Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan inte snyta nya lagar ur näsan heller utan det tar några veckor att se till att de blir juridiskt rätt formulerade och få dem genom riksdagen.
Först så har man väl redan visat att man kan få genom en lag hur snabbt som helst.

Sedan så finns ju redan möjligheten med smittskyddspeng så tvivlar på ett det behövs någon ny lag.

Det som däremot behövs är viljan att ta krafttag mot smittan och den saknades.

Fairlane Fairlane skrev:
Intressant det här med att Sverige ligger på plats 22 av 220 "länder" vad gäller döda i förhållande till folkmängd och vi borde gjort som Norge.
Norge ligger på plats 106 i samma lista, dvs det finns 114 "länder" som är bättre än Norge. Varför ska vi titta på Norge?
Är det inte vettigare att titta på Grönland eller något annat av "länderna" som klarat sig bättre?

Norge och Sverige är rätt lika varandra i många avseenden och fick in smittan ungefär samtidigt.

Grönland är det inte.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Först så har man väl redan visat att man kan få genom en lag hur snabbt som helst.

Sedan så finns ju redan möjligheten med smittskyddspeng så tvivlar på ett det behövs någon ny lag.

Det som däremot behövs är viljan att ta krafttag mot smittan och den saknades.
Nej, man kan inte få igenom en lag hur snabbt som helst.

Smittskyddspeng kan endast betalas till de som är smittsamma, inte till de som eventuellt kan tänkas vara det. Smittskyddspeng är inte 100 % av inkomsten.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Den finns som du säger, om än på en betydligt lägre nivå, 80% men max 810 kr/dag.

Kraven för att få smittskyddspeng är som du vet:
Du kan få smittbärarpenning om du måste avstå från att arbeta och går miste om inkomst på grund av något av följande skäl:

• En läkare har beslutat att du inte får arbeta på grund av du är smittad eller kan vara smittad av en allmänfarlig sjukdom.
  • Du ska till en läkare för att utreda om du har en smittsam sjukdom.
  • Du har en sjukdom, en smitta, ett sår eller annan skada som gör att du inte får hantera livsmedel.
Du måste ha ett läkarintyg som visar att du inte får arbeta på grund av risken för smitta.

Är det ditt förslag för framtiden att smittskyddspengens belopp ska öka till 100% och utan tak, samt att man ska kunna få det utan läkarintyg.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Norge och Sverige är rätt lika varandra i många avseenden
Kan vi fördjupa oss lite här? Är detta verkligen sant? Vi känner oss rätt lika norrbaggarna sett till kultur, men är vi verkligen lika i avseenden som är relevanta för smittspridning?

1. Utlandsresor till Gardemoen vs Arlanda december till Mars 2019-2020?
2. Ser arbetsmarknaden likadan ut med avseende på möjligheter att gå hem när man är sjuk (alla kan gå hem, men har man råd att göra det?)
3. Språkproblem, tilltro till myndigheter (givet kopplat till invandring)
4. Åldringsvård - här vet vi att det fungerar annorlunda.

Har inte svaret på ovanstående. Jag tror det finns fler saker som borde utvärderas som relevanta eller inte. Magkänslan säger att våra länder i avseenden som är relevanta för smittspridning inte är så lika som man kan tro.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kan vi fördjupa oss lite här? Är detta verkligen sant? Vi känner oss rätt lika norrbaggarna sett till kultur, men är vi verkligen lika i avseenden som är relevanta för smittspridning?

1. Utlandsresor till Gardemoen vs Arlanda december till Mars 2019-2020?
2. Ser arbetsmarknaden likadan ut med avseende på möjligheter att gå hem när man är sjuk (alla kan gå hem, men har man råd att göra det?)
3. Språkproblem, tilltro till myndigheter (givet kopplat till invandring)
4. Åldringsvård - här vet vi att det fungerar annorlunda.

Har inte svaret på ovanstående. Jag tror det finns fler saker som borde utvärderas som relevanta eller inte. Magkänslan säger att våra länder i avseenden som är relevanta för smittspridning inte är så lika som man kan tro.
Helt ovetenskapligt har min uppfattning alltid varit att Norge är Precis som Sverige, fast för kanske 30 år sedan. På senare tid har de börjat komma ikapp oss, så skillnaden är inte så markant längre. Så jämför Sverige idag med förr så har vi svaret.

1. Grävde jag lite i under gårdagen, men kom inte till botten i den frågan. Statistik finns naturligtvis någonstans, så det går att ta reda på. Norge har ferie v 7 till 9, samma som Sverige. De har bättre råd än oss att resa, men kanske mindre behov då de har egna fjäll i större utsträckning.
2. Generellt är ju norrbaggarna som alla vet rikare än oss. Kanske större andel "sjuknärvaro" pga ännu mer plikttrogna än oss. Kanske inte lika mycket arbeten som kan utföras hemifrån utan mera "hands on" typ bönder, fast dessa arbetar ju iofs alltid hemma. Min uppfattning är att gig ekonomin inte är lika utbredd i Norge. I norska vården är det väl förövrigt bara svenskar som jobbar numera.
3. Inte samma mängd språkproblem och hög tilltro till myndigheter (mindre invandring, inte många stora områden som är socialt utsatta som i Sverige)
4. Vet ej, men det har vi väl avhandlat tidigare i den här och andra trådar

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Norge och Sverige är rätt lika varandra i många avseenden och fick in smittan ungefär samtidigt.

Grönland är det inte.
Vad har det med saken att göra?
Om du ska ta hänsyn till sådana detaljer så ska ju inte Sverige jämföras med Grönland eller andra länder som Grönland och då faller ju hela din argumentation att Sverige är på plats 20 av 220. Då blir det ju snarare "Sverige är på plats 20 av 40"

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den finns som du säger, om än på en betydligt lägre nivå, 80% men max 810 kr/dag.

Kraven för att få smittskyddspeng är som du vet:
Du kan få smittbärarpenning om du måste avstå från att arbeta och går miste om inkomst på grund av något av följande skäl:

• En läkare har beslutat att du inte får arbeta på grund av du är smittad eller kan vara smittad av en allmänfarlig sjukdom.
  • Du ska till en läkare för att utreda om du har en smittsam sjukdom.
  • Du har en sjukdom, en smitta, ett sår eller annan skada som gör att du inte får hantera livsmedel.
Du måste ha ett läkarintyg som visar att du inte får arbeta på grund av risken för smitta.

Är det ditt förslag för framtiden att smittskyddspengens belopp ska öka till 100% och utan tak, samt att man ska kunna få det utan läkarintyg.

Tegnell är läkare. Han kan då besluta att hemvändande från sportlovet kan vara smittade av en allmänfarlig sjukdom och skall isoleras,

Om man tror det skulle var problematisk med 100% så får man väl ta 80% istället.

Det här är i mitt tycken en ganska meningslös diskussion om detaljer där ena sida alltid skall föra i bevis att "det hade inte gått" Klart det går om man har viljan. Det är ju den som har saknats. Tegnell var inte det minsta orolig för att få in smittan i landet. Han var helt övertygad om att vi skulle kunna spåra ner den och hålla den isolerad.

A
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell är läkare. Han kan då besluta att hemvändande från sportlovet kan vara smittade av en allmänfarlig sjukdom och skall isoleras,

Om man tror det skulle var problematisk med 100% så får man väl ta 80% istället.

Det här är i mitt tycken en ganska meningslös diskussion om detaljer där ena sida alltid skall föra i bevis att "det hade inte gått" Klart det går om man har viljan. Det är ju den som har saknats. Tegnell var inte det minsta orolig för att få in smittan i landet. Han var helt övertygad om att vi skulle kunna spåra ner den och hålla den isolerad.
Han hade säkert kunnat besluta det, dock behövt bryta några lagar (grundlagen?) i processen och sen kanske blivit åtalad och dömd men vad gör väl det.

Lagen var inte hindrade när det beslutades om det olagliga besöksstoppet på äldreboenden så varför inte.
Lagar är till för att brytas, precis som rekommendationer, väl?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har det med saken att göra?
Om du ska ta hänsyn till sådana detaljer så ska ju inte Sverige jämföras med Grönland eller andra länder som Grönland och då faller ju hela din argumentation att Sverige är på plats 20 av 220. Då blir det ju snarare "Sverige är på plats 20 av 40"

Eller på klart sista plats i norden.

Jag har inga detaljer om varför tex Belgien och Spanien misslyckats med det rättfärdigar inte Sverige misslyckande.

Jag har noga följt Sveriges åtgärder genom hela pandemin och haft kritiskt uppfattning till FHMs beslut i såväl munskyddsfrågan, asymptomatisk smittspridning, reseavrådan, karantän, skolöppet , besöksförbud mm

Man har gjort för lite och för sent i stort sett allt. Då är det inte konstig att vi är där vi är.

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Dina ständiga hugg på Tegnell är rätt tröttsamma, man undrar ju om du känner honom privat. Kolla vad han gjorde under Ebola utbrottet så kanske du respekterar honom lite mer...
Om man skall beskriva hur det var i den riktiga verkligheten så var det så att man jobbade med smittspårningen innan man visste hur spridd smittan redan var. Åter igen, så var det många som drog hem det under sportlovet, därav drabbades Sthlm hårt och tidigt.
Har du verkligen inte hört talas om det tidigare?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Han hade säkert kunnat besluta det, dock behövt bryta några lagar (grundlagen?) i processen och sen kanske blivit åtalad och dömd men vad gör väl det.

Lagen var inte hindrade när det beslutades om det olagliga besöksstoppet på äldreboenden så varför inte.
Lagar är till för att brytas, precis som rekommendationer, väl?
Nej vill man inte så går det inte.

Man kan inte vet om något gått att göra innan man har försökt.

Regeringen har redan visat att det går att stifta nya lagar snabbt om det behövs. Allt måste heller inte vara tvingande. Människor är oftast förståndiga och skulle till stor del ha följt en uppmaning om den kommit.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Upp till taket antar jag? Annars får man ju lite svårt att motivera varför man just ska ha mycket mer för den här sjukdomen jämfört med andra. Eller så får man höja för alla.
Visst kan man ju argumentera för att det har ju är en pandemi, men man får trots allt hålla sig till vad man visste i februari/mars när man ska diskutera vad man gjorde för fel. Ananrs är det mer en diskussion om hur man gör bättre nästa gång.

Ulltand Ulltand skrev:
Det här är i mitt tycken en ganska meningslös diskussion om detaljer där ena sida alltid skall föra i bevis att "det hade inte gått"
Ja, eller att den ena sidan i sin iver att rädda liv har obegränsat med pengar och är beredda att offra liv.
Ja väldigt många har dött, vilket är trist. Väldigt många av de som dött med Covid-19 hade inte varit i livet idag, oavsett, men såkalrt hade också många varit det. Många överlevde inte under tidig vår när en person i samma läge idag skulle överleva för att vården har lärt sig mer.
Vi ser också hur samtalen till BRIS ökar. Det är allt ifrån allmän oro om pandemi till rädsla att föräldrarna dricker och/eller slåss. Många barn bönar och ber om att hålla skolan öppen för det är deras oas. Ena sidan skiter fullständigt i barnen och säger "stäng skolan så räddar vi livet på X så hen kan dö 6 månader senare istället".
Vi ser att barn slutar med idrott när idrottshallar etc tvingas stänga. Många av dessa barn kommer tillbaks till idrotten när det drar igång igen, men många för inte det. Det riskerar att slå på folkhälsan, men det skiter den ena gruppen i, i sin iver att låta X leva några månader längre.

Jag är fullständigt medveten om att det var provokativt det jag skrev, men vi är några som försöker visa på att det finns många faktorer att ta hänsyn till, medan andra bara kan se en sak.

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 9 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har noga följt Sveriges åtgärder genom hela pandemin och haft kritiskt uppfattning till FHMs beslut i såväl munskyddsfrågan, asymptomatisk smittspridning, reseavrådan, karantän, skolöppet , besöksförbud mm
Ofan. Det måste jag ha missat.

• Gilla
  • Haha
bakterie och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
1. Grävde jag lite i under gårdagen, men kom inte till botten i den frågan. Statistik finns naturligtvis någonstans, så det går att ta reda på. Norge har ferie v 7 till 9, samma som Sverige. De har bättre råd än oss att resa, men kanske mindre behov då de har egna fjäll i större utsträckning.
Denna handlar ju också om i vilken utsträckning andar länders medborgare reser till Norge. Inte bara i vilken utsträckning landets egna medborgare reser till och från landet. Ser man till antalet passagerare som passerar flygplatsen och jämför Gardermoen med Arlanda så är det i storleksordningen dubbelt så många passagerare på Arlanda. Det kan man tänka sig har signifikant inverkan på vad som hände både före och efter sportlovet.

P Pin skrev:
2. Generellt är ju norrbaggarna som alla vet rikare än oss. Kanske större andel "sjuknärvaro" pga ännu mer plikttrogna än oss. Kanske inte lika mycket arbeten som kan utföras hemifrån utan mera "hands on" typ bönder, fast dessa arbetar ju iofs alltid hemma. Min uppfattning är att gig ekonomin inte är lika utbredd i Norge. I norska vården är det väl förövrigt bara svenskar som jobbar numera.
Vi har ju säkerligen likartade arbeten att utföra i våra länder. Frågan är kanske snarare om arbetsvillkoren är lika. Här uppfattar jag att vi har stora grupper låginkomstagare, kanske timanställda utan fast anst som endast med svårighet kan välja att stanna hemma när man är lite risig.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.