Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Hej, jag har en liten udda fråga vad är hårdheten på plywood vs furu. Jag håller på att göra ett datorspel och samlar information om olika typer av ammunition att penetrera olika material. Problemet är bara att referensmaterialet jag hittar är olika, vissa skjuter mot furuvirke ofta 2 by 4 reglar. Andra skjuter mot plywood.
Jag måste normalisera värdena. Först tänkte jag bara använda densiteten ca 410 kg/m3 för furu och vikta mot densiteten på plywood 680 kg/m3 en faktor på 1.66 vilken stämmer ganska bra en 9mm kula (124 gr FMJ) går 100 mm i hårt packad plywood och ca 170-190mm i löst packad 2by4 reglar (2 olika refernser på yuotube).
Yellow pine har en hårdhet på 870 janka, plywood hittar jag inte.
Jag måste normalisera värdena. Först tänkte jag bara använda densiteten ca 410 kg/m3 för furu och vikta mot densiteten på plywood 680 kg/m3 en faktor på 1.66 vilken stämmer ganska bra en 9mm kula (124 gr FMJ) går 100 mm i hårt packad plywood och ca 170-190mm i löst packad 2by4 reglar (2 olika refernser på yuotube).
Yellow pine har en hårdhet på 870 janka, plywood hittar jag inte.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Gör ett prov med en tjock bit furu och en stack plywood. Använd en grov spik (ju närmre din studerade kaliber ju bättre). Slå in spiken med någon form av fallhammare med känd massa och fallhöjd. Jämför hur många slag som behövs för att penetrera respektive material ett visst djup. Gärna flera försök.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om du ska leta efter materialegenskaper så är hårdhet nog inte bästa måttet. Jag skulle jämföra furuns brottgräns tvärs fiberriktningen med brottgränsen i plywoodens svagaste riktning (antagligen 45° mot de två fiberriktningarna). Har inga siffror på det men är googlebart. ”Tensile strength” på engelska.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jag har en.38 revolver, problem är bara att trä inte är godkänt material att skjuta på så kan inte testa hårdheten på det sättet.
5.56x45 är den minsta kalibern vi har i spelet men det blir en rejäl spik det
undrar om det inte blir stor avvikelse också. Man skulle kunna prova slå en gång och se hur långt spiken kommer i ett slag. Ta medel på det.
Ska kolla om jag hittar yellow pine och plywood specar för det. Tackar
5.56x45 är den minsta kalibern vi har i spelet men det blir en rejäl spik det
Ska kolla om jag hittar yellow pine och plywood specar för det. Tackar
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Var inte lätt hitta data på det
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Kan tänka mig att det är lite svårtillgängligt att hitta bra data. En projektil som penetrerar en komposit är ju tämligen komplext så att jämföra enstaka materialparametrar är nog lite vagt ändå. Osäkerheten blir nog större en skillnaden så att säga.
Ett experiment är nog det som ger mest om man ska hålla sig till enkla resurser och inte doktorera i frågan. En 6 tum trådspik är ju i närheten i alla fall om man vill prova, kaliber 5 mm på den. Man kan absolut göra provet med bara ett slag men man får nog smälla till rätt bra. Gäller att tillse att man får samma slagenergi vid upprepade försök. Kanske en mellanstor slägga på en pendel kan vara en vettig uppställning.
I yngre dagar kunde man alltid kura ihop bakom en papplåda när det hettade till i nåt FPS- spel, ska man inte överleva det numera?
Ett experiment är nog det som ger mest om man ska hålla sig till enkla resurser och inte doktorera i frågan. En 6 tum trådspik är ju i närheten i alla fall om man vill prova, kaliber 5 mm på den. Man kan absolut göra provet med bara ett slag men man får nog smälla till rätt bra. Gäller att tillse att man får samma slagenergi vid upprepade försök. Kanske en mellanstor slägga på en pendel kan vara en vettig uppställning.
I yngre dagar kunde man alltid kura ihop bakom en papplåda när det hettade till i nåt FPS- spel, ska man inte överleva det numera?
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jo kanske får testa med den bredaste spiken jag har. Och släppa en slägga från samma höjd. Kan ge bra upprepningBernieberg skrev:
Kan tänka mig att det är lite svårtillgängligt att hitta bra data. En projektil som penetrerar en komposit är ju tämligen komplext så att jämföra enstaka materialparametrar är nog lite vagt ändå. Osäkerheten blir nog större en skillnaden så att säga.
Nej du, i vårt spel kommer du inte ens kunna gömma dig bakom en bil om inte bakom motorblocketBernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ser ju fantastiskt ut! Man lärde ju sig under värnplikten att skyl och skydd inte är samma sak så jag överlever nog en stund ändå.
Ditt klipp uppmuntrade till lite ballistik-googling, det här exjobbet kanske intresserar dig så du får realistisk vinkel och hastighetsreduktion på rikoschetterna.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:561643/FULLTEXT01.pdf
Hälsar tv-spelande MÖP-fysiknörd
Ditt klipp uppmuntrade till lite ballistik-googling, det här exjobbet kanske intresserar dig så du får realistisk vinkel och hastighetsreduktion på rikoschetterna.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:561643/FULLTEXT01.pdf
Hälsar tv-spelande MÖP-fysiknörd
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Coolt ska titta, vår rekylmodell är ganska enkel just nu. Vi har lite sannolihet per material typ samt infalla vinklar om det blir ricochet eller inte.Bernieberg skrev:
Ser ju fantastiskt ut! Man lärde ju sig under värnplikten att skyl och skydd inte är samma sak så jag överlever nog en stund ändå.
[länk]
Hälsar tv-spelande MÖP-fysiknörd![]()
Men vi har äkta ballistisk koefficient implementerar så kulorna går exakt i den kulbana de ska samt man kan sjukta rakt upp och kulan kommer ner igen
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Väldigt kul twist i ett spel!
I referensen jag länkade till såg jag att det även fanns en modell för penetrationsdjupet (ekv. 1) där materialet karaktäriseras av materialets flytspänning (även benämnt sträckgräns). Hjälper dig dock nog föga då det är en materialegenskap som är svår att definiera för trämaterial.
I referensen jag länkade till såg jag att det även fanns en modell för penetrationsdjupet (ekv. 1) där materialet karaktäriseras av materialets flytspänning (även benämnt sträckgräns). Hjälper dig dock nog föga då det är en materialegenskap som är svår att definiera för trämaterial.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Bernieberg skrev:
Väldigt kul twist i ett spel!
Jo finns en del modeller tex newtons modell osv. Men der är bara en uppskattning. Så vi har valt att ta fram grafer med materialdjup på ena axeln och enegeriöverföring på andra. Sedan via referensmaterial på nätet fylla i dessa för varje material och ammottyp. Vi har också lite andra parametrar som nylans förmåga att börja tumbla osv. En 5.56 är gjord för att börja tumbla och penetrerar därför inte lika många barriärer som tex en 9mm. Dock penetrerar den en barriär mycket bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Har inte kommit upp några mythbusters när jag googlat faktiskt. Tester som dessa är bra då kan man ganska exakt räkna ut hur långt en kula går inklusive tumbling, bra om man också kan hitta ett test i solit material och det är då som man ibland får olika material på referenserna.Isakare skrev:
Kul att kolla på, men det var ingen gigantisk skillnad.AndersMalmgren skrev:
Dum fråga från en som aldrig spelat spel där man skjuter på varandra (kör bil om jag ska spela)
I ditt spel kan man inte gömma sig bakom vad som helst, utan material mellan och motståndarens vapen är avgörande. Har jag fattat rätt ??
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Ja precis du kan gömma dig bakom en träkonstruktion men det är inte skydd. Inte ens en stålcontainer är skydd mot 5.56 eller 7.62. Faktum är att 9mm går genom den typen av stål också fast bara en sidaIsakare skrev:
Redigerat: