Har lagt på ytterligare 200 mm isolering på vinden ovanför vardagsrummet för några månader sedan. Såg då att takfotsventilationen är obefintlig och nu när jag tittar tror jag det blivit lite mögel på yttertakets insida. Se bild. Borde det räcka att fixa en bättre takfotsventilation?
Det bör räcka med att ventilera mer. Eftersom det finns åtminstone lite ventilation så kan utomhusluft ta sig in på vinden. När luften är varm och fuktig blir vinden det också efter ett tag, men det är inget stort problem. Det stora problemet kommer när det sedan blir kallt ute (på natten eller till hösten) och taket kyls ner utifrån men den "gamla" fuktiga luften på vinden ännu inte hunnit ventileras ut. Då kondenserar fuktigheten i vindsluften på innertaket eftersom det är kallt. Där får du mögeltillväxt. Ventilerar du ordentligt kommer vindsluften att ha samma temperatur och fuktighet som uteluften och det är bara på riktigt dimmiga dagar som det kan bli ens en tillstymmelse till mögel. Har man inte extremt dimmigt klimat kan inte möglet få fäste då.
I och med isoleringen som är gjord saknas den uppvärmning som tidigare skedde och som höjde temperaturen på vindsluften. Den värmde innertaket en aning också och gjorde att kondensationen inte blev så omfattande som nu.
I och med isoleringen som är gjord saknas den uppvärmning som tidigare skedde och som höjde temperaturen på vindsluften. Den värmde innertaket en aning också och gjorde att kondensationen inte blev så omfattande som nu.
När jag ändå skulle byta yttertak på mitt fritidshus från 70-talet ville jag isolera vinden. Men för att undvika mögelproblem passade jag på att även isolera ovanpå yttertak för att på så sätt åtet höja temperaturen på vinden och därmed sänka den relativa luftfuktigheten.
Jag gjorde så att ovanpå sponten lade jag underlagspapp sedan 50 mm frigolit.
Denna fäste jag genom att sedan skruva genom den ner i sponten.
Ovanpå ströläkten lade jag kondensduk och sedan bärläkt.
Sedan avslutade jag med ett plåttak.
Ett bra sätt att undvika mögelproblem på vinden samtidigt som jag har ett tak som håller tätt för evigt.
Jag gjorde så att ovanpå sponten lade jag underlagspapp sedan 50 mm frigolit.
Denna fäste jag genom att sedan skruva genom den ner i sponten.
Ovanpå ströläkten lade jag kondensduk och sedan bärläkt.
Sedan avslutade jag med ett plåttak.
Ett bra sätt att undvika mögelproblem på vinden samtidigt som jag har ett tak som håller tätt för evigt.
Redigerat:
Det är inte alltid det hjälper att ventilera. Det beror på temperaturen och RH inne respektive ute.
Finns "intelligenta" fläktar där man mäter dessa värden och bara startar ventilation när det är fördelaktigt för vinden.
Finns "intelligenta" fläktar där man mäter dessa värden och bara startar ventilation när det är fördelaktigt för vinden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Huvudproblemet är att det har blivit för kallt på vinden. Bättre takfotsventilation riskerar snarare att öka problemen. Mögelpåväxten brukar vara störst på norrsidan och nära takfoten där vindens luftvolym är liten. Fuktstyrda system för ventilation eller uppvärmning kan vara en typ av lösning. En annan och väldigt bra variant är att göra som @Göran O. beskriver ovan.
Nja, det brukar nog inte vara huvudproblemet. Det ska finnas tätskikt mellan bostadsutrymmet och vinden, annars är det något fel. Har man en vindslucka som öppnas flera gånger om dagem kan det kanske bli ett problem, men inte annars.DavidSkallen skrev:
Det ska? Du menar att det bör finnas? För verkligheten är att många äldre hus saknar tätskikt, hur mycket det än ska finnas enligt dig. Hur förklarar du annars äldre hus som inte har problemet med mögel, men som saknar tätskikt i bjälklaget mellan vind och bostadsutrymmet?F fb35523 skrev:
Ts är inte ensam om att det uppstår mögel efter att man har tilläggsisolerat ett visst utrymme. Blir så när en uppvärmd vind helt plötsligt bli kall och fukten från bostaden kyls ner i den nu kallare utrymmet.
Inte helt enkelt med fuktproblem i tak. Troligtvis kommer det bli vanligare i både nybyggda och äldre hus i och med att klimatet blivit mildare och att isolering från insidan i grunden är en usel riskkonstruktion.
Det här ämnet har diskuterats rätt mycket på forumet innan.
Fuktcentrum LTH har många dokument på området om man vill nörda ner sig i tak och fukt.
https://www.isover.se/news/kondensproblem-i-nyisolerade-ventilerade-takkonstruktioner
https://www.lfs-web.se/vind-isolering.htm
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Det här ämnet har diskuterats rätt mycket på forumet innan.
Fuktcentrum LTH har många dokument på området om man vill nörda ner sig i tak och fukt.
https://www.isover.se/news/kondensproblem-i-nyisolerade-ventilerade-takkonstruktioner
https://www.lfs-web.se/vind-isolering.htm
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Behovet av ångtäta skikt bland annat mot kalvindar började inte uppmärksammas förrän i slutet av 1950-talet. Hus byggda tidigare än så har sällan ångtätning. Det var dock sällan ett problem eftersom man eldade för kråkorna och hade en varm murstock som värmde upp kallvinden. Med hjälp av ett Mollierdiagram kan man se hur även ett mycket litet vatteninnehåll kan ge upphov till mycket höga värden på den relativa luftfuktigheten vid låga temperaturer.
Som kuriosa kan jag berätta om mitt gamla hus som är byggt på -40 talet.
När jag, för ett par år sedan, ändå skulle byta ytskikt på taket så passade jag på att lägga på 100mm cellplast utvändigt på råsponten. Senaste veckan har utetempen legat stadigt runt -20 grader, trots detta ligger tempen på min "kallvind" på runt 10 grader (plus).
Med andra ord kan vi slå fast att isoleringen mellan bostaden och kallvinden är riktigt usel. Min tilläggsisolering ger både lägre uppvärmningskostnader, minimering av istappar utvändigt, en svalare övervåning sommartid och en betydligt mycket lägre relativ luftfuktighet på vinden.
När jag, för ett par år sedan, ändå skulle byta ytskikt på taket så passade jag på att lägga på 100mm cellplast utvändigt på råsponten. Senaste veckan har utetempen legat stadigt runt -20 grader, trots detta ligger tempen på min "kallvind" på runt 10 grader (plus).
Med andra ord kan vi slå fast att isoleringen mellan bostaden och kallvinden är riktigt usel. Min tilläggsisolering ger både lägre uppvärmningskostnader, minimering av istappar utvändigt, en svalare övervåning sommartid och en betydligt mycket lägre relativ luftfuktighet på vinden.
Ordvalet "ska" refererar till nu gällande byggnormer som avser att minimera risker i huskonstruktioner. Jag har inte mycket till övers för påhopp som "hur mycket det än ska finnas enligt dig" eller "Hur förklarar du annars". Jag föredrar en saklig och artig diskussion. Många gamla hus har asbest, är radonhaltiga och har impregnerade syllar fastgjutna i betongplattan och jag väljer nog att säga att man inte "ska" bygga så idag. Att förklara varför äldre hus utan tätskikt inte har mögel är lätt: ventilation och brist på isolering. Man brukar ju säga att det är farligt att isolera gamla hus och t.ex. byta till täta fönster för man skapar ett dåligt inomhusklimat och kan få t.ex. mögelproblem. Det är precis det det rör sig om även här: man förändrar en (någorlunda) fungerande konstruktion och gör den till en riskkonstruktion.DavidSkallen skrev:
Det ska? Du menar att det bör finnas? För verkligheten är att många äldre hus saknar tätskikt, hur mycket det än ska finnas enligt dig. Hur förklarar du annars äldre hus som inte har problemet med mögel, men som saknar tätskikt i bjälklaget mellan vind och bostadsutrymmet?
Ts är inte ensam om att det uppstår mögel efter att man har tilläggsisolerat ett visst utrymme. Blir så när en uppvärmd vind helt plötsligt bli kall och fukten från bostaden kyls ner i den nu kallare utrymmet.
Om du även tittar på justusanderssons inlägg så har du svaret även där,
Med Greenfell tower i färskt minne (https://en.wikipedia.org/wiki/Grenfell_Tower_fire) där felaktigt applicerad cellplast och en brand orsakade 72 dödsfall funderar jag på om detta kan göras på ett säkert sätt. Man vill ju inte bygga in en brandrisk i sitt eget hus. Finns det vedertagna standarder för hur detta kan göras? Vi har en tegelvilla med betongstomme (även betongplatta mellan bottenvåning och kallvind) så en brand på vinden är jag inte direkt oroad för att den ska ge personskador, men det skulle kunna få till följd att huset måste rivas p.g.a. försvagning i betongen. Skulle samma isolering kunna göras med glas- eller stenull eller med andra metoder?G Gabbe1 skrev:Som kuriosa kan jag berätta om mitt gamla hus som är byggt på -40 talet.
När jag, för ett par år sedan, ändå skulle byta ytskikt på taket så passade jag på att lägga på 100mm cellplast utvändigt på råsponten. Senaste veckan har utetempen legat stadigt runt -20 grader, trots detta ligger tempen på min "kallvind" på runt 10 grader (plus).
Med andra ord kan vi slå fast att isoleringen mellan bostaden och kallvinden är riktigt usel. Min tilläggsisolering ger både lägre uppvärmningskostnader, minimering av istappar utvändigt, en svalare övervåning sommartid och en betydligt mycket lägre relativ luftfuktighet på vinden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Markskiva i stenull kan användas på ett liknande sätt. Den har dessutom fördelen av att ha ganska hög densitet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Det riskerar ju att göra saken värre. Det man måste göra på i stort sett alla vindar som får detta problem är att se till att fuktig luft innifrån inte tar sig upp på vinden.F fb35523 skrev:Det bör räcka med att ventilera mer. Eftersom det finns åtminstone lite ventilation så kan utomhusluft ta sig in på vinden. När luften är varm och fuktig blir vinden det också efter ett tag, men det är inget stort problem. Det stora problemet kommer när det sedan blir kallt ute (på natten eller till hösten) och taket kyls ner utifrån men den "gamla" fuktiga luften på vinden ännu inte hunnit ventileras ut. Då kondenserar fuktigheten i vindsluften på innertaket eftersom det är kallt. Där får du mögeltillväxt. Ventilerar du ordentligt kommer vindsluften att ha samma temperatur och fuktighet som uteluften och det är bara på riktigt dimmiga dagar som det kan bli ens en tillstymmelse till mögel. Har man inte extremt dimmigt klimat kan inte möglet få fäste då.
I och med isoleringen som är gjord saknas den uppvärmning som tidigare skedde och som höjde temperaturen på vindsluften. Den värmde innertaket en aning också och gjorde att kondensationen inte blev så omfattande som nu.
Skulle påstå att väldigt nära 100% av alla vindar med mögelproblem beror på ventilationen i inomhusmiljön o inte vindens ventilation.