Byggahus.se
Staffans2000
F faf skrev:
Handlar inte om någon blåsning, bara att ta höjd för att slippa jobba gratis. Privatkunder innebär ökade kostnader, det ska hängas över axeln, ändras mitt i projektet och ges telefonsupport på allt som har en avlägsen koppling till utfört arbete.

Vill inte kränka någon. Bara reflektioner från arbetslivet. Jobbar enbart mot företag :cool:
Ännu ett exempel på hur det går när det inte finns någon konkurrens. Hade svaret varit: -jag tar de jobb jag kan få i dessa tider, hade priset och svansföringen varit en annan.

Staffan

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
.
Jag räknar med det.
Men hade gärna sluppit, ett jävla projekt.
Får flyga ner min bror från Uppsala för att hyra och köra grävaren.
Fick offerter på mellan 40-55000 för grävjobbet som enligt brorsan max kommer ta tre dagar allt som allt.
Med effektiv grävtid MAX 10 timmar.

Horribelt vad entrenörerna försöker blåsa oss privatkunder.
Du kan ju köpa löpande, då betalar du inte en spänn mer än vad de är på plats plus etablering.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ännu ett exempel på hur det går när det inte finns någon konkurrens. Hade svaret varit: -jag tar de jobb jag kan få i dessa tider, hade priset och svansföringen varit en annan.

Staffan
Jag fixar jobb i drivor till dig som UE, i dessa och alla tider! Oslagbart med nån som skiter i lönsamhet och prioriterar låg svansföring och lågt pris framför kalkyler som går ihop :love: Pm:a ditt nr så gör vi affärer!

Staffans2000
F faf skrev:
Jag fixar jobb i drivor till dig som UE, i dessa och alla tider! Oslagbart med nån som skiter i lönsamhet och prioriterar låg svansföring och lågt pris framför kalkyler som går ihop :love: Pm:a ditt nr så gör vi affärer!
Du förstår inte!

Jag var med vid lågkonjunkturen på slutet av sjuttiotalet, när stora byggfirmor gick i konkurs. Det är uppenbarligen en erfarenhet vi inte delar.

Staffan

Du förstår inte!

Jag var med vid lågkonjunkturen på slutet av sjuttiotalet, när stora byggfirmor gick i konkurs. Det är uppenbarligen en erfarenhet vi inte delar.

Staffan
Nej, jag har inte drabbats hårt av någon lågkonjunktur. Jag har dock mycket stor respekt för fenomenet.

Men jag ser verkligen inte hur det skulle skydda någon att säga nej till trygga, fasta jobb för att ta osäkra projekt med dålig lönsamhet?

Om man väljer att inrikta sig mot privatpersoner måste man ju göra en kalkyl där man inte går back på jobben, därav "dyra offerter"

Du vill väl inte heller betala för att arbeta?

Staffans2000
F faf skrev:
Nej, jag har inte drabbats hårt av någon lågkonjunktur. Jag har dock mycket stor respekt för fenomenet.

Men jag ser verkligen inte hur det skulle skydda någon att säga nej till trygga, fasta jobb för att ta osäkra projekt med dålig lönsamhet?

Om man väljer att inrikta sig mot privatpersoner måste man ju göra en kalkyl där man inte går back på jobben, därav "dyra offerter"

Du vill väl inte heller betala för att arbeta?
Självklart vill jag ha betalt när jag jobbar. Men att alltid gå plus på alla jobb, borde vara få förunnat.
Om företagskunder slutade beställa jobb och räkningarna fyllde din brevlåda. Skulle du då fortsätta att bara jobba för företag. Eller skulle du ta de jobb som erbjöds. Även om det innebar att den som betalade ur sin egen plånbok hängde över din axel för att försäkra sig att denne inte betalade mer än nödvändigt.

Vid arbetsbrist finns inte begreppet "dyra offerter". Utan bara olika billiga offerter. Taxibranchen är ett utmärkt exempel på hur det går när tillgången är större än efterfrågan. Många gånger har jag frågat chaufförerna om vad de tjänar. Svaret har varit unisont. Sexdagarsvecka/tolvtimmarsdagar, ger tjugofemtusen brutto i månaden.

Staffan

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B
F faf skrev:
Handlar inte om någon blåsning, bara att ta höjd för att slippa jobba gratis. Privatkunder innebär ökade kostnader, det ska hängas över axeln, ändras mitt i projektet och ges telefonsupport på allt som har en avlägsen koppling till utfört arbete.

Vill inte kränka någon. Bara reflektioner från arbetslivet. Jobbar enbart mot företag :cool:
En vacker dag kanske du och/eller din chef får brev av mig. Efter jag utsetts till Konkursförvaltare.
Då ligger hatet kvar i ryggmärgen, alla gånger hantverkare chuttat upp mig och bekanta till mig.

Lätt hänt att det blir personligt betalningsansvar då :):)
*

Skämt och sido.
Jag förstår inte hur man kan leva med sig själv och kasta ut hemsta chansningsofferter i goda tider. Handlar om att blåsa folk. Min i slutet av dagen (livet) mår ni kanske lite bättre. Grattis i så fall....:):).

Denna enorma brist på konkurrens i byggsvängen har nu alltså gjort att jag som advokat måste stänga byrån en vecka och bila golv och flyga ner brorsan för att köra maskin.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vet inte hur du kan få detta till överpris.
Jag räknade lite snabbt och två personer i tre dagar blir typ 28000 bara i personalkostnad, sedan tillkommer maskin och material också antar jag. Sedan får man ju inte förakta att det ska gå med vinst och en litten buffert för oförutsedda utgifter och tid. Jag tar typ aldrig in hantverkare på fastpris utan de får gå på timme utan min inblandning. Avloppsanläggningen blev väl typ 20000 billigare än anbudet de gav. Förstår inte varför alla hemmabyggare anser att så fort man tar betalt så är det ocker. Man får ju inse att vill eller kan man inte göra jobbet själv så får man betala för den kompetens man hyr in.

B byron v2 skrev:
Mellan huset och gatan går vattenröret under TRE stora björkar.
Alltså ett jätteprojekt att gräva för att byta avlopp och vatten.
Om du gräver nytt behöver du inte gå exakt samma sträcka.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
En vacker dag kanske du och/eller din chef får brev av mig. Efter jag utsetts till Konkursförvaltare.
Då ligger hatet kvar i ryggmärgen, alla gånger hantverkare chuttat upp mig och bekanta till mig.

Lätt hänt att det blir personligt betalningsansvar då :):)
*

Skämt och sido.
Jag förstår inte hur man kan leva med sig själv och kasta ut hemsta chansningsofferter i goda tider. Handlar om att blåsa folk. Min i slutet av dagen (livet) mår ni kanske lite bättre. Grattis i så fall....:):).

Denna enorma brist på konkurrens i byggsvängen har nu alltså gjort att jag som advokat måste stänga byrån en vecka och bila golv och flyga ner brorsan för att köra maskin.
Som sagt, den dagen den sorgen.
Handlar fortfarande inte om ocker.
Det handlar om företagsmässighet för att inte hamna i klorna hos giriga advokater.
Förstår att offertförfarandet är dig främmande, men det handlar om att kalkylera för att minimera sin risk att betala för att arbeta.

Det är väl fullständigt logiskt att marknaden styr, och har man bättre jobb på kö så tar man till offerten på ett litet jobb där mycket kan gå fel.

Eller kan du tänka dig att släppa dina sköna konkurser där du säkerligen fakturerar >600/h för att skriva ihop lite avtal åt mig som inte är din huvudgren, och göra det väldigt billigt för att inte bekräfta bilden av att alla advokater är svin? Även om det innebär att du nekar dina trygga uppdragsgivare och de kanske hittar nån annan.

För övrigt kan vi göra en snabb kalkyl på vad ditt projekt kostar på ditt vis:
Din bror ledig från jobbet en vecka: 450x40
18000
Flygresa
2500
Du ledig från jobbet 3 dgr:600x24
14400
Hyra maskin 3 dgr:
7500
Transport maskin: 3x800
2400
Rengöring samt tankning maskin:
1500
Lastbil för bortkörning av björkar samt ev byte av material: 5*800
4000
Material rör samt kopplingar
2000

=

52300:-

Självklart räknat mot vad ni faktiskt kostar/fakturerar för så måste entreprenören räkna.

H HSP skrev:
99% säker på att det inte kommer att gå pga beläggning i gamla röret.
Det går nog att sträcka sig till 100% också...........Tror inte någon skulle komma på tanken att försöka. Ja möjligen de som inte vet hur gamla järnrör från 50talet brukar se ut när man gräver upp dem då........

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
B
F faf skrev:
Som sagt, den dagen den sorgen.
Handlar fortfarande inte om ocker.
Det handlar om företagsmässighet för att inte hamna i klorna hos giriga advokater.
Förstår att offertförfarandet är dig främmande, men det handlar om att kalkylera för att minimera sin risk att betala för att arbeta.

Det är väl fullständigt logiskt att marknaden styr, och har man bättre jobb på kö så tar man till offerten på ett litet jobb där mycket kan gå fel.

Eller kan du tänka dig att släppa dina sköna konkurser där du säkerligen fakturerar >600/h

]

Som konkursförvaltare ca 1755 kr h.
Vanliga ärenden och mål 2800-4500 kr h.

Men jag tar inte betalt för att använda mina egna pennor, inte för att köra till jobbet och fakturerar för exakt arbetad tid :).

Hur som helst, hantverksbranschen är inte sund. När det loffare kan lura mindre vetande att betala 55000 kr för 10 timmars grävande, 2 km från företagets depå.

Då är det mycket hederligare att säga "nej tyvärr" vi har inte tid/lust. Istället för att kasta iväg dessa vansinniga offerter som vissa trots allt går på och betalar.

Det är inte schysst helt enkelt!

Hur som helst, jag löste det. Kommer kosta mig 10.000 kr istället för 55000 kr.
Bila har jag gjort själv. Tog två dagar.
Tog in några offerter på det oxå. Låg mellan 35000-50000 det oxå.

Så nu blir det bara grävhyran och rörmokaren.
Han är ärlig och redig, gav fastpris på sina delar 22000.
Jag sa direkt att gör du det bra inom utsatt tid får du dina 22000 på faktura och 8000 extra i handen.

Sån är jag och så borde fler vara.
Rata blåsarna och primera de hederliga.

Men i alla fall. Trådens frågeställning slutade i att det inte går, eller i alla fall mycket sällan går att köra pem i galvat vettanrör.

Tror många kommer söka på frågan framöver så tråden blev bra ändå

Grattis till en väl genomförd trollning!
Att klaga på den offerten och sen delge dina timpriser du plundrar konkursbon på :crysmile: Men det är klart, du har ju säkert tagit studielån som motsvarar 1/5 lastbil...

Staffans2000
F faf skrev:
Grattis till en väl genomförd trollning!
Att klaga på den offerten och sen delge dina timpriser du plundrar konkursbon på :crysmile: Men det är klart, du har ju säkert tagit studielån som motsvarar 1/5 lastbil...
Det var ovanligt korkat skrivit. Vilken av dina tio ömma tår trampade han på?

Staffan "den tålöse"

Det var ovanligt korkat skrivit. Vilken av dina tio ömma tår trampade han på?

Staffan "den tålöse"
Hörru Staffan "refererar till sig själv i 3:e person oftare än vad som är hälsosamt", det verkar som att det är du som är den kränkte?
Tagga ned o ha en fin helg nu :giggle:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.