Byggahus.se
Lösningen i ett hus från 1990 där man tydligen kommit på att det inte var bra att ta hål på diffusionsskiktet för apparatdosor men ännu inte kommit på att bygga installationsskikt:

Sockeldosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VP rör som mynnar ut i liv med innerkant på yttervägg och sedan erbarmligt förfulande sockeldosor. Hur hade ni gjort för att få till något snyggare givet förutsättningarna?

Jag funderar på om man kan ersätta de gräsliga sockeldosorna med en stump Schneiders OptiLine mini-kanal upp till utanpåliggande uttag (infällt med förhöjningsram). De bygger väldigt lite och är godkända för enkelisolerade ledare (med avsedd fästskruv). Kanalen får omsluta VP-rören (möjligen får man forma om dem till något ovalare form). FK'n får vi förstås dras om för slippa skarvstumpen på bilden. Alla socklar ska bytas ut och då kan man välja en sockel som är några mm grövre än kanalen och sedan tillverkar man en beklädnad av kanalen i samma profil som sockeln (en stump sockel som man klyver ner tills nästan bara profilen kvarstår).

En adhook lösning, men kan den anses vara ok?

Bättre förslag välkomnas.

Redigerat:
Jag hade bytt ut fk mot typ exq 3g1,5 och karvat ut i gipsen och nya Golvlisten så kablarna kommer bakom Golvlisten och sen upp i uttaget eller om man vill ha det högre lite optiline och uttag

Mikael_L
Kanske jacka ur lite i golvet och väggen bakom VP-rören så det går att trä på två VPrörsmuffar och komma upp till bakom uttaget i vägg.
Fast man måste ju också vinkla in röret in, så en VP-böj är kanske bättre då, som man kapar ner lagom lång.
Det finns ju lite olika radier och längder på olika fabrikat av böjar, någon borde fungera.

Är det träregelvägg så skulle jag fundera på att fälla in en ROT-dosa och fälla in röret enligt ovan och få in det i dosan.

Nu har jag kommit med två lite mer "krävande" förslag.

Ytterligare ett, i utförande enklare, "fusk" är att dra kabel, EXLQ i rören, och låta endast kabel, utan något annat, gå upp till uttagen. Är det knöligt att dra genom finns möjligen att skala upp långt, så manteln bara går ner kanske 1 dm i rören.

edit:
Blev lite störd mitt i inläggsskrivandet, så Hojte hann före.
Mitt sista tips är samma som Hojte's, vi föreslår bara olika kabeltyper. EXQ är också lättare att få genom rören, men EXLQ kan erbjuda lite bättre skydd.

edit2:
Myresjöhus? :)

Tack för era ideer. Jag ska överväga dem.

Ang EXQ så kan det nog gå att få in utan avskalning. Uttagen ligger huvudsakligen i kaskad utefter ytterväggen (d.v.s. två krökar) förutom matningen från centralen som är knepigare.

Ang VP-böj så ska jag kolla upp på ritning hur ytterväggens sektion egentligen ser ut och förutsättningarna för att få in röret (utan att bryta diffusionsspärren). Får återkomma när jag fått tillfälle att titta på ritningarna.

ROT-dosa är jag mer tveksam till för då måste jag kanske bryta diffusionsspärren. Möjligen går det att trycka in den istället. Visserligen har mitt eget hus klarat sig i över 50 år med apparatdosor i regelverk utan installationsskikt, men husfabrikanten har ju tydligen ansett att dosorna inte bör sitta där.

Redigerat:
Jag tycker att nya sockeldosor ser helt OK ut, speciellt med vita golvsocklar. Nedan är Elko RS

BCDA6ABA-F4DB-452F-8B11-4B7C96478C2A.jpeg
Skapa konto
F0FC9197-725D-4294-8FC0-9C225FDAB730.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte också till nya sockeldosor. Visst är de fula, men nya sockeldosor är inte lika fula som gamla och gula...och betydligt enklare än adhoc-lösningen...

I mitt hus var nog orsaken att huset är byggt med färdiga väggsektioner, så jag har bara sockeldosor på ytterväggar, innerväggarna byggdes på plats och fick infällda dosor. Myresjöhus från -85.

Även jag tycker att sockeldosorna är ett helt ok alternativ. Och som sagt så används dom i allmänhet på ytterväggar där man inte har satt nått installationsskit, Samt med Perilex bakom spisar.

Mikael_L
SSSS SSSS skrev:
Jag tycker att nya sockeldosor ser helt OK ut, speciellt med vita golvsocklar. Nedan är Elko RS
Jag skulle väl stå ut med det, om det redan var så i mitt hus.

Men helt OK, är inte vad jag skulle säga ... :)

I TS sits är det frågan om jag själv inte skulle dra in en ROT-dosa, och fixa ångspärren så gott det går ...

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
@SSSS
Tack för bilderna. Jag noterar att skillnaden är signifikant när listerna är vita och lite grövre jämfört med de tunna brunbetsade som sitter där nu. Får fundera lite mer...

På begäran (från PM) lägger jag ut en bild på hur det blev.

Vägguttag monterat högt på en tjock, vit kabelkanal vid hörnet av ett rum med trägolv.
Skapa konto

Vi valde till sist lösningen med Schneiders OptiLine kanaler. Det är ju ytterst en smaksak så inte så mycket att kommentera men bra att visa i bild. Två frågor förtjänar dock att besvaras: Varför sitter uttaget så högt upp och varför är listen så tjock och bred?
Vi valde att sätta vägguttagen vid ytterväggen på samma höjd som de på innerväggarna (ja, de sitter faktiskt så högt). Det var alltså av estetiska skäl.
För att omsluta två VP-rör finns det smalare och tunnare lister som räcker. Men eftersom det är flytande golv måste man också täcka den tillkommande rörelsemånen mellan golv och VP-rör. Det var alltså ett tekniskt skäl. Alternativet hade varit en täckbricka vid golvet men det valdes bort av estetiska skäl.

Man kan förstås även måla kanalen i väggnyans från golvlistnivå vilket övervägs, speciellt där väggarna är mer färgmättade.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
E
Ser ok ut men jag skulle inte satt det så högt upp men förstår att man ville ha det enhetligt.

De ser ut att sitta på den gamla standardhöjden 30 cm ög, så det är nog inte så konstigt.

SSSS SSSS skrev:

[bild] [bild]
Ja de nya är fina de gamla som blir gula är fula. byter man dessa bir det mycket trevligare. Har också dessa dosor i alla ytterväggar skulle vilja dra in jordade uttag borde väl inte vara något problem?

B Bengt65 skrev:
Ja de nya är fina de gamla som blir gula är fula. byter man dessa bir det mycket trevligare. Har också dessa dosor i alla ytterväggar skulle vilja dra in jordade uttag borde väl inte vara något problem?
Nej det är knappast nått problem trådar finns ju redan som man kan använda som dragtråd och jordade uttag passar i dosorna, MEN använd dom med skruvanslutning.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.