25 386 läst · 308 svar
25k läst
308 svar
Vad är felet?
Det finns ju som sagts tidigare två skolor här, med rumsgivare så blir framtida felsökning enklare, precis som att ha flera säkringar i elcentralen.tommib skrev:
Ett instrypt system är säkert underbart när det väl fungerar, men det verkar inte vara ”allmän kunskap” att utföra hos en röris som bara rör till det...
Och felsökningen verkar vara en mardröm.
Hänger inte med i din felsökning, bara läsa allas bekymmer som kommer in på BH med termodon och relercentraler, utan dessa raka rör och inget annat. Klart det måste var en röris som vet hur hen ska göra.H hackatall skrev:
Ett system utan termostater/ställdon är ju självklart ett icke komplett system tycker jag.
Gör man det korrekt så är det sällan med problem.
Men kräver gärna en stor arbetstank.
Gör man det korrekt så är det sällan med problem.
Men kräver gärna en stor arbetstank.
Shunten bör se ut som nedan. Styrventilen kan vara en termostatventil med en kapillärrörsgivare som fästs på röret efter pumpen, innan det går vidare till fördelaren. Men det optimala är om man använder värmepumpens reglering för en extra värmekrets. Då monterar man ett elektriskt ställdon på styrventilen istället, och ev byter ut den till en trevägsventil. I den här lösningen bibehålls flödet i golvslingorna oavsett om styrventilen stänger. På så sätt kan man hålla en jämnare temperatur och det blir inte så stor skillnad på tillopp och retur.R Rimfrost1234 skrev:
Som det ser ut nu så kan det inte fungera. Dessutom kommer varmt vatten att cirkulera tillbaks till värmepumpen om termostatventilen är stängd vilket gör att det kommer att störa värmedriften.
Det finns färdiga shuntlösningar att köpa, så man behöver inte bygga ihop något själv.

Redigerat:
I det här fallet är ju framledningstempen från värmepumpen alldeles för hög och cirkulation alldeles för låg i alla slingor. På vilket sätt skulle det vara lättare att felsöka om det satt automatiska ställdon på alla slingor?H hackatall skrev:
På vilket sätt är det lättare att felsöka? Slingorna ska ju vara instrypta i alla fall. De allra flesta ställdon som jag har sett är on/off så jag ser inte varför det skulle göra något lättare. Däremot tillför de komplexitet.H hackatall skrev:Det finns ju som sagts tidigare två skolor här, med rumsgivare så blir framtida felsökning enklare, precis som att ha flera säkringar i elcentralen.
Ett instrypt system är säkert underbart när det väl fungerar, men det verkar inte vara ”allmän kunskap” att utföra hos en röris som bara rör till det...
Och felsökningen verkar vara en mardröm.
Det med komplett får stå för dig. Oavsett konstruktion och montage av olika detaljer, så är det funktionen som bestämmer om ett system är komplett eller inte. Så där får du nog tänka om med komplett eller inte, att ha egna förutfattade meningar om något ska man nog säga kanske med andra ord.TotalControl skrev:
Ett värmesystem för mig är komplett när jag kan bestämma temperaturen i varje rum från dag till dag om jag så vill.J jonaserik skrev:
Eller att temperaturen håller sig på inställda 21oC i dotterns rum fast hon och lillasystern sitter och spelar Playstation en hel dag med dörren stängt. Även kunna ställa termostaten på 17oC inför sovdags, kanske vädra en stund så det blir riktigt svalt och skönt inför sova utan att radiatorn gasar för fullt.
I torsdags visste jag att de skulle vara frusna efter snölek. Drog upp rummen till 23oC med termostat.
När vi meckade julmat här i julas så var termostat lampan släckt så gott som hela dagen in på kvällen i vardagsrum/kök på 64m2 .
Kollade VP loggen. Den hade stått still i +3h utöver sin vanliga cykel.
När jag aktivt vill kyla rummen även när värmebehov föreligger så sänker jag termostaten till 1oC under konvektorns termostat så jag inte värmer och kyler samtidigt.
När jag kan göra allt det ovan då tycker jag det är komplett.
Hur gör du om du vill ha 17oC i sovrummet för natten och 21oC på dagen? Åker IR pickan och el tejpen fram då? Eller du nöjer kanske dig med ditt statiska?
Det ska naturligtvis vara en shunt på GV, när det t.ex uppstår nåt avvikande på ett rum (en eller flera slingor) så kan man börja felsökningen på de komponenter som hör till det rummet utan att pilla på nåt annat.useless skrev:
Uppstår det däremot något avvikande i hela huset så kommer man inte behöva kika på termostaterna och flödet över GV då det är ett eget sekundärt system.
Då kan kan tidigare gå på grundproblemet som oftast har med värmekällan (det primära systemet) och dess komponenter att göra.
Om det sen är en värmepump eller vedpanna kvittar.
Voilà: enklare felsökning.
Ja, men det låter ju exakt som hos oss!!!useless skrev:
Växelventilen sitter inne i värmepumpen och styr värmen från kompressorn till antingen varmvattenberedaren eller värmesystemet. Om den inte funkar som det ska brukar symptomen bli att värmepumpen ser ut att göra varmvatten mest hela tiden, det tar tid att värma varmvattnet och temperaturen i värmesystemet blir onormalt hög.
Är det dessutom någon styrning av cirkulationen så att den är sämre när värmepumpen gör varmvatten så kan det påverka ytterligare.
Jag tar med mig detta tills i morgon. Iom att vi har varmt inne så får röris ledigt idag.
Jag tar med mig detta i min fortsatta dialog med rörmokaren. Känns så trist att han inte verkar förstå att problemet ligger hos dem, alternativt att han vägrar erkänna att de gjort fel... Som tur är, har jag mina foton på hur det ser ut, inför konfrontationen. Tack för att du förklarade! <3L lordi skrev:Shunten bör se ut som nedan. Styrventilen kan vara en termostatventil med en kapillärrörsgivare som fästs på röret efter pumpen, innan det går vidare till fördelaren. Men det optimala är om man använder värmepumpens reglering för en extra värmekrets. Då monterar man ett elektriskt ställdon på styrventilen istället, och ev byter ut den till en trevägsventil. I den här lösningen bibehålls flödet i golvslingorna oavsett om styrventilen stänger. På så sätt kan man hålla en jämnare temperatur och det blir inte så stor skillnad på tillopp och retur.
Som det ser ut nu så kan det inte fungera. Dessutom kommer varmt vatten att cirkulera tillbaks till värmepumpen om termostatventilen är stängd vilket gör att det kommer att störa värmedriften.
Det finns färdiga shuntlösningar att köpa, så man behöver inte bygga ihop något själv.
[bild]
Nu har det här %$#@#$systemet gått i två dygn. Med värme mer än vi velat ha, fast jag har inte vågat röra något av rädsla för att det ska ge upp. Obehagligt varma golv. Men när det nu är -28 grader ute, slutar det att värma golven och går ALL IN på radiatorerna uppe.
Känns som en klen tröst att det kommer en shunt i morgon. Varför ger det upp nu???
Om ni visste vad jag ångrar mig. Jag vill inte bo här längre.

Känns som en klen tröst att det kommer en shunt i morgon. Varför ger det upp nu???
Om ni visste vad jag ångrar mig. Jag vill inte bo här längre.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Du ska nog inte underskatta trösten som shuntgruppen ska ge. Det är ju den stora pusselbiten som saknas i ditt system. Håll ut!