takbalken sprack.

• Gilla
Niq
  • Laddar…
Rickard.
När det ser ut som på bilden på garaget brukar jag vilja kara av det värsta medans det fortfarande är förhållandevis enkelt. Sadeltaket på villan låter jag vara för det mesta men kan bli lite detaljskottning om det behövs, t ex om det blir stora överhäng.

• Snöskottning framför garage med tjocka snödrivor och ett snötäckt sadeltak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Jag rinde faktiskt om pratade med derome i veckan. De levererade mina takstolar för 2 år sedan. Anledningen till samtalet är att vi tenderar att få väldigt ojämn snömängd på sadeltakets sidor.

De meddelade att de testar takstolarna med 100 % last på ena sidan och 20% på andra.

Tack för alla svar! Jag hade tur att i princip allt for av i torsdags när det var 1 plusgrad. Nu är det minusgrader igen och ny snö på taket men jag kan nog andas ett tag till innan det blir att fundera på skottning av mitt tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.