Byggahus.se
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att det är just männen som är sådana.
Yrkeskvinnorna är pålitliga och noggranna och lämnar inte dåliga resultat efter sig.
De vet också att de i denna branschen hela tiden måste vara dubbelt så bra för att accepteras.
(Ungefär som det är för en manlig sjuksköterska).
Nu börjar fördomarna hagla.. :oops:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det fanns nog en skopa ironi i mitt inlägg. :)
(Ett uns allvar också)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Du kan inte vänta dig någon förståelse för sådana avancerade tankegångar!

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att det är just männen som är sådana.
Yrkeskvinnorna är pålitliga och noggranna och lämnar inte dåliga resultat efter sig.
De vet också att de i denna branschen hela tiden måste vara dubbelt så bra för att accepteras.
(Ungefär som det är för en manlig sjuksköterska).
Så är det
En bra sak med de kvinnor jag utbildat är att de inte har samma självhävdelse behov som killarna.
Tyvärr så är det långt ifrån alla gubbar och killar på arbetsplatserna som anser att kvinnor inte har där att göra
Det tror jag beror på att de känner sig underlägsna och att deras ställning hotas

Och i just det här fallet så kan vi också påminna om att just "elyrkesman" var den term som lag/föreskrift använde fram till 2017. Så sååå hemskt förlegat är det inte som beteckning på en del av elektrikerskrået.

E
Vissa kommer med roliga kommentarer, ja så kanske yrkestitlar kom till förr i tiden då det var otänkbart att andra än män kunde ha praktiska yrken eller knappt körkort.

Vissa skriver att kvinnor är duktiga yrkespersoner, jag undrar då om detta utesluter att andra än kvinnor kan vara duktiga.

Eller att andra än män kan göra fel.

Nu börjar vi glida från ämnet en aning, har du fått din fråga besvarad @Mikael_L?

Mikael_L
Jag hade ingen fråga. Jag var lite ironisk samt kände mig lockad av att sticka fram hakan lite.
Jag är beredd på mothugg då, det är inget mer med det.

Men ärligt talat så finns det många puckon bland hantverkarna, det ser vi alla som är där ute och jobbar.
Och de allra flesta puckon där är ju faktiskt män.

Men jag har inte mer täckning för den slutsatsen än att kvinnor öht är ovanliga i branschen. Skulle andelen kvinnor bli 50% så kanske hälften av puckona var kvinna, vad vet jag. :cool:

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade ingen fråga. Jag var lite ironisk samt kände mig lockad av att sticka fram hakan lite.
Jag är beredd på mothugg då, det är inget mer med det.

Men ärligt talat så finns det många puckon bland hantverkarna, det ser vi alla som är där ute och jobbar.
Och de allra flesta puckon där är ju faktiskt män.

Men jag har inte mer täckning för den slutsatsen än att kvinnor öht är ovanliga i branschen. Skulle andelen kvinnor bli 50% så kanske hälften av puckona var kvinna, vad vet jag. :cool:
Precis, vad vet vi.
Så då kanske det är en onödig detalj att fokusera på.

E El-Löken66 skrev:
Precis, vad vet vi.
Så då kanske det är en onödig detalj att fokusera på.
Där slog du huvudet på spiken!

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En fasledare inte åtdragen i centralen. Den hade legat lös under skruven i alla år.
Det behöver inte vara fel utfört vid installationstillfället. Koppar kallflyter, dvs flyttar på sig under skruvförbandet och då blir skruven lös.

M magnu skrev:
Det behöver inte vara fel utfört vid installationstillfället. Koppar kallflyter, dvs flyttar på sig under skruvförbandet och då blir skruven lös.
Nej, inte i det här fallet. Skruven var helt utskruvad och ledaren hade aldrig varit åtdragen. Den låg helt löst.

(Och risken för kallflytning av grövre ledare är lite överdriven. Jag har lossat på många skruvförband som varit åtdragna i decennier utan anmärkning.)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Elamatörer är farliga Elamatörer är farliga skrev:
Jag har jobbat som elektriker länge och hempulandet har definitivt ökat senaste 20 åren pga tillgänglighet på billigt elmtrl samt svårighet att få tag på yrkeselektriker exakt när man byter sitt Ikeakök som på TV över en helg. I nästan varje rustat hem hittar man bristfällig EL.
Även rätt vanligt med Kompromisslösningar utförda av yrkeselektriker pga stress och snålhet att betala för obudgeterade förbättringar på el som inte syns.
Om jag fick bestämma så skulle EL besiktas med riktiga Eltest och bäst vore om all el byttes ut regelbundet (30-40 år vore nog en bra gräns)
Det är då många hempulare protesterar för de vet att sina dolda dosor fulskarvade 120 graders böjar med slangar osv blir ett problem att byta ut.
Varje vecka hittar jag inte bara FulEL utan TOKel.
Bostadsköpare träffar jag varje vecka som muttrande konstaterar att nån som INTE KAN el har gjort installationer.
Men man har varit med om budgivningar och vunnit konkurrensen om sin drömkuliss så man drar sig för att kräva pengar av säljaren av känslomässiga skäl.
Hittat bl.a
- Enfas spishäll 7200 watt kopplad med ojordad Lampsladd 0,75mm2 Area i en spisdosa avsäkrad 20A och 4mm2 Area (En pappa hade kopplat in och dottern funderade över om det var rätt)
- kittlande fläkt. Ett vägguttag för flyttad köksfläkt med ny kabel från en dosa i hall.
Vid okulär kontroll så hade man kopplat röd/gulgrön samt vit/blå och svart/brun. Helt rätt gamla färgerna mot nya.
En liten detalj var att den gruppen i elcentralen saknade röd skyddsjord i röret ut. Ifrån kökets kronströmbrytare kom en tändtråd som var röd. Så när man tände kökslampan så blev fläktens kåpa spänningsförande. Hade kunnat sluta med dödsfall. Kopplat av en elektriker som inte hade testat skyddsjorden utan bara funktionen och tagit för givet att färgerna stämde.
Jag tänkte skriva en bok med bilder om vår hempulshysteri och bostadfusk.
Det är väldigt svårt att hitta kabel med mer än två ledare utan att en är gulgrön och svårare lär det bli allt eftersom det ska vara jordat överallt. Än så länge är det ju dock tillåtet med ojordade ändringar i "gamla" rum. Om det nu för tändtråd eller annan orsak behövs en treledare eller fyrledare utan jord men det inte står att uppbringa, vad är då rätta metoden, att ta en fyr- eller femledare och inte använda den gulgröna, eller är det tillåtet att märka om den (hur?) eller lyckas yrkeselektriker få tag på flerledare utan gulgrön?

Ja, man får använda en kabel med tillräckligt många ledare och lägga den grön/gula åt sidan. Man ska inte försöka märka om den.

Mikael_L
F FGLIN skrev:
eller lyckas yrkeselektriker få tag på flerledare utan gulgrön?
Nej, det gör vi inte.
Man tar kabel med så många ledare som behövs, som inte är gulgröna. Viker den gulgröna åt sidan, den blir bra att ha i en framtid då det plötsligt ska jordas.
Vid vissa tillfällen klipper jag sorglöst bort den gulgröna, t.ex. om det är korta kablar som bara går till en strömbrytare (som i regel inte behöver någon skyddsjord).

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.