Byggahus.se
Varför var den helt öppen? Och varför tycker inte rörisen att den har någon påverkan?

fgo fgo skrev:
Då har du troligtvis högt flöde i bypass.
Hade jag varit du hade jag (även om de loggat) skruvat in den helt och väntat 1h för att se om temperaturen ändras.
Som jag varit inne på tidigare, glöm inte att memorera hur injusteringen var. Antalet varv ut
Jag har nu stängt den. Den var helt öppen, så jag behövde inte räkna några varv.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför var den helt öppen? Och varför tycker inte rörisen att den har någon påverkan?
Jag vet inte.

B Blondienr1 skrev:
Jag har nu stängt den. Den var helt öppen, så jag behövde inte räkna några varv.
Håll koll på om returtemperaturen förändras.
Du kanske har fixat det nu (y)

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Då borde värmen börja "leta" sig ut i dina golvslingor om nu inte det motståndet är mycket högre än elementslingan, för då kommer det varma vattnet att leta sig dit istället. Att ha ett kombinerat värmesystem med både golvvärme och element men med endast en cirkulationspump ställer stora krav på injusteringen. Att ha två system, ett för elementen och ett för golvvärmen med var sin cirkulationspump är mycket enklare att få en bra funktion på. Nackdelen är då att man får två pumpar.

• Gilla
Blondienr1
  • Laddar…
Har du öppnat alla röda kalibreringventiler till helt öppet?

Varför skulle man ändra på dom? Ändrar man alla till helt öppet så kommer det att bli väldigt ojämn värme om slingorna är olika långa.
Jag antar att dom är inställda efter projekteringsunderlaget...

useless useless skrev:
Varför skulle man ändra på dom? Ändrar man alla till helt öppet så kommer det att bli väldigt ojämn värme om slingorna är olika långa.
Jag antar att dom är inställda efter projekteringsunderlaget...
Projektetingsunderlaget är alltid en grov uppskattning av hur systemet ska vara balanserat, det kan behöva att ändras.

Om slingorna inte värmer så är den första åtgärden att öppna upp för att öka flödet genom slingorna. Detta gör man lämpligtvis innan man stryper bypass. Om slingorna är för mycket strypta kommer det inte tillräckligt flöde till golvet.

tommib
Om man inte har några automatiska termostater/ställdon finns ingen anledning att ha en bypass. Givetvis stänger man av den först eftersom en bypass endast kan försämra läget, aldrig förbättra.

Det stämmer dock att det kan bli för lite flöde till slingorna ändå om man har radiatorer och GV i samma krets eftersom motståndet i GV-slingorna sannolikt är högre. Som andra har påpekat så är det lämpligt med shunt om man ska ha båda.

N Nikorasu skrev:
Projektetingsunderlaget är alltid en grov uppskattning av hur systemet ska vara balanserat, det kan behöva att ändras.

Om slingorna inte värmer så är den första åtgärden att öppna upp för att öka flödet genom slingorna. Detta gör man lämpligtvis innan man stryper bypass. Om slingorna är för mycket strypta kommer det inte tillräckligt flöde till golvet.

Fast att öppna alla behöver ju inte betyda att flödet ökar överallt. Det kan till och med bli sämre i de minst gynnade slingorna.

• Gilla
roli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast att öppna alla behöver ju inte betyda att flödet ökar överallt. Det kan till och med bli sämre i de minst gynnade slingorna.
Jovisst. Men de måste vara tillräckligt öppna för att värma golvet. Om agget värmer och pumpen pumpar, så misstänker i vart fall jag att det är strypt så att slingorna inte släpper igenom.

Har man ett nytt system kan man öppna alla Max, se till att det är kallt ute och sedan skruva åt, vänta ett par dygn för jämvikt och sedan upprepa tills man har balanserat systemet.

Innan röris senaste besök stod alla injusteringsventiler enligt TS helt öppna så det är ingen lösning. Och som tidigare sagts en dålig gissning på bra inställning om inte alla kretsar har samma längd och dimension.

Håller med om att bypassen borde stängas, den tillåter vattnet att fuska och tillför ändå inget i denna installation.

• Gilla
mangomüsli och 1 till
  • Laddar…
Har säkert nämnts flera gånger. Men du ska ha en shunt samt egen cirkulationspump för ditt golvvärme. Blir svårt om inte omöjligt att få det riktigt bra om inte era radiatorer behöver samma framledningstemperatur som golvvärmen.

I och med de sitter på samma krets så måste VPs cirkulationspump stå väldigt högt i flöde. Och då största mottrycket finns i golvvärmen så måste radiatorerna strypas rejält för att golvvärmen ska få flöde.
Sen har vi temperaturer som inte är nyttigt för erat trägolv.
Kräv en shuntgrupp. Installationen är inte klar.

Dock kanske värmepumpen har 2 värmekretsar med egen shunt? Då ligger det lite justering där.

• Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Jag kan bara referera till mitt eget system med rumsgivare och 1-3 slingor per rum med motortermostat per slinga. Det står aldrig lika från dag till dag så att ett injusterat fast läge skulle fungera är iaf jag tveksam till.
Det fungerar utmärkt utan rumsreglering eller reglering per slinga. Jag har en utegivare som styr värmepumpen och därefter är det oreglerat. Fungerar utmärkt sedan snart 20 år.

Har man problem med golvvärme så är det första man gör att koppla bort all rumsreglering så det är fullt flöde överallt, annars är det nästan omöjligt att felsöka.

• Gilla
eftertänksam och 2 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Håll koll på om returtemperaturen förändras.
Du kanske har fixat det nu (y)
Fick fixa en ny användare. Jag blev utlåst från systemet, med hänvisning till att ett fel inträffat. :) Så det är samma gamla Blondie som skriver. :)

Jag har som sagt stängt by-passen helt. Direkt sjönk temperaturen på returen till 15 grader, vilket ju måste innebära att det nu cirkulerar i golvslingorna? Röris ringde. Han avrådde först till att stänga den, och sade att ha ställt in den som den skulle vara. Jag talade då om att den för det första hade varit helt öppen (man var tvungen att trycka in den för att den skulle ta gäng) och att jag stängt den, OCH att returen nu sjunkit till 15 grader. Plötsligt vände han och tyckte att det var bra.

Jag väntar med spänning. Tänk om problemet kan vara löst?!?!

• Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.