27 165 läst · 79 svar
27k läst
79 svar
Grannens skorsten nära mitt Ftx intag
Både dina, mina och andras inlägg är raderade. Förmodligen mycket mer för att vi inte kunde hålla diskussionen på en civiliserad nivå, än vad som faktiskt avhandlades.
Om alla vi som modererats, åtminstone till en del, ser på vår egen skuld och försöker lära oss att bete oss lite smidigare får vi nog både diskutera eldning och annat utan att någon lägger sig i.
Om alla vi som modererats, åtminstone till en del, ser på vår egen skuld och försöker lära oss att bete oss lite smidigare får vi nog både diskutera eldning och annat utan att någon lägger sig i.
Det finns en forumdel, "Miljö och Hälsa", där det nog är helt okej med dessa diskussioner.F FruNilsson skrev:Visst är det intressant att admin raderat mina inlägg utan att meddela varför. Toxikologi och hälsofrågor får inte får föras fram i detta forum som de facto dräller av tips om hur man ska kringå lagen. Samtidigt som WHO uppskattar att ca 7 miljoner människor dör varje år av exponering för fina partiklar i förorenad luft som leder till "diseases such as stroke, heart disease, lung cancer, chronic obstructive pulmonary diseases and respiratory infections, including pneumonia." WHO Global Ambient Air Quality Database (update 2018).
Off topic kring toxicologforum med mindre text för att lättare kunna ignoreras av de som inte vill läsa:
Jag tyckte nog att en del av inläggen kring giftighet tenderade till raljerande "wall of text".,
Det är bättre att hålla ovidkommande stora analyser "korståg" i egna forumtrådar och inte ge sig in i andras
Det gäller allt från om man ska vattna gräsmattan med kommunalt vatten under torka eller asbets.
Sen är det här forumet mer omodererat än exv flashback och för det mesta tillåts väldigt mycket.
Admin för inte heller vendettor utan jag har fått inlägg raderade och/eller tillsägningar utan att för den delen tappa rätten att skriva på forumet.-
Det är en förmån att få skriva på ett forum. Inte en rättighet.
Speciellt inte om det är gratis
Vill man skriva vad man vill står det en fritt att starta en blogg
(Och lika fritt står det en att om man blir less på en person ignorera dennas inlägg)
För att hålla mig on topic:
Det är SÅ underbart att läsa om folk som faktiskt pratar med grannarna
Det är ju en utmaning att man har ett gammalt skorsstenssystem som förr användes för rökgaser. Som nu återanvänds till helt olika saker. FTX aggreggat har ju med fördel intaget på en lägre nivå än omkringliggande skorsstenar. Mitt är exv på kortsiddan av huset. Har ett par grannar som eldar mycket och med lätt fuktig ved. Kan störas utomhus men FTX verkar dels ligga lågt nog att inte få in större mängder. Och sen verkar filtrena fungera
Det är ju uppenbart att en lösning behövs. Jag skulle nog rekommendera att man flyttar ner FTX friskluftinntag till en ny plats på taket. Med fördel så långt ner som möjligt. Detta bör lösa större delen av problemet. Speciellt om det är fler grannar som eldar framöver.
Jag tyckte nog att en del av inläggen kring giftighet tenderade till raljerande "wall of text".,
Det är bättre att hålla ovidkommande stora analyser "korståg" i egna forumtrådar och inte ge sig in i andras
Det gäller allt från om man ska vattna gräsmattan med kommunalt vatten under torka eller asbets.
Sen är det här forumet mer omodererat än exv flashback och för det mesta tillåts väldigt mycket.
Admin för inte heller vendettor utan jag har fått inlägg raderade och/eller tillsägningar utan att för den delen tappa rätten att skriva på forumet.-
Det är en förmån att få skriva på ett forum. Inte en rättighet.
Speciellt inte om det är gratis
Vill man skriva vad man vill står det en fritt att starta en blogg
(Och lika fritt står det en att om man blir less på en person ignorera dennas inlägg)
För att hålla mig on topic:
Det är SÅ underbart att läsa om folk som faktiskt pratar med grannarna
Det är ju en utmaning att man har ett gammalt skorsstenssystem som förr användes för rökgaser. Som nu återanvänds till helt olika saker. FTX aggreggat har ju med fördel intaget på en lägre nivå än omkringliggande skorsstenar. Mitt är exv på kortsiddan av huset. Har ett par grannar som eldar mycket och med lätt fuktig ved. Kan störas utomhus men FTX verkar dels ligga lågt nog att inte få in större mängder. Och sen verkar filtrena fungera
Det är ju uppenbart att en lösning behövs. Jag skulle nog rekommendera att man flyttar ner FTX friskluftinntag till en ny plats på taket. Med fördel så långt ner som möjligt. Detta bör lösa större delen av problemet. Speciellt om det är fler grannar som eldar framöver.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om vedeldning och cancer till en egen tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedeldning-och-cancer.403894/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedeldning-och-cancer.403894/
Liknande trådar
-
Flytta takstol pga. nära avstånd till premodulskorsten
Byggmaterial & Byggteknik -
Grannens plank är nära/på vår tomt, medgivande från tidigare ägare saknas.
Bygglov -
Hur få grön oas fastän grannens hus är högt och nära tomtgräns?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur nära skorstenen vågar jag ställa ett köksskåp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Grannens garage byggt för nära tomtgräns, vad gäller schaktning på min tomt?
Juridik