Byggahus.se
Då är det kanske lättare nu när jag vet vad jag ska söka efter :crysmile::seenoevil:

Tack

E El-Löken66 skrev:
Stolptrafo:
[bild]
Kiosk:
[bild]

Betongstationer kommer allt mer men troligen inte hos dig:
[bild]

Och så här kan en nätstation i stadsmiljö med 3x1200kVA trafos se ut:

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Och 40A är ok?

E elmont skrev:
Det minsta jag skulle dra är en 5g2,5 mm2 och 16A, man vill ju ha möjligheten att köra på ren elvärme om/när värmepumpen lägger av.
OAVSETT allt annat så byt ut säkringen till en huvudbrytare
[länk]

Ja den tål 40A det duger fullgott, även med en som "bara" tål 25 A att det blev just 40 A beror på att det var den första jag hittade och prisskillnaden mellan en 25 och 40 A inte är nått som skulle sänka dig ekonomiskt.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ok (y)

Det skulle inte vara allt för svårt att förlägga ny kabel eftersom huset står på plint samt att det går kabelkanaler från säkringsskåpet till under huset. Sedan kommer kabeln till BVP upp precis vid ett rör genom golvet.

Öppet säkringsskåp med kablar och säkringsautomater monterade på vägg med kabelkanal nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under hus på plint med kabelkanaler, rör och isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto

E elmont skrev:
Ja den tål 40A det duger fullgott, även med en som "bara" tål 25 A att det blev just 40 A beror på att det var den första jag hittade och prisskillnaden mellan en 25 och 40 A inte är nått som skulle sänka dig ekonomiskt.

Man får spänningsfall av för klena kablar så byt till 2,5 mm2 så kanske problemet löser sig. Jag hade bytt till spis/ugn med. Det är väl 6 mm² in i centralen?

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Den här är både matningen från Tranfkiosken till mätarskåpet och från plåtskåpet och in till kåken

Elledning märkt med "CAROL SUPER VU-TRON" går in i ett metallskåp.
Skapa konto

Närbild på en elektrisk kabel märkt med "N1XV-U 4G10 0,6/1kV".
Skapa konto

B big mike skrev:
Man får spänningsfall av för klena kablar så byt till 2,5 mm2 så kanske problemet löser sig. Jag hade bytt till spis/ugn med. Det är väl 6 mm² in i centralen?

Ja menade minst 6 mm² till den centralen du visat på bild, är det 4g10 dit så är det ju ok så långt.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
pallade inte läsa igenom tråden, svaret ligger säkert redan i den men kortfattat kan man säga att arean och längd spelar ingen roll om man inte vet förimpedansen. Dina matningsskenor i Biltema-centralen kan lika gärna vara underdimensionerade för lasten som den betjänar. Svajande belysning kan tyda på störning i anläggning mot jord eller fas men även på fasförskjutningen är för hög. Låna ett el-kvalite-mätare och mät en vecka, kostar en 500kr så ser du vad som sker och rapporten kan du lämna till en riktig elektriker som kan komma med en åtgärd istället för att vi ska spekulera här.

lycka till!

E esmeralda22 skrev:
pallade inte läsa igenom tråden, svaret ligger säkert redan i den men kortfattat kan man säga att arean och längd spelar ingen roll om man inte vet förimpedansen. Dina matningsskenor i Biltema-centralen kan lika gärna vara underdimensionerade för lasten som den betjänar. Svajande belysning kan tyda på störning i anläggning mot jord eller fas men även på fasförskjutningen är för hög. Låna ett el-kvalite-mätare och mät en vecka, kostar en 500kr så ser du vad som sker och rapporten kan du lämna till en riktig elektriker som kan komma med en åtgärd istället för att vi ska spekulera här.

lycka till!
Precis det jag menar hela tiden men ingen förstått med fingrarna i syltburken

• Gilla
esmeralda22
  • Laddar…
Ja men å andra sidan är det väl lite roligt att spekulera lite innan ringer brorsan :crysmile::cool:

Nä skämt å sido så har han och pappa mest kopplat ställverk hela sitt liv eller jobbat på industrin så dom vill ogärna ta i sånt här som dom kalla kattskinnsel

Men om du hade ”pallat att läsa igenom hela tråden så hade du med all sannolikhet sett att vi kommit ganska långt (y)

Sedan vet jag inte riktigt om detta forum bygger riktigt på att man ska lämna över till hantverkare direkt.... Då är det liksom ingen vits med ett forum.

Så summa summarum är att precis som du skriver i din inledning så är det mesta som du skriver har redan skrivits ;) Men du fick ju i alla fall vara med i denna långa tråd med några rader med lite fackkunskap och det tackar vi alla för (y)

E esmeralda22 skrev:

lycka till!

• Gilla
  • Haha
Morfar68 och 4 till
  • Laddar…
E esmeralda22 skrev:
pallade inte läsa igenom tråden
Det anses ohövligt att inte läsa igenom tråden från början. Om alla skulle klampa in i slutet med råd som antingen redan är givna eller irrelevanta så blir det aldrig något avslut på tråden, och det hjälper ju inte TS.

E esmeralda22 skrev:
svaret ligger säkert redan i den men kortfattat kan man säga att arean och längd spelar ingen roll om man inte vet förimpedansen.
Med 20 meter 4G10 mm² och 50 meter till transformatorn så kan man med säkerhet säga att arean är tillräcklig. Och skulle den mot förmodan inte vara tillräckligt så finns det ingenting att göra inom den egna anläggningen, utan det är nätägaren som behöver byta kabel och eventuellt transformator.

E esmeralda22 skrev:
Dina matningsskenor i Biltema-centralen kan lika gärna vara underdimensionerade för lasten som den betjänar.
Det finns inte en chans att fasskenan i en normalcentral kan vara för klen i en bostad med 20 A mätarsäkring. Fasskenan håller minst 10 mm².

E esmeralda22 skrev:
Svajande belysning kan tyda på störning i anläggning mot jord eller fas
Ja, en störning är det. Men störning är ett väldigt vidsträckt begrepp som kan betyda i stort sett vad som helst. Vilken slags störning menar du att det handlar om här?

E esmeralda22 skrev:
men även på fasförskjutningen är för hög.
Fasförskjutningen är inte ensam en faktor här. Även om den är närmare 90 grader så har den ingen betydelse om inte magnituden (nivån) på den skenbara strömmen är "kraftig" för anläggningen i fråga. Vilka effekttunga apparater kan du tänka dig finns i denna anläggning som kan orsaka en onormalt hög fasförskjutning mellan spänning och ström?

E esmeralda22 skrev:
Låna ett el-kvalite-mätare och mät en vecka, kostar en 500kr så ser du vad som sker
Det är en bra ide om man har "störningar" i form av oregelbundet flimmer och fluktuerande spänningar som inte kan härledas till den egna anläggningen. I detta fall har TS ett tydligt symptom vid start och stopp av BVPn. Vad skulle denna veckomätning tillföra?

E esmeralda22 skrev:
och rapporten kan du lämna till en riktig elektriker som kan komma med en åtgärd istället för att vi ska spekulera här.
Det finns både elinstallatörer och elektriker på detta forum.

• Gilla
  • Älska
pether och 6 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men om du hade ”pallat att läsa igenom hela tråden så hade du med all sannolikhet sett att vi kommit ganska långt
Hmm...jag har lite svårt att hålla med om det. Jag tycker att vi fortfarande står och stampar i mörkret med osäkra grundläggande uppgifter, som behövs för att kunna börja gissa, detaljer om svajet, belastningen (BVPn), förimpedansen (skulle behöva lite mer pålitliga mätningar), övriga förbrukare (inkl carport och andra byggnader), fasfördelningen, avståndet till transformatorn. Vi kanske ska ta med fasvinkeln också ;)

• Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Magnus E K
E El-Löken66 skrev:
Stolptrafo:
[bild]
Off topic, men satans vad vackra dessa stolptrafos och luftledningar är! Finns många i närheten av där jag bor, men också många som försvunnit. Hoppas några kulturminnesförklaras så inte alla försvinner på sikt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm...jag har lite svårt att hålla med om det. Jag tycker att vi fortfarande står och stampar i mörkret med osäkra grundläggande uppgifter, som behövs för att kunna börja gissa, detaljer om svajet, belastningen (BVPn), förimpedansen (skulle behöva lite mer pålitliga mätningar), övriga förbrukare (inkl carport och andra byggnader), fasfördelningen, avståndet till transformatorn. Vi kanske ska ta med fasvinkeln också ;)
Du är ju experternas expert vill jag lova och nu vill jag veta vad du har kommit fram till för lösning eftersom alla andras ideer är åt skogen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.