Byggahus.se
D Derbyboy skrev:
Låter som att den där boxen som sitter runt själva mediakonverteraren är helt onödig i mitt fall.
Nja, du vill väl inte ha villapatchen ligga i en slinga utanför boxen?
Visserligen finns det olika längder men sällan att det passar så exakt.
Och så skruvas boxen fast i väggen så den sitter "säkert" fast, måste skruvas bort.

Vi får se vad den där teknikern säger när han kommer....om han kommer. Har försökt få ut hen i nästan två månader.

Open Infra är ett kapitel för sig.

Min stora förhoppning är att jag kan sätta mediakonverten tillsammans med fiberboxen i krypgrunden. Mediakonverten sätter jag i en egen box (IP66).

Generellt är det väl p andra sidan aldrig bra att stänga in elektronik i en plastlåda. Vad säger ni?

A AndersS skrev:
Nja, du vill väl inte ha villapatchen ligga i en slinga utanför boxen?
Visserligen finns det olika längder men sällan att det passar så exakt.
Och så skruvas boxen fast i väggen så den sitter "säkert" fast, måste skruvas bort.
Gör iofs inget att patchen är lite lös en bit, just villapatch är gjord för det och tål väldigt mycket. Intenon har skruvskalleupphäng på bara burken också.

Men i slutänden är det KOs utrustning och de som bestämmer hur det skall se ut.

/M

M Marcus-AA skrev:
Gör iofs inget att patchen är lite lös en bit, just villapatch är gjord för det och tål väldigt mycket. Intenon har skruvskalleupphäng på bara burken också.
Men i slutänden är det KOs utrustning och de som bestämmer hur det skall se ut.
/M
Du vill inte gärna slinga villapatchen utanför, det har jag inte sett att någon av operatörerna jag haft kontakt med som godkänd lösning, det är därför man ska använda boxen. Och gäller även skruvskalleupphängning, med lite otur kan du trycka loss medieomvandlaren så den ramlar av skruvarna. Men det kanske finns de operatörer som godkänner sådan montering.

I just ditt fall har man valt en lösning som är lite kaka på kaka eftersom man har en liten fristående fiberbox där inkommande fiber (gul slinga) kopplas ihop mot en patchkabel (via de blåa kontakterna och mellanstycket/skardonet). Tanken med lådan till vänster om switchen (där du ringat in kontakten) är att den ska tjäna exakt samma syfte och att man ska slippa en fristående fiberbox. Kanske hade man redan monterat fiberboxen och en annan switch och har därefter bytt till en annan modell av switch eller så tycker man att det är flexiblare med separata boxar.

Sorry borde ha skrivit att det var en lånad bild. Min fiberbox sitter utomhus.
Väntar fortfarande på att en tekniker ska höra av sig så den kan flyttas.

väntat indrypt 2 månader nu.

F fb35523 skrev:
I just ditt fall har man valt en lösning som är lite kaka på kaka eftersom man har en liten fristående fiberbox där inkommande fiber (gul slinga) kopplas ihop mot en patchkabel (via de blåa kontakterna och mellanstycket/skardonet). Tanken med lådan till vänster om switchen (där du ringat in kontakten) är att den ska tjäna exakt samma syfte och att man ska slippa en fristående fiberbox. Kanske hade man redan monterat fiberboxen och en annan switch och har därefter bytt till en annan modell av switch eller så tycker man att det är flexiblare med separata boxar.
Nej, det är den vanliga lösning i Telia Öppen fiber.

D Derbyboy skrev:
Sorry borde ha skrivit att det var en lånad bild. Min fiberbox sitter utomhus.
Väntar fortfarande på att en tekniker ska höra av sig så den kan flyttas.

väntat indrypt 2 månader nu.
Enklare att ge relevanta svar med rätt information;)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag har givit korrekt information för de frågor som jag har ställt. Tänker man svara på andra frågor så får man säkerställa att man har rätt information. Det ansvaret kan inte ligga på mig.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
;)

F fb35523 skrev:
I just ditt fall har man valt en lösning som är lite kaka på kaka eftersom man har en liten fristående fiberbox där inkommande fiber (gul slinga) kopplas ihop mot en patchkabel (via de blåa kontakterna och mellanstycket/skardonet). Tanken med lådan till vänster om switchen (där du ringat in kontakten) är att den ska tjäna exakt samma syfte och att man ska slippa en fristående fiberbox.
Nej, det stämmer inte. Telia/Skanova standardlösning är ett separat fiberuttag, sedan villapatch till tjänstefördelaren med monteringsplatta/box.

I vårt nät har vi dessutom utomhusbox för att underlätta installation och felsökning, sen ett fiberuttag inne, villapatch och Raycores CPE med monteringsbox under. Anledningen är att tjänstefördelarna tillhör KO, fiberuttagen är demarkation för nätägaren. KO kan bytas ut och då vill man inte ha svetsat nät in i deras utrustning.

/M

• Gilla
petersv
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du vill inte gärna slinga villapatchen utanför, det har jag inte sett att någon av operatörerna jag haft kontakt med som godkänd lösning,
Det förekommer, men de flesta och största jobbar bara med monteringsplattan.

Finns flera nät där den är option, och i en del lägenhetsprojekt jag har jobbat med där man sätter allt i en mediacentral så är den onödig och tar en massa plats, det är ändå väl skyddat när man stänger dörren. Finns även nät där det är Cat-kabel in till CPEn, då har man ingen nytta alls av den. Finns en anledning till att Inteno säljer den separat.

/M

D Derbyboy skrev:
Jag har givit korrekt information för de frågor som jag har ställt. Tänker man svara på andra frågor så får man säkerställa att man har rätt information. Det ansvaret kan inte ligga på mig.
Jo visst, men klipper man in en bild utan mera info så tolkar man det som den installation det berör, dvs att den är relevant.
Lycka till med din ominstallation.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tack!

M Marcus-AA skrev:
Det förekommer, men de flesta och största jobbar bara med monteringsplattan.

/M
Har bara jobbat med de största. Men nu skriver ts att den installationen inte ser ut så och det är en annan installation bilden kommer från. Inte lätt att ge bra svar på frågorna. :cool:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.