Hej
Byggde en säng, tänkte bara ge lite inspiration till de som går i liknande tankar...
skruvade ihop lite bräder, 45*45 och bredare intill väggen, uppe för att sängen skulle gå att ställa upp i ca 60 grader.
Träramen nervid är lite mindre för slippa ta bort/såga bort för golvlisterna.
köpte två skolådor från Ikea och integrerade vid fotänden.
Skruvade en playwood i ramen, mot vägen och monterade skenor för trådbackar.
Intressant... Vad där resten av utrymmet under sängen tänkt att användas till? Nu ser det lite omständligt ut att behöva lyfta sängen och sedan dra fram trådbackarna för att komma åt.
Hej
Jag tycker inte det är så omständigt att lyfta på sängen(madrassen). Den sitter i gångjärn bara att lyfta till typ 45 grader. Sen ska jag sätta någon form av hasp eller gas/fjäder dämpare. På bilden har jag satt upp madrassen på en lostock. När väl madrassen är uppställd så är det bara att dra ut trådbackarna som vanligt.
resterande utrymme är till väskor. Har typ packade jakt kläder, klätterutrustning osv..
Har funderat på något liknande men skulle vilja ha sängen ända in till väggen och ändå kunna lyfta den enkelt.
Fast skåpen/lådorna borde sitta i ytterkant så man kan dra ut dem utan att lyfta på sängen och flytta på väskorna.
Väskorna kan ligga bakom lådorna?
[
Såhär byggde jag till sonen. Två fack med trådbackar och en stor låda.
Har du någon tydligare beskrivning på ditt bygge? Tänkt göra liknande. Tonåringen hamstrar flytta hemifrån prylar i sitt sovrum med snedtak och 5kvm golvyta
När vi skulle få in lite förvaringsutrymme på grabbens rum, så använde jag mig av Ikeas köksskåp med lådor. Byggde en enkel ram till skåpstommarna och lade sängen ovanpå.
#10, #11:
Har ingen ordentlig ritning dessvärre - vi byggde lite på känn.
Hjulen är ottomanrullar från Claes Ohlson. Jag tror vi satte 7 eller 9 under varje lådenhet för att det skulle rulla bra.
Backställningarna är IKEAs höga variant som vi delade på mitten.